Mexicos GP: 1. frie træning - Hamilton tæsker Rosberg

Så er den første frie træning fra Mexico kørt og det blev med Lewis Hamilton som klar vinder af Mercedes-duellen.

Interviewbillede fra paddock i Monza 2016 . Copyright Monzanet.it

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 28/10 2016 klokken 19:10

Så er Formel 1 feltet i gang med løjerne i Mexico og det blev Lewis Hamilton som tog det første stik, i den interne Mercedes kamp. Verdensmesteren satte nemlig en tid der hed 1.20.914, hvilket var mere end 0.700 sekund hurtigere end hans holdkammerat Nico Rosberg. Så tænker nogen måske, at det ser ud til at blive et løb hvor Hamilton smadre alle, men det er ikke sikkert. Nico Rosberg satte nemlig kun syvende bedste tid, så der var altså en del kørere mellem ham og den hurtige brite på førstepladsen.

Lewis Hamilton.
Copyright Mercedes AMG


I blandt de kørere finder vi de to røde racere fra Maranello, fordi de to Ferrari-kørere Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen var nemlig de to, som bedst kunne følge Lewis Hamilton. Vettel var nemlig blot 0.079 sekund efter Hamilton, mens hans finske holdkammerat blot var 0.158 sekund efter. De to Force India-racere var også godt med, fordi både Sergio Perez og Nico Hülkenberg var nemlig heller ikke mere end 0.500 sekund efter. Så selvom Rosberg var et stykke tid efter, så er det ikke sikkert at Hamilton får det nemt, Nico Rosberg kommer nok også tættere på ham.

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media


Udover det overstående, skete der lidt ting og sager under den første frie træning. Felipe Nasr kom bl.a. for langt ind over en kurb, hvilket endte med at ødelægge hans bil, fordi den simpelthen fik for mange slag, så den splintrede foran. Det betød at der kom rødt flag mens man fik fejet delene op, så der var træningen afbrudt i mellem 5 og 7 minutter sådan cirka. Der skete også noget interessant set med danske øjne, fordi Kevin Magnussen var ude at teste halo-anordningen, hvilket Sergio Perez i øvrigt også var.

Kevin Magnussen.
Copyright Renault Sport


Mexicaneren var dog blot ude på en installationsomgang, mens danskeren så vidt vides kørte en 10 omgange med anordningen. Her gjorde Kmag det ganske godt fordi han startede med at sætte en tid der hed 1:26.835 og ti omgange efter hed tiden 1:24.682.

Det er ikke en specielt god tid når man kigger på dem længere oppe, men når man tænker på at Jolyon Palmer i samme periode var 0.500 sekund efter danskeren, ser det lige pludselig godt ud. De to kørere var i øvrigt begge på medium dækket på daværende tidspunkt og Palmer kørte 11 omgange, så med mindre den ene har haft mere benzin i bilen, så ser det godt ud for danskeren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:20.914 + 0.000 34
2. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:20.993 + 0.079 23
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:21.072 + 0.158 19
6. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:21.447 + 0.533 34
7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:21.673 + 0.759 32
8. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:21.727 + 0.813 27
9. Felipe Massa Williams Racing
P
1:21.836 + 0.922 31
11. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:22.500 + 1.586 21
14. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:22.877 + 1.963 10
15. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
1:22.910 + 1.996 23
16. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:23.089 + 2.175 25
18. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:23.342 + 2.428 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin siger hallo, Halo Mexicos GP: 2. frie træning - Vettel driller sølvp »