Så er Formel 1 feltet i gang med løjerne i Mexico og det blev Lewis Hamilton som tog det første stik, i den interne Mercedes kamp. Verdensmesteren satte nemlig en tid der hed 1.20.914, hvilket var mere end 0.700 sekund hurtigere end hans holdkammerat Nico Rosberg. Så tænker nogen måske, at det ser ud til at blive et løb hvor Hamilton smadre alle, men det er ikke sikkert. Nico Rosberg satte nemlig kun syvende bedste tid, så der var altså en del kørere mellem ham og den hurtige brite på førstepladsen.
Lewis Hamilton.
Copyright Mercedes AMG
I blandt de kørere finder vi de to røde racere fra Maranello, fordi de to Ferrari-kørere Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen var nemlig de to, som bedst kunne følge Lewis Hamilton. Vettel var nemlig blot 0.079 sekund efter Hamilton, mens hans finske holdkammerat blot var 0.158 sekund efter. De to Force India-racere var også godt med, fordi både Sergio Perez og Nico Hülkenberg var nemlig heller ikke mere end 0.500 sekund efter. Så selvom Rosberg var et stykke tid efter, så er det ikke sikkert at Hamilton får det nemt, Nico Rosberg kommer nok også tættere på ham.
Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media
Udover det overstående, skete der lidt ting og sager under den første frie træning. Felipe Nasr kom bl.a. for langt ind over en kurb, hvilket endte med at ødelægge hans bil, fordi den simpelthen fik for mange slag, så den splintrede foran. Det betød at der kom rødt flag mens man fik fejet delene op, så der var træningen afbrudt i mellem 5 og 7 minutter sådan cirka. Der skete også noget interessant set med danske øjne, fordi Kevin Magnussen var ude at teste halo-anordningen, hvilket Sergio Perez i øvrigt også var.
Kevin Magnussen.
Copyright Renault Sport
Mexicaneren var dog blot ude på en installationsomgang, mens danskeren så vidt vides kørte en 10 omgange med anordningen. Her gjorde Kmag det ganske godt fordi han startede med at sætte en tid der hed 1:26.835 og ti omgange efter hed tiden 1:24.682.
Det er ikke en specielt god tid når man kigger på dem længere oppe, men når man tænker på at Jolyon Palmer i samme periode var 0.500 sekund efter danskeren, ser det lige pludselig godt ud. De to kørere var i øvrigt begge på medium dækket på daværende tidspunkt og Palmer kørte 11 omgange, så med mindre den ene har haft mere benzin i bilen, så ser det godt ud for danskeren.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)