I torsdags kom det frem, at Felipe Massa stopper karrieren efter denne sæson. Den beslutning blev kaldt modig, af en af feltets andre veteraner, nemlig Jenson Button. I går blev det så meldt ud, at briten tager et sabatår fra Formel 1, som løbskører i hvert fald. Verdensmesteren fra 2009 fortsætter nemlig i teamet som simulator-tester osv. Det er da heller ikke sikkert, at vi har set det sidste til Jenson Button i Formel 1, fordi Ron Dennis er ude, at sige at han sagtens kan se Button få McLaren comeback i 2018, hvis Fernando Alonso vælger at stoppe efter næste sæson.
Derfor bliver denne klumme heller ikke en farvel klumme lige som den, undertegnet skrev omkring Felipe Massa i går. Det her bliver mere en klumme som kommer til at hylde Button, samt lidt omkring, hvorfor jeg personligt gerne så, at han kom tilbage til McLaren i 2018. Jeg har aldrig rigtig været fan af Button, som jeg beskrev det med Felipe Massa i går, men jeg har altid haft sympati for ham og jeg synes faktisk mange undervurdere hans egenskaber.
Jarno Trulli og Jenson Button med deres Renault racer anno 2002
Copyright Renault
Min tid som Button sympatisør startede omkring 2004, den sæson, hvor Jenson Button og BAR-Honda teamet begyndte at kunne drille de større teams som McLaren, Ferrari, Williams og Renault. Den gang var jeg som nævnt i Massas farvel klumme, ikke den store Ferrari-fan fordi jeg synes at de gjorde sporten kedelig. Min moster holde også med McLaren, så når man var en ung teenager, som skulle være på tværs, var man jo nødt til, at finde nogen at holde med, som ingen andre holde med og det blev så Jenson Button.
Senere blev Button, så overhalet af Felipe Massa som min favorit kører, men jeg mistede aldrig sympatien for ham. Jeg har nemlig altid set Jenson som en maget afslappet gut og det kan jeg faktisk godt lide. Nogen vil måske sige, at han har været for afslappet tilgang til tingene og i begyndelsen af hans karriere, har dem som siger det nok ret, fordi der kostede det ham nok nogle gode resultater og kontrakter. Når man får debut for Williams i 2000 og først får sin første sejr i 2006, så har man haft et talent, som ikke rigtig er blevet udnyttet.
Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006
Copyright ukendt!
Den tilgang til det hele gjorde måske også, at Jenson var ved at opgive Formel 1-karrieren, da Honda trak sig ud efter 2008 sæsonen. Jeg har nemlig læst i hans bog "A Championship Year", at ingen hold rigtig ville have ham. Der var vist noget Toro Rosso inde i billedet, men de valgte at gå med nogle andre kørere. Det betød, at britens eneste redning, var hvis nogen købte Honda-teamet, hvilket også var det som kom til at ske og den dag i dag, er det vel noget af det ingen af os glemmer.
Ross Brawn kom nemlig ind og købte det gamle Honda-team for en dollar, eller var det en pund, og under et år efter stod Jenson Button og Brawn GP, som vinder af både det individuelle verdensmesterskab og konstruktørmesterskabet. Jeg så ikke meget af den sæson, grundet jeg fortsat var vred over at Felipe Massa havde mistet verdensmesterskabet sæsonen før, fordi Timo Glock lod Lewis Hamilton komme forbi i sidste sving. Buttons VM-titel fik mig dog lidt tilbage, fordi det var jo ligesom et eventyr. Brawn teamet gik fra ikke at have noget til at vinde alt og det er sådanne nogle historier jeg holder meget af.
Jenson Button "A Championship Year"
Copyright Kim Kristensen
Sæsonen efter blev Brawn GP, så til Mercedes GP og Jenson Button hoppede over til McLaren, hvor han blev holdkammerat med Lewis Hamilton. Nu har jeg grundet min kærlighed til Felipe Massa aldrig været den store fan af Hamilton, men i Hamilton/Button perioden, synes jeg faktisk de to var de mest sympatiske i feltet og de to sjoveste. Hvis i keder Jer en dag, så gå ind og skriv "Button and Hamilton" på Youtube også skal i nok komme i rigtig godt humør. Der er tv reklamer, sjove interviews, tegnefilm, ja der er endda en Pub Quiz med dem, hvor de bygger med Lego osv. Nogle rigtig hyggelige klip.
Det var også den periode, hvor Jenson Button måske begyndte at slappe mere af og tage sin racing mere seriøst. Det var i hvert fald i den periode, at jeg begyndte at få øjnene op for, hvor stort et talent han egentlig havde og hvor undervurderet han egentlig var. Mange vil nok sige, at Hamilton var den bedste kører af de to, hvilket nok også er rigtig. Sagen er dog en anden, hvis man kigger på antallet af point, de fik samlede sammen. De kørte sammen i tre sæsoner og den ene sæson vandt Hamilton, sæsonen efter vandt Button stort og den sidste sæson var de adskilt af to point til LHs fordel.
Lewis Hamilton og Jenson Button i Tooned
Copyright McLaren Group
Så de var meget tætte, selvom man måske skulle tro, at virkeligheden var en anden. Så kan man måske argumenterer, at McLaren er faldet meget tilbage efter, at Hamilton har forladt dem og det er også ganske rigtig. Det kan sagtens have noget med Hamilton at gøre, men man må ikke glemme, at Hamiltons skifte også betød, at McLaren i 2013 og 2014 var et B-hold for sølvpilene. Det betød også, at teamet kun har hentet to podieplaceringer siden 2013. De to kom i det australske grand prix i 2014, hvor Jenson Button blev tildelt en tredjeplads, men vores egen Kevin Magnussen selv kørte sig til sin podieplads.
Lige netop det resultat gjorde også, at mange danskere mente, at Jenson Button skulle have haft sparket, da teamet fra Woking valgte, at hente Fernando Alonso ind. Der er jeg så bare ikke enig og jeg har godt nok været involveret i mange heftige skænderier, fordi jeg ikke har ment, at Button skulle have været smidt ud, så Kevin kunne få hans sæde. Der er simpelthen ingen som kan se, hvorfor Jenson Button fik lov at beholde sit sæde den gang, men spørger man mig, så ligger forklaringen lige til højre benet.
Billeder fra Kina 2014
Copyright McLaren Media
Der var 19 løb i den sæson og Jenson Button slog Kevin Magnussen i 14 af dem, hvilket betød, at briten havde hentet dobbelt så mange point som danskeren, da sæsonen var slut. Hvordan skal det ikke kunne give et sæde? Når man slår sin teamkammerat så stort, skal man da have lov til at beholde sit sæde. Jeg ved så godt, at Kevin var meget uheldig med nogle domme osv. Det skal man naturligvis også tage med, men det skal da ikke gå udover Jenson. Kevin skal da ikke have bonus, fordi han får straf, men Jenson ikke gør.
Nu er jeg så godt klar over, at jeg allerede har tabt den del af Jer, som mente at Kevin skulle have haft en chance til hos McLaren, men der har jeg kun en ting at sige. Det har I ret i at han skulle, det skulle bare ikke have været på bekostning af Button. Jamen, hvordan skulle det så være gået til? Det spørgsmål er ganske simpelt, de skulle aldrig have hentet Fernando Alonso tilbage, men fortsat med Kevin og Jenson, det ville have været den rigtige løsning.
Fernando Alonso og Jenson Button
Copyright McLaren Media
Så er der nogen som vil sige, at Fernando Alonso er så dygtig en kører, at ham skal man gøre plads til og det må I gerne mene, men der er jeg af en helt anden holdning. Fernando Alonso er god, når han har bilen og er i godt humør. Har han ikke bilen, skal han selv til at præsterer mere, hvilket han da også kan, men han river bare et team fra hinanden samtidig. Bare se på de kommentarer han kom med i Japan i sidste sæson, eller hans lettere hånlige opførsel under det italienske grand prix som blev kørt i dag.
Sådan noget kan Jenson Button også finde på, men på en mere humoristisk måde også skal han være rigtig langt ude. Button sluttede da også højere oppe end spanieren i sidste sæson, så det underbygger i mine øjne bare, at Alonso aldrig skulle være hentet. I denne sæson har Fernando Alonso så sat Button på plads ved flere lejligheder og han har ikke virket nær så sur, lige ind til i dag altså. Nu overtænker jeg nok, men jeg tror Alonsos reaktion i dag har noget at gøre med, at han skal køre sammen med Stoffel Vandoorne i næste sæson.
Jenson Button
Copyright McLaren Media
Den tidligere spanske verdensmester ville eftersigende ikke køre sammen med Kevin Magnussen i sin tid, fordi han ville ikke have bank af sin holdkammerat. Nu der så meget stor risiko for, at han begynder at få bank af Stoffel Vandoorne, så nu begynder han at brokke sig igen. Derfor skulle det helle ikke undre mig, at spanieren gør som Jens Hansen talte om under dagens løb, nemlig trækker sig fra Formel 1, efter denne sæson. Det ville i mine øjne være det bedste for alle parter. Det ville så betyde, at Jenson Button ikke ville holde pause, men han er jo teamets mand, så jeg tror han ville kunne klare det.
Jeg tror faktisk slet ikke Jenson ønsker at holde pause, men at han føler sig tvunget til det, fordi han gerne vil blive hos McLaren, men godt kan se at hans sæde ville gå til Stoffel lige meget hvad. Det er også fint nok at belgieren får chancen, men igen jeg ville mene det skulle være Jenson der skulle være ved hans side, fordi det ville være det bedste og mest dynamiske samarbejde. Jeg håber også fortsat at de to bliver holdkammerater en dag, selvom det måske først bliver i 2018. Derfor bliver dette her et farvel til Jenson, men forhåbentlig på gensyn.