Der er som bekendt kun en dækleverandør i Formel 1, nemlig Pirelli. Lige pt. er Pirelli godt i gang med at udvikle de nye og bredere dæk til 2017 sæsonen, hvilket de får hjælp til at nogle af holdene. De hold det drejer sig om er Mercedes, Ferrari og Red Bull Racing, som stiller nogle af deres ældre biler til rådighed for Pirelli. I disse dage er det eksempelvis Pascal Wehrlein i en Mercedes fra 2014, som tester for Pirelli over på Silverstone. Det er dog ikke alle som er tilfredse med det kun er de tre teams der må teste for Pirelli, fordi det giver dem en kæmpe fordel.
Pirelli 2017 dæk
Copyright Allan Haslund
Det mener Pat Symonds fra Williams i hvert fald, fordi det vil altid give en fordel at have kørt på dækkene før.
"Jeg mener der er en kæmpe stor fordel ved det, så stor at vi er nødt til at overveje om det er holdbart. Selvom det er en test med ældre biler osv. så vil der altid være fordele ved at man har været i det og hørt en kører beskrive, hvordan det var. Derudover kan det også ende med at man har tre teams, som står og siger til Pirelli, vi vil gerne have dækkene på den eller den måde også laver Pirelli dækkene sådan. Det ville være skidt," siger Symonds.
Pirelli 2017 dæk
Copyright Allan Haslund
Set udefra, så kan man måske godt følge Pat Symonds i de tanker han gør sig. FIA har dog været ude at fortælle, at alt den info Pirelli indsamler vil blive delt med alle teams, men det er klart at de teams som har kørt på dækkene vil have en form for fordel. Dog skal det måske lige med at Pat Symonds tidligere i år var ude at klage over Haas, fordi han mente de havde en uretfærdig fordel i samarbejdet med Ferrari. Derfor kunne man måske godt begynde at tro han er et brokkehovede, som klager hver gang nogen truer hans holds status.