Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/7 2016 klokken 12:07
Kevin Magnussens holdkammerat, briten Jolyon Palme, der er en af de mere pressede kørere i feltet, var den første Formel 1 kører til at ramme den østrigske asfalt på Red Bull Ring, her til formiddag. Det gav ham dog ingen fordel, da han til slut stod noteret ud for P17, mens Kevin Magnussen formåede at hive P15 ud af hans Renault racer.
Hurtigste mand rundt på den lille østrigske bane, var den førende i mesterskabet, Nico Rosberg, der formåede at få sin Mercedes rundt på kun 1.07,373, mod Hamiltons næsthurtigste tid på 1.07,730, hvilket var 0.357 sekund langsommere end tyskeren.
Hamiltons tysker sandwich blev fulendt af Sebastian Vettel, der fik sin Ferrari ind som nummer 3, yderligere små 3 tiendedele sekund nede.
Netop hos Ferrari, har man valgt at øge presset på Kimi Räikkönen, hvis kontrakt med Ferrari udløber efter denne sæson. Han skal simpelthen til at oppe sig game og vise at han fortjener at blive i sporten.
Kimi kvitterede med at placere sig lige efter Vettel i denne første træning, med en tid der var to tiendedele sekund langsommere.
Red Bull, der for få år siden købte A1 Ring og omdøbte den til Red Bull Ring, valgte at fejre holdejer Dieter Mateschitzs hjemland, ved at få lavet specielle kørerdragter til Daniel Ricciardo og Max Verstappen, som om de havde ”Lederhosen” på. Billeder kommer så snart vi har fået fat i dem!
Ricciardo var igen den hurtigste Red Bull kører, med en tid der dog var hele 1.155 sekund langsommere end Rosbergs hurtigste, som nummer 5 mens Max Verstappen var yderligere lidt over en tiendedel langsommere, som nummer 6.
Hos Force Indai, havde man valgt at lade Sergio Perez sidde over, for at give Alfonso Celis en chance. Den benyttede han sig ikke så godt af, da han sluttede som nummer 22 og langsommeste mand, hele 3,5 sekunder langsommere end Rosberg og mere ens 1,5 sekund langsommere end Hülkenberg i den anden Force India, der sluttede som nummer 12.
Haas kørerne havde meget forskellige oplevelser, da Grosjean sluttede som nummer 11, mens Gutierrez måtte tage til takke med en placering som nummer 19, efter lidt problemer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)