Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 2/5 2016 klokken 09:05
Vi lægger sædvanligvis ud med hot-listen, hvor jeg har valgt at fremhæve disse tre personer:
Kevin Magnussen
Jo, det er selvfølgelig lidt set med farvede briller det her, men Ruslands GP kan for Kevin Magnussen have været et af de mest vitale i hele hans sæson – det er der tre grunde til:
1: Han formåede at få sig selv og bilen til at spille sammen. De to fandt harmonien og kørte med stor modenhed og balance hele vejen igennem løbet.
2: Han fik en problemfri weekend. Ikke nogle knækkede baghjulsophæng, ikke nogen motorproblemer eller andre tekniske ting, som kunne holde ham fra at kunne få de maksimale antal kilometer ud af hver session – selvfølgelig med undtagelse af første træning.
3: Han satte Palmer eftertrykkeligt til vægs og slog fast, hvem teamet skal satse på, uanset om konkurrenten så hedder Palmer eller Sirotkin. Ydermere viste han, at teamet flytter sig performance-mæssigt, men at der stadig er nogle forhold, som skal være optimale, hvis de skal skubbe sig videre til Q2.
Nico Rosberg
Nico Rosberg har i den grad genfundet sin selvtillid. Det stråler ud af ham, at han indtil videre har både det mentale og fysiske overskud set ift. Hamilton, som virkede noget mere anspændt overfor pressen, end han nogensinde har gjort de sidste tre sæsoner.
Man kunne se på Rosbergs kørestil, at han slappede af i bilen og befandt sig godt på banen. Han er kølig, når han er i direkte kamp med Hamilton som under kvalifikationen, hvor han ikke sidste år var i nærheden af at kunne ændre på tingene, når Hamilton udfoldede sig selv, og det var tid til ”Hammer-time”.
Rosberg fandt sit momentum efter Austin sidste sæson og har fastholdt det lige siden – med til historien er selvfølgelig de skæve betragtninger om, at byttet af mekanikerteam har været medvirkende til, at Hamilton nu er langt efter i kampen, men det vil jeg ærlig talt ikke give meget for – jeg nægter at tro på, at mekanikerne konspirerer mod deres kørere.
McLaren og Mercedes
For endelig at have leveret et resultat, der er til at smile over. Selvfølgelig profiterede Alonso godt af første del af løbet med uheld og safetycar, men McLaren-raceren svigtede hverken ham eller Jenson Button denne gang, og teamet kravlede endelig lidt op af point-stigen, hvilket må være tiltrængt.
Måske har teamet knækket stabilitetskoden og kan få materiellet til at holde optimalt, så de kan få indsamlet mere data og viden om bilen, så de kan udvikle den henover sæsonen – så skal det nok gå for McLaren ude i fremtiden. Og Mercedes får pladsen for at lade deres kørere battle hinanden i Q1 og 2 – respekt!
Herunder følger listen for de personer, som omvendt de første ikke formåede at imponere i denne weekend.
Daniil Kvyat
Jeg gider næsten ikke engang begynde at argumentere for, hvorfor at Kvyat er at finde øverst på den her liste. Det er ikke så meget det faktum, at han maltrakterede Vettels bagende fra start, hvor tankerne nærmest kredsede om sandsynligheden for, at Kvyat bevidst ville sætte Vettel ud af spillet efter deres indbyrdes kontrovers efter Kinas Grand Prix. Nej, det er mere det faktum, at Vettel fik ret i sin profeti netop efter Kina, at hvis Kvyat fortsatte på den måde, så ville han køre galt. Og han kørte galt.
Jeg er naturligvis ikke selv Formel 1-kører og har kun haft fornøjelsen af simulatorkørsel og PlayStation, men det skreg på dømmekraft fra russeren, der som minimum burde tage med i sine overvejelser ned mod første sving, at der er langt mindre downforce til nedbremsning, når der ligger 4-5 andre biler foran ham og hvirvler luften rundt – så bremser man altså ikke i sidste sekund, når der ikke engang er noget hul at gå efter eller forsøger en overhaling indenom.
Så tag den med ro næste gang Kvyat. Du skal nok komme forbi dine konkurrenter på den ene eller den anden måde – bare ikke ved at sende dem ud af løbet.
Red Bull’s strategi
Jeg synes personligt, at det var et sjovt gamble fra Red Bulls side, at de forsøgte at lade deres kørere køre hele vejen til mål på de hårdeste dæk efter saftetycar-perioden, men med en startplacering som nummer fem for Ricciardo burde man have været interesseret i at kunne holde ham med oppe foran. I stedet endte australieren på en skuffende 11. plads. Og ja, Kvyat ødelagde det egentlig bare for sig selv.
Willams
Efter at være startet hhv. nr. to og fire, så ligner det en skuffelse at slutte som nummer fire og fem for Bottas og Massa. Selvom Williams formåede at servicere Bottas med et super stop på kun 2,3 sekunder og derved overhalede Hamilton på strategien, så burde et hold, der har været fast inventar af top 5/6 i et par sæsoner – og tilmed kører med Mercedes motor - efterhånden have fundet et grundniveau, der kunne give dem lidt mere oprejsning og stabilitet i resultaterne.