Det er dagen derpå oven på Bahrains Grand Prix 2016, så det er tid til den faste "dagen derpå"-klumme. I denne klumme kommer undertegnede ind omkring gårsdagens løbsvinder Nico Rosberg, debutanten Stoffel Vandoorne, en kommentar fra Bernie Ecclestone samt lidt kommentarer omkring den måde man uddeler straffe på i Formel 1.
Dette er en klumme så det skal derfor nævnes, at der kan og helt sikkert vil forekomme subjektive holdninger, som står for denne skribents egen regning.
Nico Rosberg Australien 2016
Copyright Mercedes
Den første jeg vil komme ind omkring i denne klumme er gårsdagens vinder Nico Rosberg - ja, eller skal vi kalde ham den dobbelte løbsvinder Nico Rosberg. Han har trods alt vundet sæsonens to første løb og tager man sidste sæson med, er tyskeren oppe på fem sejre i træk.
Nu skal man selvfølgelig passe på med at komme med udtalelser, men som jeg ser det har Nico Rosberg fået overtaget hos Mercedes. Hamilton "lader" ham ikke vinde mere, som nogen var hurtige til at sige da Rosberg sluttede sæsonen af med tre sejre.
Lewis Hamilton, Nico Rosberg og Sebastian Vettel på podiet
Copyright Ferrari Media
Rosberg virker og så til at have fået gejsten og sit gode humør tilbage, det kan man bl.a. se i de film som Rosberg stort set altid ligger op efter hvert løb. Jeg kan se en af mine kollegaer her på BMF1 allerede har delt videoen, som tyskeren lagde op efter gårsdagens løb og her virker Rosberg meget glad. Og det var det samme efter sidste løb.
Det er en forbedring fra de andre år, hvor han har kunne virke lidt nedtrykt selvom han havde vundet, så noget tyder på hans indstilling har ændret sig.
Dermed ikke sagt han bliver verdensmester fordi der er stadigvæk 19 løb tilbage og tingene kan hurtigt ændre sig, hvis Hamilton får styr på sine starter osv. Dog må Rosberg anses for at være favoritten til at vinde VM, som tingene er lige nu. Et eller andet sted ville det og så være fint, flot eller hvad man skal sige, hvis Rosberg kunne vinde et VM med Mercedes. Tyskeren har trods alt været med hele vejen gennem sølvpilenes comeback til Formel 1.
Nico Rosberg Australien 2016
Copyright Mercedes
Andre, som skal forsøge at lave et slags comeback, er McLaren. De har naturligvis ikke været væk fra klassen, men de er langt fra det store team som de var en gang. Det går dog bedre og bedre for teamet på nogle punkter idet de viste god fart op til under løbsweekenden i Bahrain.
De fik også point, og det var ingen ringere end debutanten Stoffel Vandoorne som sørgede for det. Den unge belgier var som bekendt kaldt ind til løbet i Bahrain fordi Fernando Alonso ikke måtte køre.
Stoffel Vandoorne.
Copyright McLaren Media
Og så kommer vi til det punkt, hvor jeg muligvis kommer til at brænde nallerne og blive rygende uvenner med nogen. Jeg syntes nemlig Vandoorne gjorde det fantastisk i sin debut, når man tænker på hvad han havde at arbejde med. Den unge belgier formåede at gøre det på et løb, som Jenson Button og Fernando Alonso ikke har kunne i sæsonens to første løb, nemlig at få bilen til at holde hjem og få point.
Hvis jeg var McLaren og havde uendeligt med kapital, så ville jeg ikke tøve med at få smidt Vandoorne i bilen omgående, og jeg ved også godt hvem af de andre to som skulle have ophævet sin kontrakt. Stod jeg med magten hos McLaren, ville jeg fyre Fernando Alonso og give hans plads til Vandoorne.
Der ved jeg at mange der er uenige, og det er og så helt i orden, men nu vil jeg forsøge at forklare hvorfor jeg ville lave det skifte, hvis jeg var McLaren.
For det første går jeg ind for loyalitet, og Jenson Button har været hos McLaren længere tid end Alonso, så derfor ville jeg personligt mene at Button har fortjent sædet mere. For det andet sluttede Jenson Button faktisk også foran Fernando Alonso i mesterskabet i sidste sæson og de to er rimelig tætte, når man ser på kvalifikationer osv.
Jeg ved mange vil sige, at Jenson Button er meget dårligere og langsommere end Alonso, men kigger man på statistisk osv. er de mere lige end man lige skulle tro. Den tredje, og måske vigtigste grund til, at jeg ville beholde Jenson Button, er et punkt, hvor de to ikke er særlig lige, nemlig når det kommer til at skabe balance i et team.
Fernando Alonso
Copyright McLaren Media
Fernando Alonso er nemlig kendt for at være lidt af en diva, at arbejde sammen med når det ikke går så godt. Det har man bl.a. hørt fra Ferrari og vi fik vel og så set lidt af det med hans kommentarer under det japanske Grand Prix i sidste sæson, hvor der blev råbt "GP2 motor" og andre ting. Den mentalitet tror jeg ikke er god for McLaren, der er en team-mand som Jenson Button nok bedre.
Jeg tror også Button er den bedste teamkammerat til en ung kører, fordi han vil nok hjælpe lidt mere end Alonso. Jeg er dog godt klar over, at de danske medier forsøgte at male et andet billede af ham da ham og Kevin Magnussen var holdkammerater, men faktum er nu en gang at Jenson og Kevin er forholdsvis gode venner og de siger aldrig noget negativt om hinanden.
Så derfor ville jeg ikke tøve med at smide Alonso for porten og lade Button og Vandoorne gøre det der skal til for at få McLaren tilbage på rette spor. En ting er dog hvad jeg vil, fordi det er nok ikke det McLaren vil. Så det bliver nok Button og Alonso, der kommer til at fortsætte i teamet et par sæsoner, mens Vandoorne ryger ud, lige som Kevin gjorde det.
Fernando Alonso og Jenson Button
Copyright McLaren Media
Det tredje emne jeg vil tage fat i er en helt frisk nyhed, der lige er kommet frem, nemlig en ret så kontroversiel kommentar fra Bernie Ecclestone. Formel 1-bossen har nemlig udtalt i et interview at Formel 1-kørere ikke burde have lov til at udtale sig om noget, da de kun er i sporten for at tjene penge.
Bernie har helt ret i, at der er nogen omkring Formel 1, der kun er ude efter at tjene penge det er dog ikke kørerne, de har som bekendt råbt op omkring at Formel 1 ikke skal være så marketingorienteret og lave det de kalder for dumme tiltag for at tjene penge.
Bernie med sin datter
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Nej hvis Bernie vil have dem der blot er i sporten for at tjene penge til at tie stille, så skal han kigge i et spejl og sige det til sig selv. Bernie Ecclstone og resten af Formel 1-bosserne er nemlig godt i gang med at sælge den sjæl som Formel 1 har opbygget over en lang årrække. Man vælger baner fra som har været på kalenderen i mange årtier, fordi der kommer nye baner frem som kan betale flere penge. Man laver ændringer som alle er i mod, men man holder ved dem fordi man har regnet ud at det giver en bedre indtægt osv.
I det åbne brev fra GPDA ytrer kørerne en bekymring omkring de ting, som er nævnt ovenfor, fordi de ikke vil have Formel 1 dør ud, og de gør det ikke for pengenes skyld. De gør det fordi de elsker sporten og vil kørere i de bedste maskiner på de mest legendariske baner osv. Og så siger Bernie Ecclestone de ikke burde have ret til at udtale sig fordi de kun er ude efter penge, men ja set for Bernies forretning er det jo nok også bedst, at ingen kritiserer måden Formel 1 bliver kørt (i sænk) på lige nu.
Årets gruppebillede
Copyright Ferrari Media
Det sidste emne jeg vil komme ind omkring i denne klumme, er reglerne og måden som de bliver håndhævet på. Det er et emne som vi har været inde omkring et par gange i løbet af weekenden og det er et emne som undertegnet føler fortjener at få lidt flere ord med på vejen.
For det første skal det siges, at min personlige holdning til det hele er at regler er regler og dem skal man bare følge. Stod det til mig skulle man gå 100% efter, hvad der nu en gang står i regelsættet så man er sikker på at det hele er fair for alle.
Problemet er bare at det gør man ikke, hvilket jeg syntes er utroligt problematisk og måske endda er det som kan gøre at Formel 1 mister en masse fans.
Kevin Magnussen Australien 2016
Copyright Renault F1
I fredags fik Kevin Magnussen en straf fordi han overså et rødt lys og derfor ikke kom ind og fik sin bil vejet. Det betød at danskeren skulle starte fra pitten, hvilket nogen mener var en alt for hård straf. Sådan ser jeg dog ikke på det. Jeg tænker, hvis det står i reglerne så skal det naturligvis være sådan. Så den dom har jeg ikke meget at sige til.
Det har jeg så til gengæld om det som skete dagen efter, hvor Lewis Hamilton bakkede i pitten, men slap for en straf. Kigger man på reglerne og regelsættet, er det lige så ulovligt at bakke i pitten som det er at overse en vejning, derfor burde Hamilton og så have fået en straf og det samme burde Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg osv. hvis det nu var dem som havde bakket i pitten.
Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG GP
Hvis det står i reglerne så er det bare sådan og det virker på en måde utroværdigt at Formel 1 ikke bare følger de skrevne regler. Ved ikke at følge det som står i regelsættet giver man nemlig omverdenen mulighed for at angribe en beslutning og beskylde Formel 1 for at holde hånden over visse kørere.
Det kan give en masse negativ omtale, hvilket de fleste sportsgrene vil helst gerne vil slippe for så for mig er det uforståeligt, hvorfor Formel 1 gang på gang havner i den slags episoder. I sidste sæson var man eksempelvis hårde ved Max Verstappen, hvilket nok var i orden da han lavede nogle voldsomme ting. I Australien lavede Fernando Alonso det samme nummer som Max Verstappen, men han blev ikke straffet, og så bliver det problematisk.
Billeder fra Alonsos og Gutierrezs ulykke.
Copyright Formel 1 twitter
Derfor kan jeg kun opfordre Formel 1 til at få en klar linje og følge de regler som de nu en gang har, så vi undgår alt den tvivl som kan opstå hvis man følger nogle regler, men ikke andre.
Og med disse ord er denne dagen derpå klumme slut. Jeg håber I kan tilgive mig for at lange ud efter nogle publikumsfavoritter, men vi har heldigvis ret til vores egen mening, det var jo ikke sjovt, hvis vi alle kunne lide de samme.