Måneders forhandlinger ligger forud for den endelige overtagelse af det Enstone UK-baserede Lotus F1-team.
Overgangen fra Mercedes til Renault-motorer har gjort det meget vanskeligt for Renaults designteam at optimere bilen til den første sæson.
Billeder fra præsentationen af Mercedes W06
Copyright Mercedes AMG
”Det har været en udfordring,” udtaler teknisk direktør Nick Chester til Autosport. ” Normalt, når vi kommer til maj (året før, red.), bliver det meget vanskelig at integrere en ny motor.”
”Det var først ved afslutningen af året, at vi fandt ud af hvor vanskelig. Vi måtte ændre det bagerste af chassiset og kølingen, at gøre det på en måned er et kæmpe projekt.”
”Det er ikke så optimalt som vi gerne ville. Der er ikke store kompromiser, men vi havde ikke tid nok til at optimere opsætningen yderligere.”
Renault præsentation 2016. Renault racer som Kevin Magnussen og Jolyon Palmer skal køre. Jack & Jones er storsponsor
Copyright Bil Magasinet BMF1
Chester er dog sikker på at bilen bliver færdig til første testsessioner, som starter den 21 februar.
”Gutterne har reageret virkeligt godt, vi har været igennem crash testene, vi er nu homologeret, og vi er på rette kurs mod de første tests.”
”Det har ikke været let, og det bliver meget stramt, men det kan gøres,” lyder det fortrøstningsfuldt fra den tekniske chef.
”Det har fulgt planen utrolig godt, en plan der var så stram, at var det ikke gået utroligt godt, ville vi have problemer.”
En plads på podiet til Romain Grosjean på Spa-Francorchamps sidste sæson vidner om en vis kvalitet af Lotus chassiset, kun en skrantende økonomi forhindrede flere flotte resultater til franskmanden.
Lotus.
Copyright Lotus GP
For en gangs skyld er der ikke de store tekniske regelændringer til den nye sæson, et faktum der uden tvivl har hjulpet Renault.
”Vi har ikke været nødt til at ændre grund filosofien bag bilen, den er meget ens. Nogle af de egenskaber vi har afsløret gør bilen nem at betjene, egenskaber der gør at kørerne kan få det maksimale bilen.”
”Vi har brugt det, der var, og prøvet på at få det bedste ud af det,” slutter Nick Chester.