Vettel hurtigst i Pirelli test

Tre hold har allerede taget hul på sæsonens test arbejde, de har nemlig deltaget i en regnvejrs test på Paul Richard banen i Frankrig.

Sebastian Vettel . Copyright Ferrari Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 26/1 2016 klokken 19:01

Der er stadigvæk næsten en måned til Formel 1 feltet for alvor skal mødes og spille med musklerne, til den første officielle test i Barcelona. Tre hold har dog fået lov at tyvstarte lidt Ferrari, Red Bull og McLaren har nemlig kørt regnvejrs dæktest for Pirelli de seneste to dage på Paul Richard banen i Frankrig.

Red Bull i aktion
Copyright Pirelli


Teamsene har brugt bilerne fra sidste år, men kørerne har fået lidt ekstra tid på banen, hvilket giver dem ekstra træning. Hos Ferrari havde man fordelt det således at Kimi Raikkonen kørte bilen i går, mens Sebastian Vettel overtog den i dag. Hos Red Bull var det Daniel Ricciardo som havde bilen i går, mens Daniil Kvyat sad bag rattet i dag. McLaren havde valgt at give en længere ferie til Jenson Button og Fernando Alonso, så her var det Stoffel Vandoorne som stod for test arbejdet begge dage.

Stoffel Vandoorne.
Copyright McLaren Media


På første dagen var det Daniel Ricciardo som satte den hurtigste tid han satte nemlig en tid som hed 1:08.713, hvilket var cirka fire tiendedele hurtigere end Vandoorne og næsten et sekund hurtigere end Raikkonen. Med hensyn til omgange fik Ricciardo tilbagelagt 99, Vandoorne fik kørt 87 og Raikkonen 99 omgange.

På anden dagen var det Sebastian Vettel som satte hurtigste tid en tid som også blev testens hurtigste, hvis man ligger de to testdage sammen. Tiden hed 1:06.750, hvilket var under en tiendedel foran Kvyat og lidt over et sekund hurtigere end Vandoorne. Vettel var også den som fik kørt flest omgange på anden dagen, tyskeren fik nemlig kørt intet mindre end 134 omgange. Daniil Kvyat fik kørt 113, mens Vandoorne fik kørt 127 omgange.

Sådan laver man en våd bane på Paul Ricard.
Copyright Pirelli


Det har ikke regnet på Paul Ricard banen under nogle af testdagene, så derfor har man været nød til at vande banen så den var våd, så man kunne teste regnvejrs dæk. Dette senarie kan ses på billedet ovenover.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Advarsel: Endnu en Maldonado på vej Haas F1 offentliggør premieredato »