Ifølge SkySports har Mercedes, Ferrari, Renault og Honda nu bøjet sig og vil levere billigere isenkram til de små, private teams. Besparelserne vil være særdeles mærkbare, idet motorleverandørerne har indvilliget i at reducere omkostningerne med € 12 millioner (ca. DKK 90 mio.) pr. år.
Nyheden kommer i kølvandet på et møde, som den såkaldte Strategy Group (fabriksteamene) holdt i Geneve mandag. Det forventes at de nye regler træder i kraft fra og med 2018 og vil fungere indtil 2020.
Der er god grund til at takke Jean Todt.
Copyright Motion-Company
Der er ingen tvivl om, at de private teams kan adressere sine takkekort til Formel 1-bossen Bernie Ecclestone og FIAs præsident Jean Todt, som med deres radikale forslag om alternative ”gammeldags” V8 budgetmotorer som et alternativ til de nuværende, temmelig dyre og teknisk komplicerede såkaldte ”power-units”, har en stor del af æren for omkostningsreduktionen.
Under det nuværende reglement koster en motorenhed og gearkasse i omegnen af € 20 millioner, hvor Todt og Ecclestone, med deres spareforslag, ville sænke omkostningerne til ca. € 12 millioner pr. år.
Med fabrikkernes knæfald behøver Todt og Ecclestone dermed ikke tvinge de ændringer igennem, som duoen havde fået mandat til af WMSC (World Motor Sport Council).