Lotus 78 - Den første ground effect racer
Colin Chapman var den første, som så potentialet i at forme hele Formel 1 raceren som en omvendt flyvinge og dermed opnå en masse downforce. Dette er meget udbredt i dag i alle racer-klasser, men tilbage i 1977 var Lotus 78 lysår foran konkurrenterne.
Det var dog først i 1979, at konceptet blev forfinet (i form af model Lotus 79), og dette år sikrede den nye teknologi, at Lotus vandt konstruktør-VM.
Mario Andretti, Lotus 78, John Player Team Lotus, Frankrig 1978
X-wing Tyrrell 025
Tilbage i 90’erne var Ken Tyrrell kendt for at udfordre reglementet, og hans chefdesigner, Harvey Postlethwaite, var manden bag de mange kreative løsninger.
Alle gloede, da Tyrrell præsenterede de specielle vinger placeret på siden af racerne. Flere teams prøvede tilmed at kopiere konceptet, men der var delte meninger om, hvorvidt de havde nogen nævneværdig effekt. Raceren måtte desværre udgå fra de fleste løb, den deltog i, pga andre tekniske problemer. Efterfølgende blev X-wings forbudt - officielt pga sikkerheden, men alle var vist enige om, at de bare var grimme.
Mika Salo i Tyrrell 025 - med x-wings
Copyright Tyrrell
Mercedes F1 W05 - Den første vindende hybrid
Fra år 2014 blev motorreglementet ændret voldsomt fra V8 motorer, til V6 turbo-hybrid motorer med energiopsamling under nedbremsning. Alt sammen i én motorenhed.
Mercedes ramte plet og har domineret siden det første løb med hybrid-motoren. Det var det australske Grand Prix i 2014, hvor Nico Rosberg tog sejren. Raceren er stadig den bedste i feltet, men Ferrari og Renault er godt i gang med at indhente tyskernes forspring, og Honda melder endnu engang ud, at deres racere burde kunne vinde løb “lige om lidt”…
Billede fra starten i Australien 2014
Copyright Daimler Benz
Tyrells P34 6-hjulede racer
Hvor mange hjul skal en Formel 1 racer have? Indtil 1976 var det en selvfølge, at en racer havde 4 hjul, men dette blev udfordret kraftigt af Tyrell med deres 6-hjulede racer. Raceren havde naturligt nok meget bedre vejgreb, men Goodyear-dækkene var ikke gode nok, så det blev kun til en enkelt sejr i 30 løb. Efterfølgende blev det skrevet ind i reglerne, at en Formel 1 racer skulle have præcis fire hjul!
Jody Scheckter, Tyrrell P34, Monaco 1976
Ayrton Sennas Williams FW16
Raceren, der kostede Ayrton Senna livet, satte store ændringer af Formel 1 i gang. Nu skulle kørerne beskyttes ordentligt, og det var ikke længere accepteret, at kørere kunne dø af deres sport. Fra 1996 blev der indført ekstra forstærkninger omkring køreren, og siddebrønden fik meget højere kanter.
Ayrton Senna i den racer der kostede ham livet
Copyright Williams F1
Michael Schumacher (Ferrari), Spaniens Grand Prix, 1996, Circuit de Catalunya (Barcelona)