Renault vender som bekendt tilbage til Formel 1 til næste sæson, men det er langt fra første gang, det franske bilmærke kører med i Formel 1. Romancen mellem Renault og motorsportens kongeklasse startede nemlig helt tilbage i 1977.
Renault fik nemlig Formel 1 debut helt tilbage i 1977, da man stillede op i det britiske Grand Prix. Det blev dog ikke en drømmedebut for det franske team, de udgik nemlig af debutløbet. Faktisk gik det ikke meget bedre i de næste løb for det franske team og deres kører Jean-Pierre Jabouille, og den franske debutant havde endnu til gode at gennemføre et løb, da sæsonen sluttede.
Jean-Pierre Jabouille, Renault RS01 1977
Copyright Getty Images
Renaults anden sæson i Formel 1 bød heller ikke på de store succesoplevelser. Man startede i 14 ud af 16 Grand Prixer, hvoraf en fjerdeplads i det amerikanske Grand Prix var sæsonens bedste resultat. I 1978 sæsonen havde Renault fortsat blot én bil med, som blev kørt af Jean-Pierre Jabouille.
I 1979 havde Jean-Pierre Jabouille fået selskab af sin landsmand Rene Arnoux, og nu begyndte Renault at kæmpe med om podieplaceringerne. Jabouille og Arnoux sluttede bl.a. som nummer et og tre i det franske Grand Prix det år. Udover det hentede Rene Arnoux to andenpladser i England og USA. Teamet udgik dog stadigvæk af mange løb, så resultaterne i den samlede stilling var ikke noget at råbe hurra for.
I 1980 sæsonen havde man bibeholdt de to kørere, hvilket gav bonus i form af tre sejre. Rene Arnoux snuppede sejren i både det brasilianske og det sydafrikanske Grand Prix, mens Jabouille tog sig af sejren i det østrigske Grand Prix. Med disse flotte resultater var Renault for alvor ved at bide sig fast i feltet, hvilket blev mere tydeligt da man valgte at skifte Jaboullie ud med en ung og lovende kører ved navn Alain Prost op til 1981 sæsonen.
Alain Prost, Renault RE22B, Long Beach 1981
Copyright Renault Motorsport
Alain Prost hentede tre sejre i sin debutsæson for Renault, og udover det hentede han også to andenpladser og en enkelt tredjeplads. Rene Arnoux hentede også en enkelt andenplads, så da 1981 sæsonen var slut, lå Renault nummer tre i konstruktørmesterskabet. Den præstation gentog Prost, Arnoux og resten af Renault teamet i øvrigt i 1982.
I 1983 var Rene Arnoux blevet byttet ud med den amerikanske kører Eddie Cheever, men Alain Prost var stadig teamets førstekører. Prost snuppede tre sejre, to andenpladser og en enkelt tredjeplads i denne sæson, hvilket gjorde, at han sluttede på andenpladsen i mesterskabet, blot to point efter Nelson Piquet, som snuppede verdensmesterskabet. Eddie Cheever fik en andenplads og tre tredjepladser i løbet af sæsonen, hvilket var nok til at sikre Renault andenpladsen i konstruktørmesterskabet.
Efter 1983 sæsonen tog Alain Prost til McLaren, og det betød, at Renault ikke længere kæmpede med om sejrene. Kørerene hed nu Patrick Tambay, Derek Warwick, Phillippe Streiff og Francois Hesnault, og lige pluselig blev der langt mellem podieplaceringerne. Fra 1984 til 1985 hentede man syv podieplaceringer, hvoraf Derek Warwick tog sig af de fleste af dem.
Det betød at Renault havde fået nok af Formel 1, og fra 1986 sæsonen var man blot motorleverandør. Det kastede dog også nogle VM titler af sig bl.a. var Renaults samarbejde med Williams en stor succes. I midten af 1990erne indgik Renault også et samarbejde med Benetton teamet, et samarbejde man brugte som et springbræt tilbage i Formel 1 som konstruktør.
Jarno Trulli og Jenson Button med deres Renault racer anno 2002
Copyright Renault
Efter 2001 sæsonen købte Renault nemlig Benettons fabriker i Enstone, og så var den franske bilfabrikant atter tilbage i motorsportens konge klasse.
I Renaults comeback sæson var det Jarno Trulli og Jenson Button, som skulle give holdet succes, men sådan gik det desværre ikke. Button og Trulli hentede nogle fjerdepladser som sæsonens bedste resultater, men her udover udgik teamet af en del løb i den sæson. Derfor røg Jenson Button ud efter 2002 sæsonen, og ind kom en ung og lovende spanier ved navn Fernando Alonso. Det var Renaults daværende teamchef og Alonsos manager, Flavio Briatore, som fik hentet det spanske talent til Renault.
Samarbejdet mellem Fernando Alonso og Renault blev omgående en succes, Alonso tog nemlig sin første Grand Prix sejr i Ungarn i 2003. Udover sin sejr hentede Alonso også to tredjepladser og en andenplads. Jarno Trulli hentede også en tredjeplads, så da 2003 sæsonen var slut vidste alle, at Renault for alvor var tilbage i Formel 1, og denne gang ville de forsøge at gå efter verdensmesterskabet.
Fernando Alonso i sin Renault
Copyright Renault Motorsportmedia
Det blev dog ikke i 2004, Renault vandt verdensmesterskabet. Jarno Trulli snuppede sæsonens eneste Renault-sejr da han vandt i Monacos gader, og udover det flotte resultat tog italieneren også en tredjeplads i det spanske Grand Prix. Fernando Alonso fik ikke nogle sejre, men han var på podiet fire gange i løbet af sæsonen. Der var dog drama i Renault lejren, da Jarno Trulli blev fyret med tre løb tilbage og erstattet af den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve. Grunden til Trullis fyring er aldrig blevet offentliggjort, men det kan måske skyldes, at italieneren valgte at skrive kontrakt med Toyota til 2005 sæsonen.
I 2005 sæsonen fik Fernando Alonso så selskab af en anden italiensk kører, nemlig Giancarlo Fisichella, som lagde godt fra land og vandt sæsonens første Grand Prix. Derefter vandt Alonso de tre næste løb, og så var Renault kommet rigtig godt fra start med sejre i de fire første løb. Det stoppede ikke der for det franske team med den spansk/italienske duo, og da sæsonen var slut havde Fernando Alonso vundet kørernes verdensmesterskab, mens Renault havde vundet konstruktørmesterskabet. Renault hentede otte sejre, fem andenpladser og fire tredjepladser i 2005 sæsonen.
Den efterfølgende sæson var endnu mere succesfuld for det franske team. Fernando Alonso vandt sit andet verdensmesterskab i træk, og Renault tog sit andet konstruktørmesterskab i træk. Duoen Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella hentede alt i alt otte sejre, syv andenpladser og fire tredjepladser i 2006 sæsonen.
Flavio Briatore, Fernando Alonso og de andre Renault folk fejre verdensmesterskabet i 2006
Copyright Getty Images
Efter to verdensmesterskaber i træk valgte Fernando Alonso at tage til McLaren, så Renault måtte begynde deres titelforsvar uden deres stærkeste kort gennem de sidste fire sæsoner. Giancarlo Fisichella blev hos Renault, men italieneren kunne ikke levere de samme resultater som tidligere, så han formåede ikke at komme på podiet i denne sæson. Det gjorde Fernando Alonsos aftager Heikki Kovalainen til gengæld, den unge finne tog nemlig andenpladsen i det japanske Grand Prix. Renault måtte altså køre en hel sæson uden at hente nogle Grand Prix sejre for første gang siden 2002 sæsonen.
Heldigvis for Renault kunne Fernando Alonso ikke indfinde sig med livet som McLaren-kører, så i 2008 var han tilbage hos det franske team. Renaults momentum var dog ødelagt, så samarbejdet blev ikke lige så succesfuldt som tidligere. I comeback sæsonen til Renault hentede den spanske stjerne blot to sejre og en andenplads. Den anden Renault bil blev i 2008 sæsonen kørt af brasilianske Nelson Piquet jr., som også formåede at hente en andenplads, hvilket skete i det tyske Grand Prix.
2009 sæsonen blev heller ikke en god sæson for Renault, da man kun formåede at hente én podieplads i denne sæson, da Fernando Alonso sluttede som nummer tre i Singapore. Nelson Piquet jr. var igen at finde i den anden Renault racer, men han blev skiftet ud med syv løb igen, da Renault valgte at sætte franske Romain Grosjean i bilen i stedet for.
Renaults holdfoto fra Abu Dhabi Grand Prix 2009
Copyright Renault Motorsportmedia
Efter en skuffende 2009 sæson valgte Fernando Alonso at forlade Renault til fordel for Ferrari, og derfor skulle Renault ud og finde nye kørere, da man heller ikke ville beholde Romain Grosjean. Valget faldt på to østeuropæiske kørere i form af polske Robert Kubica og russiske Vitaly Petrov. Russeren gjorde ikke det store væsen af sig med en femteplads som bedste resultat, mens Robert Kubica derimod var på podiet tre gange. Polakken hentede nemlig en andenplads og to tredjepladser.
Efter 2010 sæsonen valgte Renault at sælge noget af teamet til Lotus, et samarbejde som heller ikke kastede de store resultater af sig. Derfor valgte Renault helt at sælge teamet efter 2011 sæsonen, så de kunne koncentrere sig om at lave motorer til Red Bull Racing. Samarbejdet med Red Bull havde allerede kastet to verdensmesterskaber af sig i 2011, og det samarbejde endte også med at vinde VM i både 2012 og 2013.
Renaults Cyril Abiteboul sammen med Red Bulls Christian Horner
Copyright Red Bull Photofiles
Renault indså dog hurtigt, at det ikke giver samme reklame at være motorleverandør, som det gør at have sit eget team, og gennem det meste af 2015 sæsonen har der været rygter om et comeback fra Renaults side.
Rygterne blev så til virkelighed i løbet af december, da det franske bilmærke efter længere tids spekulationer endelig offentliggjorde, at de ville overtage Lotus teamet og vende tilbage til Formel 1 feltet i 2016. Om det bliver et succesfuldt comeback for Renault, må tiden vise, men det er fedt endnu engang at have et team af deres kaliber tilbage i motorsportens kongeklasse.