Opbrugte tokens, halvtreds pladsers placeringsstraffe, motorlyd som mellemklasse motorcykler, uendelige rækker af sammenbrudte motorenheder, skyhøje omkostninger som overstiger spidsen på tusinde jetjagere, ja, listen kunne fortsætte – kort sagt, private teamejere såvel som fans er frustrerede, men langt om længe ser det nu ud som om toppen i Formel 1 også kan se skriften på væggen.
Af samme årsag har den internationale motorsportsorganisation, FIA, udstyret sin præsident Jean Todt og F1-bossen Bernie Ecclestone med mandat til at løse nogle af Formel 1’s største problemer, herunder førnævnte. Således skal Todt og Ecclestone komme med henstillinger og beslutninger vedrørende fremtidige og centrale aspekter af sporten.
Niki Lauda og Jean Todt (th)
Copyright Daimler Benz
Duoen vil afgøre fremtiden for, hvad FIA i en pressemeddelelse kalder "presserende spørgsmål i Formel 1, såsom management, kraftenheder og omkostningsreduktion". Kun et enkelt unavngivent medlem stemte imod mandatet.
Todt har i nogen tid kæmpet for omkostningsstyring i Formel 1, men han har hidtil mødt modstand fra flere sider. Senest forsøgte han at indføre et budgetloft over det nuværende motorreglement, men det blev nedstemt efter veto fra Ferrari.
Christian Horner og Bernie Ecclestone (th).
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Som modreaktion støttede Todt derfor Ecclestones plan om en ”budgetmotor” bygget op omkring et sæt af separate regler, som med held motiverede de eksisterende konstruktører og producenter til at sætte sig til bordet for at diskutere, hvordan de nuværende motorer kan udvikles og produceres billigere. Et møde i Abu Dhabi dannede grundlag for drøftelser fremadrettet, men større ændringer forventes dog ikke førend i 2017 eller 2018.
Måden. hvorpå Formel 1 udarbejder nye regler og procedurer. har ligeledes været under heftig beskydning i år, og specielt den kontroversielle Strategy Group, der består af seks ud af de 10 teams, nemlig Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes, Williams og Force India samt FIA og FOM (Formula One Management, (som ejer de kommercielle rettigheder) har fået drøje hug. Det har fået Red Bulls teamchef Christian Horner til fornylig at foreslå, at beslutningsprocessen helt tages væk fra teamene for at sikre en helt uafhængig regelprocedure.
Det ser med andre ord ud til, at Horners forslag har vundet genklang.
Ecclestone og Todt har oplyst, at de vil komme med konklusioner på spørgsmålene inden den 31. januar 2016.