Vi skal igen bruge høreværn i 2016

Hvis der er noget, Formel 1-fans har savnet, så er det lyden af ægte Formel 1 – som i de go’e gamle V10-dage. Ifølge Mercedes bør F1-fans nu finde deres nedpakkede høreværn frem igen, for der sker noget nyt på lydfronten i 2016.

Sergio Perez . Copyright Sahara Force India

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 27/11 2015 klokken 23:11

Enhver ”F1-jomfru” vil aldrig glemme det første hvin i ørerne fra en Formel 1 V10 eller V8-motor. Det hører til i en helt anden verden end den aktuelle MotoGP-lyd, men næste år bliver det bedre, lover Mercedes.

Således hævder Mercedes, at Formel 1's nye regler for udstødningen i 2016 vil betyde, at motorerne lyder højere i næste sæson. Hardcore F1-fans vil her påstå, at det vist også er på høje tid.

2016-ændringerne blev allerede annonceret tidligere på året, og her kræves det, at motorernes udstødningssystemer skal have et eller to ekstra udstødningsrør til turboens udstødningssystem.

Mercedes V6 Turbo-enhed med wastegaten til venstre.
Copyright Daimler Benz


Der er delte meninger om, hvor meget disse ændringer kommer til at betyde, men Mercedes’ motorchef Andy Cowell mener, at der vil være mere "volumen" fra motorerne næste år.

"Det vil forbedre lyden. Det vil ligesom rydde op i lyden," siger Cowell.

"I øjeblikket kommer det største udstødningsrør ud af den bageste del af turboen, og wastegaten er anbragt inde i den. Så der kommer kun ét rør ud af motoren.”

"Dette stykke virker nærmest som en blindgyde for det vigtigste udstødningsrør – det bliver en slags resonator, som påvirker lydfrekvensen i hovedudstødningen.”

"Tager vi det ud, vil det ”rense” lyden, og samtidig forbedre volumen i ​​store udstødningsrør," lover Cowell.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull klar med ny motor i 2016 Abu Dhabis GP: 3. frie træning »