• Forside

Løbsrapport – Button sejrer - Alonso/Schumi ude

I årets mest spændende løb tog Jenson Button sin karrierers første sejr med Pedro de la Rosa tog andenpladsen og Nick Heidfeld på tredjepladsen. Fernando Alonso, Michael Schumacher udgik begge to, hvormed der er status quo i mesterskabet. Desuden udgik polesætter Räikkönen.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 6/8 2006 klokken 13:08

Der var lagt op til et dramatisk løb, men ingen kunne forudse hvor vildt, det ville blive. Først havde Fernando Alonso matchbold, så Michael Schumacher – omend ikke for sejren, så for mesterskabet – men begge udgik. Til sidst tog Jenson Button sin karrieres første sejr og hvilken en! Superb kørsel gennem hele løbet sikrede, at han stille og roligt kæmpede sig fra 14. pladsen på gridden op i front, hvor han tog en suveræn sejr.

Her følger et fyldigt referat af årets indtil nu mest spændende løb.

INDLEDNING:

Der er lagt op til en gyser af et løb med de to titelkandidater startende fra henholdsvis 11. og 15. pladsen. Desuden vil der blandt dem, der starter i de forreste rækker også blive stor kamp – kan Kimi Räikkönen vinde sin første sejr i denne sæson, kan Felipe Massa få karrierens første sejr, kan Rubens Barrichello vinde Hondas første sejr?

Som skrevet i vores opvarmning, så har det regnet meget op til løbet. Selvom det kort inden løbsstart er tørvejr, så er banen stadig meget våd. Derfor har kørerne fået lov til at teste forskellige dækvalg inden starten. Michael Schumacher har valgt at starte på intermediate, mens Fernando Alonso er gået efter regnvejrsdæk, men forholdene er vanskellige. Således spandt Massa rundt, selvom han på det tidspunkt kørte med de kraftigste regnvejrsdæk. Som den eneste var Räikkönen slet ikke ude at teste dæk.

Christian Klien (Red Bull) har valgt at starte fra pitten – dermed får Jenson Button ikke nogen skråt foran sig og Fernando Alonso har frit spil lige foran sig.

På vej rundt på opvarmningsomgangen spinder Pedro de la Rosa (McLaren). Det siger lidt om, hvordan forholdene er.

STARTEN:

Da starten går kommer Räikkönen flot fra start. Felipe Massa får en rigtig dårlig start og taber flere placeringer. Schumacher er allerede helt oppe i bagenden af Massa – sikke en start! Fernando Alonsoo er længere nede i feltet og kæmper med Kubica. Fisichella overhaler Massa på første omgang. Alonso er flyvende! Han overhaler Massa rundt i det sidste sving – og vi er stadig bare på første omgang.


Starten, Ungarn 2006

Nr. Kører Hold Dæk Ændring
1. Kimi Räikkönen McLaren M  
2. Rubens Barrichello Honda M +1
3. Pedro de la Rosa McLaren M +1
4. Michael Schumacher Ferrari B +7
5. Giancarlo Fisichella Renault M +2
6. Fernando Alonso Renault M +9
7. Felipe Massa Ferrari B -5
8. Robert Kubica BMW Sauber M +1
9. David Coulthard Red Bull M +3
10. Nick Heidfeld BMW Sauber M  
11. Jenson Button Honda M +3
12. Ralf Schumacher Toyota B -6
13. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B +4
14. Jarno Trulli Toyota B -6
15. Scott Speed Toro Rosso B +5
16. Takuma Sato Super Aguri B +3
17. Mark Webber Williams B -12
18. Tiago Monteiro Midland F1 B -2
19. Nico Rosberg Williams B -1
20. Christian Klien Red Bull M -7
21. Christijan Albers Midland F1 B +1
Udgåede kørere
22. Sakon Yamamoto Super Aguri B -1




Starten, Ungarn 2006

Så er Alonso helt oppe i haserne på Michael Schumacher – det virker som om Renaulten har meget bedre greb en Ferrarien. Sikke en duel, Alonso prøver først på den ene side, så på den anden, men Schumacher forsvarer sig med næb og kløer, men på fjerde omgang lykkes det. Han kører udvendigt om Schumacher i Sving 5 – super kørsel!

Flere af kørerne har problemer med at holde snuden fremad. Det lader til at Michelin-kørerne har klart lettere ved at køre hurtigt end Bridgestone-dækkene, men forholdene ændrer sig hele tiden, idet banen stille og rolig tørrer op i sporet. Der er dog meldinger om, at det er begyndt at regne igen.

Imens begynder de første at komme ind i pitten for at få skiftet dæk. Det er Barrichello, der er den første til at komme ind.

Imens er Alonso kommet op på tredjepladsen, og han er hurtigst af alle på banen lige nu. Også Jenson Button (Honda) er godt kørende. Fra 14. pladsen er han nu oppe på femtepladsen, og han presser Michael Schumacher hårdt. Han kommer forbi! Han tager Schumacher på indersiden rundt i et sving. Næste mand til at presse Schumacher er Giancarlo Fisichella.

Så spinder Felipe Massa på 8. omgang.

Ideallinien er tydeligvis ved at tørre op, dog kommer der stadig en del sprøjt fra bilerne på vej ned ad langsiden.

Efter ni omgange er det stadig kun Rubens Barrichello, der har været pit.

Kort efter går Nick Heidfeld forbi Massa i kampen om ottendepladsen. Længere fremme har Alonso ni sekunders forspring til Schumacher, og det er en McLaren 1-2 lige nu, med 8,8 sekunders forspring til Räikkönen over for de la Rosa.

Jenson Button sætter på 10. omgang ny bedste tid: 1:33.664, og han er ét sekund hurtigere end Räikkönen.

Nr. Kører Hold Dæk Forskel Sum Pit
1. Kimi Räikkönen McLaren M 11. omg.    
2. Pedro de la Rosa McLaren M 8,9 sek. 8,9 sek.  
3. Fernando Alonso Renault M 1,1 sek. 10,0 sek.  
4. Jenson Button Honda M 7,2 sek. 17,3 sek.  
5. Michael Schumacher Ferrari B 10,6 sek. 27,9 sek.  
6. Giancarlo Fisichella Renault M 0,5 sek. 28,4 sek.  
7. David Coulthard Red Bull M 11,6 sek. 40,1 sek.  
8. Nick Heidfeld BMW Sauber M 5,0 sek. 45,1 sek.  
9. Felipe Massa Ferrari B 3,4 sek. 46,9 sek.  
10. Rubens Barrichello Honda M 1,3 sek. 48,2 sek. 1
11. Ralf Schumacher Toyota B 5,7 sek. 54,0 sek.  
12. Jarno Trulli Toyota B 12,9 sek. 66,9 sek.  
13. Scott Speed Toro Rosso B 1,8 sek. 68,7 sek.  
14. Robert Kubica BMW Sauber M 0,5 sek. 69,3 sek.  
15. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1,2 sek. 70,5 sek.  
16. Nico Rosberg Williams B 14,5 sek. 85,1 sek.  
17. Takuma Sato Super Aguri B 7,5 sek. 92,6 sek.  
18. Christijan Albers Midland F1 B 19,4 sek. +1 omg.  
19. Tiago Monteiro Midland F1 B 4,3 sek. +1 omg.  
Udgåede kørere
  Christian Klien Red Bull M      
  Mark Webber Williams B      
  Sakon Yamamoto Super Aguri B      

Stillingen efter 11 omgange


Nu begynder nogle af bilerne at trække ud i vandet på langsiden for at køle dækkene.

Felipe Massa går ind i pitten efter 12. omgang. Pitstoppet forløber helt normalt. Det er regnvejrsdæk han får på imodsætning til de intermediate, han havde på inden. Han kommer ud igen efter Robert Kubica på en 13. plads.


Jarno Trull, Scott Speed og Robert Kubica, under Ungarns Grand Prix

OMGANG 15:

Liuzzi laver en flot overhaling af Jarno Trulli ind i Sving 1 på omgang 15. Trulli giver sig ikke med det samme, men efter et par sving kan Liuzzi trække sig fri.

Så er der en hård duel mellem Fisichella og Schumacher: Fisichella prøver på indersiden, men Schumacher giver sig ikke – var der svag kontakt mellem Schumachers højre bagdæk med Fisichella venstre fordæk?

På omgang 17 kommer Pedro de la Rosa ind i pitten igen. Samtidig tager regnen til igen, men de la Rosa fortsætter på intermediate.

Så kom Fisichella forbi Schumacher – nej, han kommer tilbage – nej Fischella lukker døren og klipper Schumachers forvinge af!. Nu bliver det rigtig svært for Schumacher, og han har næsten en hel omgang frem til pitten. Det der sker, da vingen ryger af, er at Schumacher forsøger at komme på indersiden af Fischella, men taber så bilen kortvarigt og ryger lidt mod venstre.

Schumachers pitstop tager 12,1 sekunder, og han vælger intermediate dæk. Han kommer tilbage på en niendeplads lige foran Ralf Schumacher.

Imens har Kimi Räikkönen også været i pit. Dermed fører Alonso løbet!

Så er Fisichella ude! Han spinder af banen og dybt ud i grusset. Kubica spinder også og mister frontvingen – der sker noget hele tiden.


Jarno Trulli foran Scott Speed under Ungarns Grand Prix 2006

På omgang 19 overhaler Alonso Felipe Massa med en omgang. Det er ikke en god dag for den unge brasilianer.

Stillingen efter omgang 19: Alonso, Räikkönen, de la Rosa, Button, Coulthard, Barrichello, Heidfeld, M. Schumacher

Så er Nico Rosberg ude. Dermed er det 8. løb i træk, at Williams ikke får point. Det er første gang siden 1984, at det sker.

Nu er Alonso omkring 29 sekunder foran Räikkönen – på omgang 21 tog han 4,7 sekunder! Dermed bør han kunne beholde førstepladsen selv når han går i pit. Super kørt af den forsvarende verdensmester! Han tager konstant tid på finnen.

Michael Schumacher har også problemer – han sætter tid til, til både Heidfeld foran ham og Ralf Schumacher bagved sig.

På omgang 23 kører Alonso i tiden 1:33.498, hvilket er ny bedste tid. Samtidig stilner regnen af igen.

Så gør Toyota klar til et pitstop. Det er Ralf Schumacher, der skal ind.

På omgang 25 tager Alonso, Michael Schumacher med en omgang – OK, det er for et pitstop mindre, men alligevel!

Har Kimi Räikkönen problemer? Han er klart langsommere end holdkammeraten de la Rosa. Nu har han det i hvert fald! Han skal overhale Liuzzi med en omgang, og de tager fejl af hinanden, så Kimi kører op bag i ham, og det bliver til et voldsomt uheld! Kimi er selvfølgelig ude, og Liuzzis bil er også beskadiget, men han kan liste tilbage i pitten, hvor han udgår. Uheldet skete ved udgangen af Sving 5, hvor Liuzzi bremser op for at give Kimi mulighed for at komme forbi, men Liuzzi blev i sporet, hvilket Räikkönen ikke var forberedt på.

Sikkerhedsbilen kommer ud – dermed er Alonsos forspring pist væk! Både de la Rosa og Alonso går i pit.


Holdchef Franz Tost, Vitantonio Liuzzi og hans løbsingeniør Riccardo Adami efter Vitantonio Liuzzis sammenstød med Kimi Räikkönen. De er blevet enige om det drejer sig om en misunderstanding


Det begynder at dryppe igen.

Pitstoppene betyder, at Jenson Button kommer op på andenpladsen, og han har vist sig meget godt kørende, så måske det kan blive til en super duel mellem ham og Alonso. Hvem skulle have troet det – de startede på 14. og 15. pladsen!

Michael Schumacher gik ikke i pit, og han er dermed er han på omgangshøjde igen. Han ligger nu på en syvendeplads.

Stillingen er: 1: Alonso, 2: Button, 3: de la Rosa, 4: Barrichello, 5: Heidfeld, 6: Coulthard, 7: M. Schumacher, 8: R. Schumacher, 9: Massa, 10: Kubica, 11: Speed, 12: Trulli, 13: Sato, 14: Albers, 15: Monteiro

Det ser ud som om sporet er ved at tørre godt op. Kan det betyde, at vi snart skal se bilerne i pit igen?

Der ligger flere biler mellem Alonso og Button, så det er let for Alonso at holde førstepladsen, da løbet bliver givet frit igen på omgang 32.

Felipe Massa og Ralf Schumacher er i karambolage i Sving 1, men der sker ikke noget uheld.

Så spinder Michael Schumacher i Sving 2 – han begynder at have en rigtig dårlig dag. Han kan dog fortsætte bagefter.

Jenson Button hænger bag ved Felipe Massa, der ellers er bagud med en omgang. Det tager en hel omgang, før han kommer forbi. Dermed har Alonso allerede fået et forspring på 8,8 sekunder.

På den næste omgang sætter Alonso ny bedste omgangstid. Samtidig må de la Rosa også sande, det ikke er så let at overhale Felipe Massa med en omgang. Det er bare ikke godt nok af Massa.


Michael Schumacher under Ungarns Grand Prix 2006

På omgang 34 svarer Button igen. Han sætter bedste tid af alle i den midterste sektor, og det bliver til ny bedste omgangstid, og dermed tager han næsten fire sekunder på Alonso. Afstanden er nu 5,3 sekunder. Næste omgang slår Alonso så tilbage med at forbedre tiden endnu engang, men Button er bare 1,2 tiendedel langsommere. Det er dog tydeligt, at forholdene hele tiden bliver bedre.

Det bølger hele tiden frem og tilbage mellem Button og Alonso. Pedro de la Rosa kan imidlertid ikke helt følge med på tredjepladsen.

I kampen om ottendepladsen presser Kubica meget hårdt på for at komme forbi Felipe Massa, og det lykkes på vej ind på langsiden på omgang 37. Flot kørt af debuttanten, der ellers har haft lidt problemer med at holde snuden fremad tidligere i løbet.

Så begynder Michael Schumacher at få lidt fart i Ferrarien! På omgang 38 er han hurtigere end Alonso (han sætter bedste omgangstid af alle.) De skiftende forhold kan betyde, at alt ikke er afgjort endnu.

Nico Rosberg har udtalt til italiensk TV, at han udgik på grund af et teknisk problem – hans motor satte ud, hvorefter han mistede kontrollen. Kimi Räikkönen udtalte, at han holdt øje med bakspejlet, og derfor opdagede han for sent at Liuzzi havde sat farten ned.

Så er Schumacher forbi David Coulthard, og han lægger med det samme stor afstand til ham.

Så er den første kører på tørvejrsdæk – det er Scott Speed, der forsøger sig. Det ser dog ud til, at det er lidt for tidligt, hvilket løbsengeniøren også var bekymret for.

Efter omgang 41 er afstanden mellem Button og Alonso bare 2,5 sekund. Samtidig bliver Schumacher første mand under 1:30, hvormed han er 34 sekunder efter Alonso.

Schumacher presser Heidfeld meget hårdt, men det lykkes Heidfeld at forsvare sin position i første omgang.


Liuzzis bil i garagen efter ulykken


OMGANG 43:

Der er nu bare 0,8 sekunder mellem Button og Alonso – kan briten komme forbi? Samtidig lykkes det Schumacher at komme forbi Heidfeld, hvormed han er oppe på femtepladsen.

Scott Speed har fortrudt skiftet til tørvejrsdæk, og han går tilbage i pit for at skifte tilbage til intermediate igen.

På omgang 44 tager Schumacher næsten tre sekunder ind på de førende. De er ikke usandsynligt, som det går nu, at Schumacher kan komme på podiet! Han har dog stadig mere end 30 sekunder op til Alonso, så sejren er nok uden for rækkevidde. Sikke et omskifteligt løb, det har været.

På omgang 45 når Michael Schumacher op til Rubens Barrichello – hvor lang tid skal han bruge for at komme forbi ham?

Jenson Button bliver den første af de førende til at gå i pit. Det gør han på omgang 46, og han fortsætter på sine intermediates. Michael Schumacher går også i pit på den omgang, og det samme gælder for ham. Forskellen er dog, at Button bare holdt stille i 5,5 sekunder, mens Schumacher holdt i 7,9 sekunder. Kan Button satse på et ekstra stop, mens Schumacher kan køre i mål?


Jarno Trull, Scott Speed og Robert Kubica, under Ungarns Grand Prix

Pistoppene betyder, at Button nu er 19,9 sekunder efter Alonso men stadigvæk på andenpladsen, mens Michael Schumacher nu er nede på sjettepladsen efter Heidfeld. Der er 50 sekunder mellem Schumacher og Alonso.

Jenson Button er flyvende nu, han har fri luft foran sig. Han tog 1,5 sekund til Alonso på den første omgang og 2,3 sekunder på den næste, hvor han også sat hurtigste omgang i løbet. Michael Schumacher kører cirka samme tider som Button, mens de la Rosa er noget langsommere.

Imens har begge Toyota-kørere skiftet til tørvejrsdæk.

Efter omgang 50 går Barrichello i pit – hvilken slags dæk vælger han? Han tager også tørvejrsdæk. Nu skal det blive spændende at sammenligne de to Honda-kørere.

Så kommer Alonso i pit – mon ikke han også tager tørvejrsdæk? Jo, det gør han. Men hvad med Button, har han benzin og dæk til at køre i mål? I så fald, kan han gå hen at tage sin første sejr.

Alonso har problemer! Da han kommer tilbage på banen med sine nye dæk, så er han ved at køre af banen. Han redder den dog, men har sat en del tid til.

Alonso er ude! Møtrikken på det højre baghjul går løs, og han kører ind i dækbarrieren. For en halv time siden så det ud til, at Alonso kunne lukke mesterskabet med en sejr og ingen point til Schumacher – nu kan Schumacher tage kraftigt ind på Alonso!

Dermed ligger Button til en sikker sejr. Han har 29 sekunder forspring til Heidfeld, og så er der yderligere tre sekunder ned til Michael Schumacher. De la Rosa nyder dog godt af sine tørvejrsdæk og er den hurtigste i top fire lige nu.

Så går Jenson Button ind og får tørvejrdæk på. Han har ikke ikke nogen problemer med at holde føringen. Det lader til at være en god beslutning, idet de la Rosa på samme omgang sætter løbets hurtigste omgang.

Hvad med Heidfeld og Schumacher – skal de også i pit igen? I så fald bør de la Rosa som minimum komme på podiet. Der er nu med 15 omgange igen 15 sekunder mellem Schumacher og de la Rosa.

Netop da går Heidfeld i pit. Dermed er Schumacher oppe på andenpladsen, og Heidfeld når ikke ud foran de la Rosa, hvormed han er på fjerdepladsen.

Lige nu mister Schumacher cirka tre sekunder per omgang til de la Rosa, men det kan godt være, det er værd at satse på at køre hjem på intermediate-dækkene.



Pedro De La Rosa besætter andenpladsen under Ungarns Grand Prix

OMGANG 57:

Jenson Button er ved at få rigtig godt gang i sine nye dæk, og han kører en omgang på 1:25.143, hvilket er hurtigste tid i løbet. Der er stadigvæk næsten 10 sekunder mellem Schumacher og de la Rosa, og Schumacher har netop sat personlig hurtigste tid, så måske han kan holde i mål?

Med ti omgange igen har Schumacher fire sekunder ned til de la Rosa. Der er ikke nogen tvivl om, at der bliver kontakt, men det er jo ikke bare sådan lige at overhale, men mon ikke fart forskellen er stor nok?

Luca Colajanni fra Ferrari udtaler til italiensk TV, at Schumacher vil forsøge at køre i mål uden flere pitstops.

Så bliver der på omgang 62 kontakt mellem Schumacher og de la Rosa, men Schumacher afværger det første overhalingsforsøg, men det virker som om det bliver håbløst i længden.

Imens øger Button i front, og han har nu mere end 30 sekunders forspring til Michael Schumacher. Heidfeld nyder samtidig godt af kampen om andenpladsen, og han er nu mindre end ti sekunder efter de to.

Felipe Massa sætter på omgang 64 bedste omgangstid med tiden 1:25.106 – det er noget af det mest positive fra ham i dag. Han ligger nu på 10. pladsen, men han startede på andenpladsen.

Så kommer de la Rosa forbi – nej! Schumacher skærer chikanen, og han giver ikke plads bagefter. Mon ikke, der kommer en straf for det?

I kampen om syvendepladsen er Ralf Schumacher meget tæt på Robert Kubica, og han kommer forbi.

Så kom de la Rosa forbi – samme sted som på omgangen før, og denne gang må Schumacher opgive. Nu er det så Heidfeld, der ligger lige bag Schumacher.

Kan han komme forbi – han er helt oppe på siden af ham på langsiden, men Schumacher får lukket. Så angriber Heidfeld samme sted som de la Rosa, og han kommer forbi. Dermed ligger Heidfeld til at tage BMWs første podieplacering.

Michael Schumacher har slet ikke nogen dæk tilbage, og han kan slet ikke styre længere. Han kæmper sig ind i pitten, men det kan koste magne point. Han må give op – han er ude af løbet! Der er bare to omgange tilbage. Billederne viser at dækkene er helt nedslidte.

Dermed er Rubens Barrichello oppe på fjerdepladsen og Coulthard på femtepladsen.

Mere sker der ikke i det super begivenhedsrige løb. Dermed tager Jenson Button sin og Hondas (i denne omgang) første Formel 1-sejr – og så sker det i et løb, hvor han startede fra 14. pladsen! Der er forståelig nok vild jubel i Honda-pitten.


Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006

Det er også en stor dag for Pedro de la Rosa, der kommer ind på andenpladsen og Nick Heidfeld, der tager det sidste trin på podiet. Desuden har det været en stor dag for Robert Kubica, der efter lidt problemer i starten har kørt et virkelig flot løb, og det ender med at han får to point i sit debutløb.

Til gengæld blev det en stor nedtur for Fernando Alonso og Michael Schumacher, der begge kunne slå modstanderen i gulvet. Først mister Alonso et stort forspring på grund af sikkerhedsbilen, så klokker en mekaniker i det og får ikke skuet en møtrik ordentlig på, så han udgår. Senere gambler Ferrari og forsøger at lade Schumacher køre hjem på intermediate-dæk, og det kostede en 3-4 plads, hvormed Schumacher kunne have kommet helt op bag Alonso i den samlede stilling.

Det lyder her til sidst, at Schumachers bil blev beskadiget ved en kontakt.


Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006