Et kraftigt regnvejr kort før træningen gjorde den første træning op til weekendens amerikanske Grand Prix til en svær opgave for kørerne. Det regnede ikke under selve træningen, men banen nåede aldrig at tørre op, og da vejrudsigten for resten af weekenden tyder på, at der sagtens kan komme mere regn, benyttede de fleste sig af chancen for at få nogle erfaringer og data sat i banken.
USA 2014
Copyright Mercedes AMG
I en relativt udramatisk session var det Mercedes’ Nico Rosberg, som sluttede på toppen. Tyskerens hurtigste tid lød på 1:53.989, og han havde en ikke ubetydelig margin ned til forfølgerne. Ganske bemærkelsesværdigt var Lewis Hamilton slet ikke i stand til at matche Rosbergs tid, og den formentlig kommende verdensmester sluttede på sessionens 5. plads, mere end 1,7 sekunder efter sin tyske teamkammerat.
Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles
Red Bull viste sig ved denne første styrkeprøve som den værste konkurrent til Mercedes, da Daniil Kvyat sluttede 2’er og Ricciardo 3’er. Carlos Sainz imponerede igen, da han i sin Toro Rosso blev noteret for sessionens 4. bedste tid.
Bag Hamilton på 5. pladsen finder vi de 2 Ferrari kørere og Max Verstappen. Både Vettel og Räikkönen kan på grund af udskiftning af deres motorer se frem til en straf på 10 grid placeringer, når kvalifikationen er overstået. Sebastian Vettel var igen den hurtigste af de 2, og tyskeren var godt 2 tiendedele hurtigere end sin finske teamkammerat. Mellem de 2, på 7. pladsen, finder vi unge Max Verstappen i Toro Rosso.
Fernando Alonso har som den eneste af de 2 McLaren kørere fået monteret den nyeste version af Hondas power unit i sin racer, og spanieren sluttede weekendens første session på 9. pladsen, ca. 2,8 sekunder langsommere end Rosberg. Button, som fortsat kører med den ældre udgave af Hondas kraftværk, måtte tage til takke med 13. pladsen.
Fernando Alonso
Copyright McLaren Media
Både Force India, Williams og Lotus sluttede i den tunge ende af feltet. Pastor Maldonado nåede som den eneste kører ikke ud på banen, hans fravær skyldes angiveligt problemer med racerens gearkasse.
Som altid skal man nok ikke lægge ret meget i tiderne fra den første træning. Vi glæder os i stedet til at følge de kommende sessioner, hvor vi efter alt at dømme kommer tættere og tættere på nogle svar.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)