Sebastian Vettel og Ferrari tog fusen på Mercedes i Singapores gader i et løb, som bød på mange artige overraskelser, af både positiv og negativ karakter. Vi tager de kritiske briller på og kommer med vores bud på de 3 bedste og de 3 værste præstationer i Singapores mørke. Velkommen til Hot or Not.
Hot top 3
1) Sebastian Vettel. Ferrari, med eks-verdensmester Sebastian Vettel i førersædet, satte både Hamilton og Rosberg på plads. En overraskende pole position, ikke mindst for Mercedes selv, som åbenlyst erkendte, at de ikke vidste, hvorfor de ikke kunne følge med, blev fulgt op af et blændende løb, hvor Vettel var i fuld kontrol. Tyskeren fik det til at se nemt ud; hver gang vi troede, at hans føring var ved at komme i fare, satte han tempoet yderligere op, og der kan ikke være skyggen af tvivl om, at Vettel leverede dagens flotteste præstation. Hvis Vettel og Ferrari kan holde den nuværende form, er det ikke utænkeligt, at kampen om VM kan gå hele vejen til sæsonafslutningen i Abu Dhabi.
Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media
2) Max Verstappen. Den unge hollænder, som endnu ikke er fyldt 18 år, har efterhånden fået overbevist selv de mest kritiske røster om sin berettigelse til en plads på gridden. Gang på gang imponerer han med sin hurtighed og sit mod, og søndagens løb i Singapore var ingen undtagelse. Verstappen havde kvalificeret sig på en flot 8. plads, men han stallede sin racer, da starten gik. Efter at være skubbet ind i pitten, og være distanceret med en omgang, kunne han således starte sit løb fra pitlane. Det tog dog ikke modet fra unge Max, som formodentlig er den kører i feltet, som stod for flest overhalinger. Bevares, han blev også hjulpet af et par Safety Cars, men vi så ham også overhale både indenom og udenom, og det var fuldt fortjent, at han kunne krydse målstregen på løbets 8. plads.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles
3) Red Bull. Christian Horner og Helmut Marko har ikke haft så nemt til smil i denne sæson, som de har været vant til tidligere, men løbet i Singapore må have bragt noget glæde tilbage hos Red Bull. Både Daniel Ricciardo og Daniil Kvyat kørte et flot løb, hvor fra deres respektive startpositioner som nr. 2 og 4 kunne køre hhv. en 2. og en 6. plads hjem. Det er tydeligt, at Red Bull racerens chassis fungerer rigtig godt, og når banelayoutet passer til bilen, som vi også så det i Ungarn, så er Red Bull med helt fremme. Vettel var man trods alt ikke i stand til at true, men der er stadig tale om en flot og overraskende indsats fra det stolte team.
Daniel Ricciardo og Helmut Marko
Copyright Red Bull Photofiles
Not top 3
1) Sikkerheden på banen. Hvordan men end vender og drejer det, så må det bare ikke kunne lade sig gøre for en tilskuer at komme ind på banen midt under løbet. Det var decideret skræmmende at se, og det kan hverken undskyldes eller tilgives. Ikke vanlig standard for stewards i Singapore, som også virkede lidt i vildrede ved den Safety Car periode, som blev forårsaget af Buttons sammenstød med Maldonado.
Billeder fra Singapore 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
2) Mercedes AMG. Efter at have domineret fuldstændig i den første halvdel af sæsonen er Mercedes pludselig ved at komme under pres. På Monza introducerede Mercedes en ny specifikation af deres indtil nu så suveræne power unit, men det ligner et skidt bytte for de forsvarende mestre. På Monza udgik Rosberg, og denne gang var det Hamilton, som aldrig nåede til det ternede flag, og for at gøre ondt værre, så var Rosberg aldrig for alvor i nærheden af podieplaceringerne. Er vi vidner til starten på et magtskifte? Mercedes har i hvert fald en del arbejde foran sig, hvis de vil genvinde deres verdensmesterskab.
Toto Wolff og Niki Lauda
Copyright Mercedes AMG GP
3) McLaren. Det er efterhånden lidt en kliche, men McLaren slipper altså ikke væk fra Not listen, så længe de performer, som de gjorde i Singapore. Kvalifikationen lovede umiddelbart fremgang, da Alonso faktisk var tæt på at nå med i Q3, og i starten af løbet så det også stadig fornuftigt ud, men det varede som bekendt ikke ved. Som så ofte før i denne sæson endte McLaren med at køre begge biler i garage før tid, og det er bare ikke godt nok. Efterhånden burde det ikke komme bag på os, når det sker, men skuffelsen er alligevel til at tage og føle på, hver gang det sker. Det’ en ommer, Honda!
Fernando Alonso
Copyright McLaren Media
Som altid er listen til diskussion - så kom endelig med dit eget bud, hvis du synes, at ovenstående er helt i skoven.
/jh