BMF1 hos Sauber

Singapore Airlines arrangerede fornylig et eksklusivt besøg bag murene hos Sauber Formel 1 holdet som optakt til det Singapore Airlines Formel 1 Grand Prix, der afvikles i den kommende weekend. BMF1 var inviteret med!

Besøg hos Sauber . Copyright Allan Haslund

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/9 2015 klokken 10:09

Lad os bare slå fast med det samme, at det var en stor oplevelse at komme på besøg hos Sauber Formel 1 holdet, der lod os komme helt tæt på.
Det er ikke første gang, jeg har været på besøg på en Formel 1 fabrik, men aldrig før har jeg været så tæt på og fået så mange oplysninger.

Fabrikken, der ligger i et industrikvarter i den Schweiziske by Hinvil, ligner udefra ikke noget, der producerer højteknologiske racerbiler, men så snart man træder indenfor, er der ingen tvivl om, at her sker der noget helt særligt.

Saubers informative og vidende vært
Copyright Allan Haslund


Efter en kort velkomst rykkede vi hurtigt afsted mod selve fabrikken, hvor vi fik lov til at komme helt tæt på de Formel 1 biler, der var ved at blive klargjort til næste løb.
Ingen fotografering var tilladt, af indlysende årsager.

Lidt vand og gaver ved ankomsten til Sauber
Copyright Allan Haslund


Det var imponerende at se, at en Formel 1 bil sådan bliver fuldstændigt adskilt fra løb til løb for at sikre, at alt er, som det skal være.
Motor og gearkasse bliver selvfølgelig ikke adskilt, da det er forbudt af FIA, men alt andet bliver nøje udmålt og undersøgt for alt, hvad man kan tænke sig.

Videre rundt på fabrikken kom vi forbi stedet, hvor teamet træner pitstops, hvilket nærmest er en sport i sig selv.
Der skal øvelse til for at skifte fire hjul på omkring 2 sekunder.

Sauber har skåret en Formel 1 racer over, så man kan se en del af teknikken
Copyright Allan Haslund


Bag det fine polerede værksted lå en del af produktionen, hvor der bl.a. stod intet mindre end 17 stk. 3D printere af forskellig størrelse og slags.
Her producerede Sauber prototyper af alle komponenter, samt nogle få komponenter, der faktisk bliver brugt på den kørerende Grand Prix racer.

Mens de fleste af de komponenter, vi kom tæt på, ikke er noget, vi ser på racerbanerne i dag, så indeholdt det næste rum en masse ting, som vi ser meget af; det var nemlig her, kulfiber delene blev udformet og udviklet.
Et lokale, hvor der arbejdes i støvfrit miljø, til trods for det støvende materiale, der arbejdes i, er imponerende at se.

For maskinteknikere var området med deres fræsere og drejebænke en imponerende oplevelse. Der var så rent, at man kunne sætte sig på gulvet i sit fineste tøj, uden at skulle bekymre sig om pletter, selvom der blev arbejdet på livet løs med forskellige metaller, der bliver brugt på den kørende racer.

Næstsidste stop på turen rundt var forbi Saubers imponerende vintunnel, der stadig er en af de mest avancerede af sin slags i verden.
Talen gik her på aerodynamik og de vildt detaljerede oplysninger, teamet kan fremskaffe fra en tur gennem den gigantiske vindtunnel, der uden problemer kan tage en hel Formel 1 racer ind.

Til sidst kom vi ind i et lille lokale, hvor der var komponenter frit fremme, som vi gerne måtte tage fat i og pille ved.

Det komplicerede Formel 1 rat fra en Sauber Formel 1 racer
Copyright Allan Haslund


Singapore Airlines havde sat hele arrangementet op, da de er en af Saubers sponsorer.
Tak til Per Allin fra Singapore Airlines for at invitere os med på denne helt specielle tur, der gav os et endnu stærkere indblik i Formel 1 verdenens mange finurligheder.

Sauber Formel 1 gearkasse i åben tilstand
Copyright Allan Haslund


Komplet Formel 1 kobling fra Sauber
Copyright Allan Haslund

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kørerne vil have strammere regler Hvad der samler os om F1 »