Op til mandagens møde i Formel 1’s Strategy Group (Strategigruppen, red.), hvor ændringerne til 2017-sæsonen skal klarlægges, bekendtgør Williams F1, at de vil kæmpe imod de stærkt stigende omkostninger i Formel 1; et problem der ikke er blevet mindre af de teknisk meget komplicerede såkaldte ”power units” – det, som tidligere blot blev kaldt en motor.
"Vi har ikke haft møder i et stykke tid i Strategigruppen, men det næste (i dag, red.) vil være der, hvor vi skal kende omkostningerne til den dag, hvor de reviderede regler træder i kraft,” udtaler vicedirektør og medejer af Williams F1, Claire Williams.
"En af ændringerne omkring det nye regulativ er, at det tager stilling til den markante stigning i omkostningerne. Det var et af målene.”
Claire Williams kigger langt efter en løsning sammen med Jean Todt
Copyright Williams F1 Team
"Jeg forventer ikke - og jeg håber ikke – at der kommer en enorm stigning, og hvis der kommer en sådan, vil vi være nødt til at kæmpe imod det."
Williams anerkender dog, at hendes stemme – som repræsentant for de uafhængige teams – ofte bliver overdøvet af dem, der besidder større finansiel slagkraft.
"Når vi sidder i Strategigruppen, presser vi altid hårdt på for en øget omkostningsstyring, men som man ved, har alle deres egne dagsordener," tilføjede Williams.
Med slet skjult hentydning til fabriksholdene fortsætter Williams: "Vi har været en af de største bidragydere til omkostningskontrol, men udfordringen er, at intet vedrørende omkostninger nogensinde bliver endeligt aftalt på disse møder, fordi gruppen omkring bordet ikke nødvendigvis behøver at bekymre sig så meget, som de hold, vi forsøger at hjælpe og være til gavn for.”
"Vi forsøger, og vi gør hvad vi kan, men desværre er det lidt af et dødvande."
Claire og Frank Williams.
Copyright Williams F1
Selvom Williams F1 op til løbet på Monza annoncerede et fornuftigt regnskab, mener Claire Williams, at omkostningerne ved at konkurrere i F1 er uholdbare og derfor skal bringes ned nu.
"Jeg er ikke sikker på, at omkostningerne kan fortsætte på den måde, men vi gør vores bedste for at styre dem, som vi står over for i øjeblikket," sagde hun. ”Og selvfølgelig skal vi reducere dem, og de skal endda sættes betragteligt ned.”
Williams sætter gerne beløb på omkostningsreduktionen.
"For de fleste hold, som skal have gavn af det, er vi nødt til at reducere med 20-30 millioner (britiske) pund (2-300 mio. DKK, red.).
"Hvis du prøver at lede efter områder, hvor du kan finde disse besparelser eller nedskæringer, så er det altså meget svært bare at fjerne 20-30 millioner pund fra din virksomhed, medmindre du foretager ændringer i engros-salg eller laver en omstrukturering af hele virksomheden.”
"Hvis du ser på dine omkostninger, går den største udgift til lønninger, og så ender det med at blive en reduktion i medarbejderstaben over hele linjen, men det ønsker ingen.”
"Og hvis du endelig vælger at skære i medarbejderstaben, så bliver du jo nødt til at outsource. Og så det er to skridt frem og ét tilbage.”
”Ingen er i stand til at sige, hvor den magiske løsning ligger."
Er der nogen blandt vores læsere, der kan komme Formel 1 til hjælp? Hvor skal der skæres på omkostningerne, for at få Formel 1 tilbage på ret kurs?