Hondas frække finte

Reglerne i Formel 1 er så strikse og mulighederne for at teste så svære, at det at udvikle en motor er noget nær umuligt, hvis man ikke vil bruge løbsweekenderne til test. Hondas udskældte motor skal udvikles, men de tåbelige strafregler skal omgås.

Ungarns GP 2015 . Copyright McLaren Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 13/9 2015 klokken 08:09

I Belgien scorede McLaren rekordhøje 50 og 55 strafplaceringer til deres to kørere på grund af skift at noget nær hele Honda-motorenheden. Ændrede regler betyder, at de voldsomme placeringsstraffe ikke længere skal give gennemkørselsstraffe, tidsstraffe o.lign., og den regel udnyttede McLaren på det groveste i Belgien.

Fernando Alonso
Copyright Pirelli


Alle var dog enige om, at McLaren udnyttede ordlyden, men gik imod den sportslige forståelse af reglementændringen. Men hvordan tester man en motor, som bare ikke vil fungere ordentligt i en McLaren?

Ifølge italienske Autosprint har Honda fundet en smutvej. Honda-motoren er nemlig ikke større, end at den kan ligge i et andet chassis, og det vil man udnytte ved at lade motoren teste i et af de Honda-motoriserede Super Formula-hold i Japan.

Dermed må man gerne teste og udvikle motoren, da den ikke bliver testet i en Formel 1-bil, og samtidig kan man finde ud af, om McLarens chassis i højere grad hæmmer end det komplimenterer Honda-motoren.

Honda har tidligere meldt ud, at det ikke kun er Honda-motoren, der er problemet, men at McLaren også må tage deres ansvar med chassiset. Lidt som Red Bull Racing sidste år måtte indrømme, at det ikke kun var Renault-motoren, der var problemet.

Her Toyotas SF-racer.
Copyright Toyota Motorsport


Super Formula kendes i Europa mere som japansk F3000. En klasse, som tidligere var så hurtig, at den kunne følge med de langsomste Formel 1-biler rundt på Suzuka.

At man vælger at teste motoren i en Super Formula-racer er som sagt også for at se på chassiset. McLarens nye chassis er bl.a. designet af Peter Prodomou, der er kommet fra Red Bull Racing, og ”har stået i lære hos Adrian Newey”.

Filosofien hos Red Bull har ofte været at pakke bilen så meget og så stramt ind som muligt, men det er ikke sikkert, at det passer til Honda-motoren, der er et helt andet design end tidligere motorer. Det kan være medvirkende til de problemer, Honda har med deres MGU-K og MGU-H-enheder.

Brænder man en motor af i en Super Formula-test, så vil det ikke tælle med i motorregnskabet i Formel 1, og Formel 1 er stadig en sport, hvor man lærer mere på banen end på testbænken.

Honda vil have succes på hjemmebanen Suzuka om få uger.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren vil ikke stå i vejen for Kevin Nærmest ny Sauber i Singapore »