Allerede fra start var jagten gået ind på sejren. Michael Schumachers fornemmeste opgave var, at holde Alonso bag sig og sikre at Alonsos forspring på 17 point ikke udvidede sig.
Knap var starten gået, før Alonso og Fisichella havde præsteret en kanonstart. Fisichella gik fra en placering som nr. 5 til 4, mens Alonso tog to pladser og endte på en 5.plads.
Jacques Villeneuve og Nick Heidfeld støder desuden sammen og det betyder at BMW SAuber piloter må i pit. Nick Heidfeld skifter dæk og Jacques Villeneuve får en ny næse.
I hårnålen rammer Ralf Schumacher Coulthards bil, men det får ikke dramatiske konsekvenser. Dog ser det ret dramatisk ud, da Rosberg kikser en indstyring og kører af lidt senere.
Omgangen efter må de la Rosa udgå med en mekanisk defekt.
Efter 6 omgange lå de første placeret således: Raikkonen, Schumacher, Massa, Button, Fisichella, Alonso, Webber, Barrichello.
Kimi Räikkönen lå godt placeret til at vinde, indtil et ret langt pitstop
Første pitstop sker efter 9 omgange, hvor Raikkonens hold leverer et 15,2 sekunders pitstop, hvilket sender Raikkonen ud på en 8.plads. Det efterlader Ferrari i front, mens Button er flaskehalsen der holder Alonso nede i rækkerne.
Efter 10 omgange udgår Nick Heidfeld på grund af problemer med sin bil forårsaget af sammenstødet med sin holdkammerat.
Michael Schumacher forøger hele tiden afstanden til Alonso, så den efter 15 omgange er over 20 sekunder og Honda sender Button i pit på 16.omgang, lige efter at Barichello har præsteret en fin overhaling af Webber.
Af en eller anden grund har Barichello indhentet Alonso, mens Button er gået forbi Raikkonen. På 18.omgang går Barrichello i pit, men næppe har han forladt pitten før hans bil bryder i brand. Også Fisichella går i pit og returnerer på en 9.plads.
Rubens Barrichello
Schumachers pitstop tager 8,8 sekunder og han beholder sin 1.plads mens han igen øger sit forspring til Alonso til næsten 40 sekunder.
Da alle har været i pit, ser placeringerne således ud: Schumacher, Massa, Button, Fisichella, Webber Alonso, Raikkonen, Klien.
Efter sit pitstop på 30. omgang lykkedes det for Trulli at komme ud foran sin holdkammerat Ralf Schumacher.
På 32.omgang ramler Villeneuve ud i barrieren og dermed er BMW Sauber helt ude af dette års Tyske Grand Prix. Heldigvis kan Villeneuve selv gå fra den totalsmadrede bil.
2 omgange senere idømmes Ralf Schumacher en gennemkørselsstraf, for at have kørt for hurtigt i pitten og i front ser det ud til at storebror har besluttet sig til at smadre al modstand. Han er 44 sekunder foran Alonso, der ligger på en 6.plads og kæmper for sit mesterskab.
Efter 45 omgange ligger en frustreret Ralf Schumacher og kigger op i hækvingen på Liuzzi, der med en V10 motor har lidt mere at give af, hvilket betyder at Toyotaen ikke helt kan hamle op med Cosworth motoren.
STR raceren under træning
Med 14 omgange igen, fører Michael Schumacher med 40 sekunder ned til Alonso. Han har et forspring på 1,6 sekunder ned til holdkammerat Massa, der naturligvis ikke udgør nogen fare.
Den eneste reelle kamp i toppen af feltet ligger mellem Raikkonen og Button. Raikkonen går i pit og det lykkedes Button at beholde sin 3.plads. Ved udkørslen lå Raikkonen side om side med Webber og igen af dem ville give sig.
Duellen faldt dog ud til Raikkonens fordel og han beholder dermed sin 4.plads. Men Raikkonen er ikke tilfreds med en placering uden for podiet. På stadionsektionen presser en iskold finne sig forbi den konstant uheldige britte.
Endnu en uheldig mand er Webber, hvis bil ikke har det godt, efter at have kørt 60 omgange for fulde gardiner, men det var åbenbart mere end hvad bilen kunne holde til og han lister i pit og får slukket ilden.
Michael Schumacher i kendt sejrsstil
Løbet afsluttes med en pragtpræstation foran Michael Schumacher hjemmepublikum, hvor den syvdobbelte verdensmester slutter foran holdkammerat Massa, Raikkonen, Button, Alonso, Fisichella, Trulli, Klien.
Michael Schumacher gennemførte den hurtigste omgang i tiden 1'16, 357 som var i omgang 17.
HOT: Trulli, der fra en 20.plads kæmper sig op til en 7.plads. Stort, meget stort.
NOT: Renault. Hvis man vil vinde, må man køre endnu hurtigere end de andre. Det gjorde Renault ikke, men vi ved de kan.
Lap Chart, Tyskland 2006
Næste løb er om en uge den 6/8, er Ungarns Grand Prix og foregår på Hungaroring.