Comeback til Cosworth?

En af løsningerne på den alt for høje økonomi kan være et to-delt reglement; et for dyre motorer og et for billige. Bliver dette en realitet, kan det betyde comeback til en gammel kending.

Torsdag formiddag besøgte Bruno Senna og Karun Chandhok Cosworth. Timer senere var Senna på sidelinien. . Copyright Motion-Company

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 14/5 2015 klokken 21:05

I morgen mødes organisationen bag Formel 1, holdene og FIA til et stort møde, hvor man skal diskutere reglementet for fremtiden. En af de ting, der helt sikkert vil blive bragt på bane, er debatten om motorer og det faktum, at de motorer, der er på markedet lige nu, er for dyre for de private teams.

Will Stevens
Copyright manor F1 Team


En løsning på dette problem kunne være to forskellige motorreglementer, så man har et der, minder om det nuværende, hvor motorleverandørerne må udvikle på motoren alt det, de vil inden for reglementet. Det anden reglement vil så blive en billigere udgave, hvor der vil blive produceret billigere udgaver af V6 motoren, men hvor det også kan blive tilladt at benytte den gamle V8 motor.

”Jeg tror godt, det kan være muligt at have de små teams til at køre med en anden type motor. En motor, der kan yde det samme som nu, men for billigere penge,” siger Bernie Ecclestone.

Billeder fra Sochi 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Skulle et reglement med to forskellige motortyper blive en realitet, kan det betyde comeback til en af sportens traditionelle motorleverandører, engelske Cosworth.

Cosworth skulle nemlig være klar til at vende tilbage til Formel 1, hvis det giver mening rent økonomisk. Nogle rygter siger, at Formel 1 organisationen allerede har haft kontakt med Cosworth. Det vil Cosworth dog ikke kommentere på.

”Formel 1 har altid spillet en stor rolle for Cosworth, og firmaet vil altid være tæt på sporten. Vi kan dog ikke kommentere på de specifikke rygter,” siger en talsmand for Cosworth.

Jaguar med Cosworth motor
Copyright Getty Images


Cosworth er en af de helt store og traditionelle motorleverandører i Formel 1 og motorsport generelt. Det ville være fedt, at få dem tilbage, og kan de oven i købet lave en billig motor og gøre livet i Formel 1 lettere for de små teams, så bliver det jo ikke bedre.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Efternavnet straffer Hvad skete der ved Briggin Hill? »