I morgen mødes organisationen bag Formel 1, holdene og FIA til et stort møde, hvor man skal diskutere reglementet for fremtiden. En af de ting, der helt sikkert vil blive bragt på bane, er debatten om motorer og det faktum, at de motorer, der er på markedet lige nu, er for dyre for de private teams.
Will Stevens
Copyright manor F1 Team
En løsning på dette problem kunne være to forskellige motorreglementer, så man har et der, minder om det nuværende, hvor motorleverandørerne må udvikle på motoren alt det, de vil inden for reglementet. Det anden reglement vil så blive en billigere udgave, hvor der vil blive produceret billigere udgaver af V6 motoren, men hvor det også kan blive tilladt at benytte den gamle V8 motor.
”Jeg tror godt, det kan være muligt at have de små teams til at køre med en anden type motor. En motor, der kan yde det samme som nu, men for billigere penge,” siger Bernie Ecclestone.
Billeder fra Sochi 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Skulle et reglement med to forskellige motortyper blive en realitet, kan det betyde comeback til en af sportens traditionelle motorleverandører, engelske Cosworth.
Cosworth skulle nemlig være klar til at vende tilbage til Formel 1, hvis det giver mening rent økonomisk. Nogle rygter siger, at Formel 1 organisationen allerede har haft kontakt med Cosworth. Det vil Cosworth dog ikke kommentere på.
”Formel 1 har altid spillet en stor rolle for Cosworth, og firmaet vil altid være tæt på sporten. Vi kan dog ikke kommentere på de specifikke rygter,” siger en talsmand for Cosworth.
Jaguar med Cosworth motor
Copyright Getty Images
Cosworth er en af de helt store og traditionelle motorleverandører i Formel 1 og motorsport generelt. Det ville være fedt, at få dem tilbage, og kan de oven i købet lave en billig motor og gøre livet i Formel 1 lettere for de små teams, så bliver det jo ikke bedre.