Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 15/1 2006 klokken 11:01
En af foredragsholderne er David Richards, der under sit foredrag blandt andet nævnte, at Jenson Button i år skal vinde for at lukke munden på skeptikerne. Jenson Button har lovet, at han skal være manden der giver BAR (nu Honda) deres første sejr, men at Jenson Buttons løfter ender som tom luft, hvis han ikke snart vinder et Grand Prix.
”Man kan ikke blive ved med at love, og så ikke levere varen.”
Jenson Button har nu kørt over 100 Grand Prix løb uden en sejr, og nu skal det være, hvis Jenson Button stadig skal være Englands første verdensmester siden Damon Hill tog mesterskabet i 1996. David Richards roser dog Jenson Buttons management team. Selv om det er svært at vide, hvor længe køreres kontrakter er gældende, så skulle Jenson Button have forlænget sin kontrakt med Honda til år 2010.
David Richards ved om nogen, hvad problemer med langtidskontrakter kan gøre ved et team. Jacques Villenueve havde jo en kontrakt med BAR, da David Richards overtog teamet, som han ikke økonomisk kunne forsvare at betale sig ud af. Lidt på samme måde som Jacques Villenueves BMW Sauber kontrakt.
David Richards er ikke den eneste, der frygter at Jenson Button ikke kan præstere. Mark Blundell med en fortid hos flere Formel 1 teams har dog mere tiltro til Jensons evner, og er mere bange for, at den nye Honda ikke vil være hurtig nok til at tage sejre.
”Han har kørt over 100 Grand Prix løb og jeg vil elske at se Jenson begynde at vinde løb. Han har evnerne og en bil som burde være på et niveau, hvor han kan komme på podiet, men jeg er ikke sikker på, at den vil være god nok til at han kan komme øverst. Det handler meget om maskinen. Hvis Lester Piggot (en berømt engelsk jockey) rider på en gammel krikke, så vil han heller ikke kunne vinde og det er det samme med Formel 1.”
”Jenson har endnu ikke haft en vinderbil.”
Uanset hvordan man vender og drejer det, så ligger der et pres på Jensons skuldre. Som minimum skal han gøre det bedre end Rubens Barrichello, men forventningerne til Jenson Button er så høje, at han snart ikke kan andet end at skuffe med mindre han begynder at vinde. 100 Grand Prix løb er lang tid at være i Formel 1 uden at vinde, og når man har en hel nations ære på sine skuldre, så bliver det ikke meget nemmere.
Om den nye Honda er en vinderbil kan vi af gode grunde ikke udtale os om endnu, men under de foreløbig kørte tests med BAR 007 chassiset har Honda været et stykke fra de hurtige i en sport, hvor tiendedele er evigheder og et sekund er et lysår.