Las Vegas GP: optakt

Formel 1-feltet er taget til Las Vegas, hvor der skal races på en af kalenderens mest farverige og spektakulære løb gennem hele sæsonen. Derfor varmer BMF1.dk op til en festlig Formel 1-weekend i Las Vegas.

Red Bull i Las Vegas . Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/11 2024 klokken 17:11

Formel 1-feltet er taget tilbage til USA, til kalenderens tredje løb i det traditionsrige land, hvor alting bare er større og vildere. Det gælder ikke mindst løbet i Las Vegas, der rykker grænserne for hvor fed en Formel 1-weekend kan være.

I Vegas får den fuld gas med shows, casinoer, musikunderholdning og ikke mindst fuld gas ned af “The Strip”.

Banen i Las Vegas er en bybane, der trækker tænder ud for kørerne. Banen er med sine 6,2 km og 17 sving den andenstørste bane på 2024-kalenderen, overgået af Spa i Belgien. Derfor skal kørerne også kun tilbagelægge 50 omgange.

Banen har to DRS-zoner, og en enorm langside, der giver rigelig tid til at justere indstillinger på rattet, når kørerne triller ned af hovedgaden med op mod 350 km/t. Det er hastigheder, der minder om dem man ser på højhastighedsbanen på Monza.

Løbet har fået det fornemme navn 'Formula 1 Heineken Silver Las Vegas Grand Prix 2024', og det vil tage kørerne og seerne med forbi ikoniske steder som Caesars Palace, The Venetian og Bellagio.

Første gang der blev kørt løb på banen, det var i 2023, hvor Max Verstappen tog hjem med det største trofæ i den weekend.

Pirelli Las Vegas previewPirelli Las Vegas preview
Copyright Pirelli Media


Vegas er et aftenløb, hvor der køres under kunstigt lys, hvilket er med til at skabe en endnu mere spændende atmosfære.

Til trods for beliggenheden i Nevadas-ørken, så er det højest sandsynligt kalenderes koldeste løb, som venter denne weekend.

Dækkene til den her weekend er de blødeste i Pirellis sortiment. Det vil sige de hårde C3, medium C4 og bløde C5, med et minimum start-dæktryk på hhv. 28 psi for og 26 psi bag.

De kolde temperaturer gør dækadministreringen svær for kørerne, fordi fordækkene skal varmes ordentligt op - uden at bearbejde dem for hårdt. Et andet problem kan også være, fordi langsiderne er så lange, og temperaturen er så kold, at dækkene kan blive for kolde rundt på omgangen. Derfor skal kørerne passe på ikke at lave de såkaldte lock-ups, hvor dækkene blokerer og dermed laver flatspots.

De lavere temperaturer giver nemlig en lavere overfladetemperaturer, og et lavere greb, som kan resultere i mere graining, hvilket slider på dækkene.

Sidst var to-stop-strategien det mest populære valg, hvilket forventeligt også er tilfældet i år med de bløde compounds.

Modsat flere tidligere løb i år, hvor de såkaldte undercut har været succesfulde, så forventer Pirelli det stik modsatte i denne weekend, ifølge deres pressemeddelse. Dækgiganten mener nemlig, at det er et bedre valg at gå længere i sit stint på dækkene.

Holdene har også lidt bedre vilkår denne weekend, da de ikke havde data på den “grønne” racerbane sidste år.

Til trods for at weekendens træninger, kvalifikation og løb vises fredag, lørdag og søndag morgen, så afholdes eventet faktisk torsdag til lørdag om aftenen i USA, de er nemlig bagud tidsmæssigt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tsunoda tilbageholdt