Magnussen årsag til regelændring i F1

Der er regelændringer på vej i Formel 1, og årsagen er dansk og sidder i en Haas F1-racer

Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Miamis GP 2024 . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 18/5 2024 klokken 18:05

Enten interesserer man sig ikke en tøddel for Formel 1 eller også har man sovet under en sten. Men for alle andre har en stærkt forsvarende Kevin Magnussen stjålet overskrifterne og i den grad bragt ham i spotlight under de seneste F1-løb.

Både under Kinas GP og i Miami har danskeren nemlig haft rollen som en skarptskydende agterskytte i Haas-teamet, hvor han indædt har beskyttet teamkammeraten Nico Hülkenberg, hvilket har givet teamet værdifulde point. Og ham selv straffe på samlebånd og nu et mulehår fra en løbsstraf i indeværende sæson.

Så langt så godt - eller skidt for ham.

Magnussens forsvarsmetoder har nemlig på ingen måde bragt ham i toppen af F1's popularitetsbarometer – og slet ikke hos McLarens teamchef Andrea Stella, der helst så, at danskeren blev sendt på bænken med en løbsstraf.

Bundlinjen er dog, at Haas, og Magnussen i særdeleshed, "blot" har udnyttet en slags hul i F1-regulativet, hvor der ikke findes et modtræk til en så effektiv "beskyttelse", som K-Mag har udført for en foran kørende teamkammerat.

Kevin Magnussen. Miami 2024Kevin Magnussen. Miami 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Efter Miami lød det derfor fra FIAs stewards, at man nu vil kigge ind i en regelændring for at hindre lignende situationer i fremtiden. Dette er blevet drøftet under teamchefernes møde på Imola, oplyser Motorsport.com.

Det forlyder, at en ændring kan blive udmøntet i en "drive-through"-straf, hvilket vil være en mere mærkbar straf end den nuværende 10-sekunders tidstillæg.

Under det obligatoriske kørerinterview fredag op til Imola, udtalte Magnussen, at han blot fulgte de nuværende regler og at han til enhver tid vil gøre det igen, hvis manøvren kan hjælpe teamet til point.

Haas-køreren havde dog også sit eget forslag til reglerne.

Kevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GPKevin Magnussen fra Moneygram Haas F1 Team Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team


"Det bedste vil være, hvis FIA beder os give positionen tilbage, og at konsekvensen af ikke at gøre det så bliver virkelig hård," lød det fra Haas-køreren.

“Som rigtig hård – for så sørger du for, at det bliver gjort."

"For jeg synes for det første, at det bliver for kompliceret og også en for stor konsekvens (som det er nu, red.). Du skal være i stand til have en smule rum til at gå over grænsen, og så give den tilbage derfra."

"Men hvis de (FIA, red.) nu vurderer det som en urimelig fordel, og det så bliver en drive-through-straf man får, så synes jeg ikke, det er godt."

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« LIVE - Kvalifikationen til Emilia-Romagnas GP: Ver