Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/11 2024 klokken 13:11
Mange kan nok huske, at Lewis Hamilton og Charles Leclerc blev diskvalificeret efter USA's Formel 1 Grand Prix, sidste år, for at have slidt for meget på deres bundplade.
For at give sig selv, lidt bedre betingelser, har de fleste hold valgt at ændre på måden pladerne monteres på, så boldene tager fra i første omgang, så man på den måde slider mindre på træbundpladen, som FIA måler på.
Men nogle hold, herunder Ferrari, har taget den et skridt videre, ved at påfører boldene en form for slidlag, så de tåler endnu mere, hvilket FIA, med øjeblikkelig virkning, har forbudt.
Det betyder at Ferrari bliver nød til at hæve deres biler med nogle få millimeter.
Men kan det så betale sig, tænker man uundværligt.
Det korte og rigtige svar er: Ja.
Ground Effect bilerne, er meget følsomme overfor afstanden til asfalten, så selv små ændringer i afstanden, kan have stor betydning.
Ferrari klagede over afgørelsen og bad om, at få det udskudt et løb, men FIA holder fast.