Kvalifikationen fra Gilles Villeneuve banen blev først for alvor spændende i de sidste to minutter. Men dér var der også spænding for alle pengene og intet var afgjort før til sidst.
Q3 var udramatisk, men spændende. Banerekorden blev slået gang på gang, først af Bottas og dernæst Vettel. Red Bull valgte at vente på Ferrari og Mercedes før de satte de første hurtige omgange. Dog var det tydeligt at Red Bull stadig ikke er hurtige nok til at udfordre Ferrari når det gælder.
Kimi Raikkonen får ikke forbedret sin omgangstid til sidst pga en fejl tidligt på omgangen. For Hamilton er det også en kørefejl som sender ham tilbage på 4. pladsen. Kvalifikationen slutter med Vettel på Pole Position. Bottas tager 2. pladsen og Max Verstappen er 3'er.
I Q2 måtte Kevin Magnussen se sig slået ud med 11. bedste tid. Trafikken var en afgørede faktor til sidst, hvor der var kø for enden af langsiden, inden den berømte chikane op mod start-mål. Mon ikke der kommer indskærpede regler omkring hvor langsomt man må køre. Det kunne være gået galt, hvis der var kommet en hurtig bil rundt med så mange næsten stoppede racere på banen.
Med 11. bedste tid, så kan Kevin selv vælge dæk til starten (Top-10 kørerne fra Q3 skal køre på samme dæk som deres hurtigste i Q2 er sat på, red.) og dette kan blive afgørende for at lægge en strategi som rykker Kevin op i pointene.
Canadas Grand Prix 2018. Kevin Magnussen på vej ud af pitten på Gilles Villeneuve banen
Copyright Haas F1
I Q1 var det begge Williams-racere, Ericsson og Gasly som blev elimineret. Erisson kom for tæt på betonmuren i et sving, og ødelagde forreste hjulophæng. Gasly blev overraskende slået af Brendon Hartley, som ellers er blevet rygtet på vej ud af teamet pga manglende resultater.
Canadas Grand Prix 2018. Wall of champions med en Sauber på vej mod målstregen
Copyright Sauber
Kevins holdkammerat, Romain Grosjean, mistede sin motor i en kæmpe sky af hvid rød/damp så snart han forlod pitten på vej ud til Q1. Hele formiddagen havde teamet arbejde på at finde et problem med motoren. Det lykkedes tilsyneladende ikke 100%. Skuffende for franskmanden, som så må starte sidst i morgen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)