I midten af 2000-tallet var det kutyme, at unge kørere fik mulighed for at prøve kræfter med Formel 1 ved regelmæssigt at deltage i træningskørslerne, men det blev forbudt ved slutningen af 2006-sæsonen.
Formel 1-chefen Ross Brawn slår nu til lyd for, at der igen bør åbnes for denne mulighed. Ikke mindst for at gøre det mere sikkert for de unge kørere, såfremt de skal springe ind, hvis en etableret kører pludselig bliver indisponeret på grund af sygdom, ulykker o.l..
"At sætte nogen ned i en F1er, som ikke har prøvet det før, er en risiko," sagde F1's sportsdirektør. "Du er nødt til at forberede dem så godt som muligt, måske i fredagens morgentræning. Sådanne initiativer er vigtige, før de bliver kastet for løverne.”
"Hvis de får et alvorligt problem, kommer de ind i F1 på den forkerte måde, og deres karriere kan lide alvorlig skade. Da Felipe (Massa, red.) blev tvunget ud af Ungarns Grand Prix (efter at have fået Barrichellos bagfjeder i hovedet, red.) ville det ikke have været rimeligt, hvis man havde erstattet ham med en F2-fyr, fordi han i givet fald ikke havde haft tilstrækkelig tid til at lære bilen at kende.”
Charles Leclerc, et af de store talenter i F2.
Copyright Twitter
"Der er en bedre og mere struktureret måde at gøre det på, men det er den slags ting, vi vil kigge på. Vi er begyndt at kigge på nogle positive initiativer omkring fredagstræningerne for at få de unge fyre til at få mulighed for at køre. Det er den slags ting, der diskuteres i øjeblikket.”
Som nævnt indledningsvis, var det i starten af 2000 normalt at se unge kørere som bl.a. Sebastian Vettel og Robert Kubica prøve kræfter med den ægte vare, og det scenario ser Brawn gerne komme tilbage.
"Ville det ikke være dejligt, hvis vi havde en ung fyr, som kom ind? Han er en stjerne i F3, en stjerne i F2 og så laver han en (Max, red.) Verstappen-agtig entre til F1?”
"Det er det, vi vil se. Ved at have disse løb i forbindelse med på en F1 grand prix-weekend, kan fansene begynde at engagere sig med dem. Det har så mange fordele - både kommercielt og fra et sportsmæssigt perspektiv - så vi skal få det til at fungere."
Da Formel 2 hører ind under Liberty Medias paraply, er det oplagt, at de nye ejere begynder at eksperimentere med de forskellige formater forud for de kommende ændringer af F1-regulativet i 2021.