Weekendens Formel 1-løb i Brasilien var en begivenhedsrig affære, med masser af flotte overhalinger, drama, og straffe til nogle af kørerne.
Desuden var det weekenden, hvor Mercedes igen kunne kalde sig konstruktørmestre.
Flere af kørerne skilte sig ud i Brasilien, både på den gode-, men bestemt også på den dårlige måde.
Vi vil gerne starte med at kommentere, at det aldrig er i orden, at blive fysisk voldelig overfor en anden kører - lige meget hvad der er sket ude på banen.
Dagens øverste NOT skulle have været Verstappens skub til Ocon efter løbet, men i stedet for vælger vi at fokusere på præstationerne i selve løbet.
Her er vores bud, som du er velkommen til at kommentere på.
HOT:
Verstappen:
Den unge Hollænder var flyvende i søndagens Brasilianske-GP, og hans præstationer kan få selv en Verstappen-kritiker til at klappe i sine hænder.
Hvad Red Bull-racerne manglede af fart i kvalifikationen, fik de så sandelig kompenseret godt for i selve løbet.
Det hele startede med en flot overhaling af Sebastian Vettel nede i sving 1, allerede på fjerde omgang, hvorefter han gentog succesen på Valtteri Bottas 5 omgange senere.
Brasiliens Grand Prix 2018. Max Verstappen i garagen med hjelm på
Copyright Red Bull Contentpool
Verstappen var fænomenal til at passe på sine dæk. Hamilton klagede, efter sit tidlige pitstop, over sine nye medium-dæk, allerede på omgang 31.
Samtidig lød det på radioen, at Verstappens udslidte Supersoft-dæk bare blev bedre og bedre.
Kort tid efter går Verstappen i pit, og med friske Pirelli-dæk, så 'flyver' Hollænderen op til Hamilton, og tager føringen på omgang 40.
På omgang 44 mister Verstappen føringen, da et sammenstød med Esteban Ocon, sender den ødelagte Red Bull-racer ned bag Hamilton igen.
Verstappen halter heroisk derudaf for at generobre sin føring, men Red Bull-raceren er blevet for ødelagt, og den manglende downforce gør, at Verstappen må nøjes men en andenplads.
En værdig vinder af F1’s afstemning om ’driver of the day’.
Charles Leclerc:
Den næste kører på HOT-listen, kunne sagtens have været Daniel Ricciardo, som kørte sig fra 11-pladsen, og op lige bag ved podiepladserne.
Pladsen går i stedet for, til den fænomenale og lynende hurtige Ferrari-junior, Charles Leclerc.
Leclerc med en stærk indsats i hans første GP
Copyright Formula1.com
Selv om andre kørere måtte bukke under for dårligt vejr i Q2, og pit-væggen anbefalede ham at droppe et forsøg mere, så nægtede monegaskeren at give op, og formåede at sætte en fantom-tid, der skubbede Magnussen ud af Q3.
Selv om Leclerc tabte kvalifikationsduellen til teamkammerat Marcus Ericsson, så var han i en liga for sig selv i løbet.
Leclerc kom som skudt ud af en kanon fra start, og så sig ikke tilbage før han nåede målstregen, langt foran de hurtige Haas-racere.
Titlen som vinder af 'Formel 1.5', eller nærmere betegnet ’best of the rest’, fortjener en plads som nr. 2 på HOT-listen.
Haas-teamet:
Hvis man fjerner klaphatten og det danske flag, og kigger objektivt på det, så kørte Haas-teamet et fantastisk flot løb.
Begge kørere startede løbet i pointene, og kørte sig hurtigt - men sikkert -frem til det ternede flag, og dermed sikrede sig vigtige point, til at forsvare femtepladsen i konstruktørmesterskabet.
Grosjean susede afsted da lamperne slukkede, men mistede en masse downforce på bilen, da Ericsson ødelagde hans Haas-racer på første omgang. Dermed havde Grosjean svært ved at følge med Leclerc resten af løbet.
Ruslands Grand Prix 2018. Kevin Magnussen og Romain Grosjean har kontrakt i 2019 også!
Copyright Haas F1
Magnussen kom ellers godt fra start på den alternative dæk-strategi, og vandt et par placeringer, men mistede dem igen, da hans svenske nabo, Ericsson, pressede ham af banen.
Magnussen kæmpede tilbage, men blev presset af banen af Ericsson endnu engang.
Herefter fandt Magnussen ekstra fart i bilen, og tog Ericsson med ’bukserne nede’, da danskeren lavede en flot overhaling i sving 1-2.
Gasly blev næste ’offer’ på omgang 14, og hermed var der frit løb op til Grosjean.
Magnussen hentede hurtigt 7 sek. på Grosjean, men valgte at ’spare’ bilen og tage de sikre point til teamet, med begge biler.
Haas-teamet var fantastiske denne weekend, og formåede bl.a. at tage Carlos Sainz fra Renault-teamet med en hel omgang.
NOT:
Ericsson:
Til trods for at svenskeren er langt bagud i kvalifikationsduellen mod Leclerc (4-16), så viste Ericsson hvorfor han netop har landet en IndyCar kontrakt for 2019.
En flot kvalifikation gjorde, at han startede som ’best of the rest’ på sjettepladsen.
”Højt at flyve, dybt at falde”, er et godt udtryk at bruge om Ericssons weekend.
Han startede løbet med at køre ind i Grosjeans Haas-racer, og ødelægge dele på begge biler.
Marcus Ericsson til pressekonference
Copyright BMF1
Herefter presser han Magnussen af banen to gange, for at undgå at blive overhalet af danskeren.
Efter et tidligt pitstop var svenskeren igen klar til at give den gas i sin Sauber-racer, men sådan skulle det ikke gå.
En overstyring i sving 7 betød, at de nye dæk med det samme blev ødelagt, hvorefter Ericsson meddeler pitten, at bilen har taget for meget skade, til at han kan fortsætte med at køre.
En trist afslutning på svenskerens (formodentlig) næstsidste F1-løb i karrieren.
Alonso:
Den tidligere dobbelte verdensmester i F1, fortsætter sin dårlige stime i Formel 1.
Alonso har fuldstændig domineret kvalifikationsduellen mod Vandoorne hele sæsonen, og har haft mange flotte kampe i løbsweekenderne, men alt dette bliver overskygget af hans negativitet og spydige kommentarer - på og udenfor banen.
Det klæder ikke en tidligere verdensmester, og nuværende rollemodel for mange unge mennesker, at opføre sig så uprofessionelt.
Alonso interview på Monza 2018
Copyright BMF1
Tidligt i løbet starter Alonso med at sige til teamet, at de ikke skal snakke til ham over radioen resten af løbet.
På omgang 39 kører han i vejen for Kimi Räikkönen, som jagtede Mercedes-køreren Valtteri Bottas.
Senere i løbet (omgang 63), er Alonso i søgelyset igen, da han bevidst ignorer de blå-flag, hvilket resulterer i en tidsstraf til McLaren-køreren.
Endnu en trist weekend, for en af de dygtigste kørere i feltet.
Bottas:
Valtteri Bottas fortjener i princippet ikke at være på NOT-listen, fordi han sluttede på femtepladsen, men hans præstation gør at han kommer på listen alligevel.
For hvor er det dog trist – endnu engang – at se den så talentfulde finske kører, agere stopklods for kørerne fra de andre topteams.
Barcelona 2017 pre-season test 2 - Mercedes. Bottas
Copyright Mercedes AMG
Bottas kæmpede med overophedning af bagdækkene, hvilket tvang ham i pit tidligt i løbet.
Efter pitstoppet blev han fanget bag Romain Grosjeans Haas-racer, og fik først kæmpet sig forbi på omgang 29, efter en intens kamp.
På omgang 51 var den gal igen, da Bottas kalder over radioen at han igen har blisters på venstre bagdæk. Det betyder at han må tage sit andet pitstop på omgang 60 (af 71).
Et lille ’plaster på såret’, var at han med de nye softdæk formåede at sætte ny banerekord, og kunne drikke champagne med teamet efter løbet, da de fejrede Mercedes’ konstruktørmesterskab.