Baku Dagen Derpå: McLarens mareridt

Baku skulle have været stedet, hvor McLaren sikrede sig konstruktørernes mesterskab for 2025. Men nej. Og nu risikerer McLaren også at miste sit ellers sikre greb om kørernes mesterskab.

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 22/9 2025 klokken 08:09

Oscar Piastri har nok sovet meget dårligt sidste nat efter sit møde med en mur i Baku på første omgang:

Måske har australieren haft mareridt om sin landsmands og managers, Mark Webbers crash i Sydkorea, smed sine eneste mesterskabschancer væk og endte med at tabe til Sebastian Vettel.

Og måske havde McLaren håbet på, at Baku ville blive en kæmpe fest, hvor man kunne sikre sig konstruktørernes mesterskab før tid – men nej.

Aserbajdsjans Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran George Russell og Carlos Sainz Jr. PodietAserbajdsjans Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran George Russell og Carlos Sainz Jr. Podiet
Copyright Red Bull Contentpool


Piastri snorksov under starten, tyvstartede alligevel og mistede vejgrebet i et af de første sving – og så måtte Piastri følge resten af løbet fra sidelinjen.

Lando Norris endte på en skuffende 7. plads efter Tsunoda, Lawson, Antonelli, Sainz og Russell – og ikke mindst langt efter Max Verstappen, som igen kørte fra alt og alle i Baku.

Og her fortsætter mareridtet for McLaren, for efter løbet udtalte McLarens teamchef Andrea Stella, at Red Bull nu havde den hurtigste bil. Der er 7 løb tilbage på kalenderen, Verstappen er ”kun” 69 point efter Piastri, og dermed er Max Verstappen stadig med i kampen om verdensmesterskabet – især hvis McLaren fortsætter med middelmådige præstationer som på Monza og i Baku.

Aserbajdsjans Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran George Russell og Carlos Sainz Jr.Aserbajdsjans Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran George Russell og Carlos Sainz Jr.
Copyright Red Bull Contentpool


At Red Bull har fundet formen understreges af, at Yuki Tsunoda kørte et fornuftigt løb og formåede at holde Norris samt Hamilton og Leclerc bag sig i Baku.

Selv om det var en godkendt præstation, bliver man også nødt til at fremhæve Liam Lawson, som startede med at kvalificere sig som 3’er men alligevel kunne holde fast i en flot 5. plads kun overhalet af Russell og Antonelli i Mercedes.

Japans Grand Prix 2025. Liam Lawson tilbage hos Racing BullsJapans Grand Prix 2025. Liam Lawson tilbage hos Racing Bulls
Copyright Red Bull Contentpool


Lawsons præstation peger på, at man er nødt til at give de unge kørere mere snor og mere erfaring, før de kan udfolde deres potentiale i Formel 1. Her har Red Bull været notorisk ringe i deres HR-afdeling – Lawson fik som bekendt kun 2 løb i en Red Bull, før han fik sparket. Men i Baku endte han igen foran i det mindste Tsunoda.

Carlos Sainz præsterede også fremragende i Baku: Det var de færreste, der havde regnet med, at Sainz og Williams kunne slutte på podiet med og holde McLaren, Ferrari og Mercedes bag sig.

Den halvsløje Russell, der døjede med en omgang influenza op til løbet, kom ganske vist forbi Sainz, men Antonelli måtte nøjes med en 4. plads væk fra podiet.

Det viser, at selv erfarne F1-kørere skal bruge tid til at finde sig til rette i nye teams, for 2025 har indtil videre ikke været den bedste sæson i Sainz’ karriere.

Aserbajdsjans Grand Prix 2025. Max Verstappen på pole position foran Carlos Sainz Jr. i WilliamsAserbajdsjans Grand Prix 2025. Max Verstappen på pole position foran Carlos Sainz Jr. i Williams
Copyright Red Bull Contentpool


Hvor lang tid skal Lewis Hamilton bruge på at finde sig til rette hos Ferrari?

Godt spørgsmål, for selv om Hamilton og Ferrari lignede favoritter i Baku under træningerne, faldt de igennem både under kvalifikation og selve løbet.

Hamilton fik lov til at overhale Leclerc for at angribe Norris, men Hamilton havde ligesom Leclerc ingen chance. Og så burde Hamilton have givet pladsen tilbage til Leclerc på sidste langside – hvilket han glemte…

Næste F1-grandprix køres om knapt 2 uger i Singapore, og her har McLaren generelt haft bedre styr på tingene end Red Bull.

Men Formel 1 er en hurtig sport, og meget kan ændre sig lynhurtigt – bare spørg Piastris manager Mark Webber om Sydkorea 2010…

Billeder fra Silverstone 2012Billeder fra Silverstone 2012
Copyright Getty Images/Red Bull Racing

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER