Bahrains GP: Kvalifikationen LIVE

Skal Verstappen snuppe pole i dag, eller står den igen mellem Vettel og Hamilton? Vi følger kvalifikationen LIVE, som årets tredje opgør står for døren.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 15/4 2017 klokken 16:04

Både Ferrari, Mercedes og Red Bull har set stærke ud hele weekenden. Vejret er skønt, og efter FP3 er der langt op til en utroligt spændende og tæt kvalifikation!


Kvalifikationsrunde 1 (Q1)
Sauber og Stroll er de første, der er på banen, som Q1 går igang.
Stoll er på medium, både Wehrlein og Ericsson er på super soft.

Magnussen, Grosjean og Ocon på banen med 15 minutter igen, som Wehrlein sætter den første tid: 1.33.502.
Hamilton, Bottas og Räikkönen er selvsikre og går ud på soft dæk.

Ericsson er et halvt sekund langsommere end kollega Wehrlein, da Stroll går 2.26.

Grosjeans første omgang går ikke som forventet - En bremsefejl fra franskmanden giver flat spot på begge fordæk.
12 minutter igen, Magnussen med hurtigste tid. 1.32.900. Han bliver dog hurtigt slået af Stroll og Pérez

Alle mand på nær Hülkenberg har været på banen med 11 minutter igen. Flere mangler dog endnu at sætte tid, men Bottas ligger nu forrest med 1.32.041

Hamilton og Räikkönen er helt nede på 1.47+ tider.
Ocon: "Hvad er der galt med min DRS, hvorfor åbner den ikke?" Han er i øjeblikket P10.

Verstappen med 9 minutter igen: Hurtigst med 0.137 ned til Bottas. Det vil Hamilton dog ikke finde sig i, og kort efter efter sætter han tiden 1.30.814 - 0.090 fra Verstappen.

Farezonen med 8 minutter igen hedder Ocon, Grosjean, Ericsson, Hülkenberg og Vandoorne.¨
Stroll, øjeblikkeligt P13, afprøver grænserne og smutter flere gange en lille tur udenfor banen.

Vandoorne sender Magnussen ned i farezonen med 6 minutter igen.

Hülkenbergs første tid sender ham op som 8'er bag Räikkönen - Stroll er derfor i farezonen nu.
De første 7 er indenfor et sekund, og lige under 3 sekunder spiller feltet ad.

Med 5 minutter igen forsøger Grosjean og Wehrlein sig igen, inden de sidste skal have et skud mere.

Räikkönen går igen ud på soft dæk. Finnen ligger lige nu P7, men så hurtigt som banen forbedrer sig, så føler han sig ikke sikker.

2:30 tilbage. Vi har alle på nær de 6 forreste på banen.
Palmer, Stroll, Magnussen, Ericsson og Ocon står til at være ude efter denne session.

Et stykke fløj af Kimis bil, men hvad det var, kunne ikke umiddelbart ses. Magnussen er til gengæld flyvende gennem 1. sektor.

Teamkammerat Grosjean er lige nu P8.

Alonso sætter 11 hurtigste tid, hvilket muligvis ikke er nok. Vandoorne og Ericsson forbedrer sig ikke, Pérez heller ikke.

Sainz holder stille på banen "Ingen kraft", meddeler han. Det giver gult flag, og Magnussens tid bliver derfor ødelagt. Han starter derfor sidst i morgen, ved mindre der kommer straffe til.

Ude efter Q1:
16 Sainz
17 Vandoorne
18 Pérez
19 Ericsson
20 Magnussen

Pérez blandt de første eliminerede
Copyright Force Inda


Kvalifikationsrunde 2 (Q2)

Replays viser, hvordan det var et stykke karbonfiber, der faldt af Kimis bil tidligere.

Q2 er nu undervejs, men ingen er i hast for at komme på banen.
2x Mercedes samt Kvyat er de første på banen med 13 minutter igen. Halvdelen af feltet følger hurtigt efter.

Hamilton bliver mindet over radioen om, at det super soft sæt, han er på nu, kan blive dét, han skal starte løbet på i morgen.
Stroll og Wehrlein er endnu i pit, som Hamilton kører gennem sektor 2.

1.29.535 til Hamilton, 1.29.555 til Bottas. Verstappen og Ricciardo følger trop med næsten et sekunds forskel.

Alle kørere er selvfølgelig på super soft lige nu. Vettel snupper P3.
Räikkönen smutter ind bag Vettel, P4. Finnen er dog på brugte dæk.

Stroll, Alonso og Wehrlein er endnu uden tid med 7 minutter igen.

Wehrlein får sat en tid - Men den er over 9 sekunder langsommere end Hamiltons. Lige nu er der 6 minutter igen, og alle på nær netop Wehrlein er i pit.

Alonsos bil holder i pitten, uden kører eller dæk. Han kommer altså ikke ud i denne omgang, og er derfor garanteret bunden af Q2.

3:30 igen, Stroll er nu endeligt på banen for første gang.
Lige nu står Grosjean, Ocon, Wehrlein, Alonso og Stroll til at blive elimineret.

1:30 Kvyat, Hülkenberg, Palmer kæmper for deres overlevelse. De resterende er stadig i pit og føler sig sikre.

Grosjean sætter 8. hurtigste. Kvyat sætter 10. hurtigste, men bliver skubbet ud af Hülkenberg, der sætter 5. hurtigste tid.

Ude efter Q2:
11. Kvyat
12 Stroll
13 Wehrlein
14 Ocon
15 Alonso

Som Grosjean kører ind i pitten igen, synger løbsingeniøren over radioen: "I dag er det din fødselsdag, hurra, hurra, hurra!" - Grosjean er videre til Q3 i sin Haas.

Grosjean videre til Q3 i sin Haas
Copyright Haas F1


Kvalifikationsrunde 3 (Q3)
Verstappen og Ricciardo på banen fra start.

Bottas følger kort efter, ligeså gør Hamilton. De fire skal sammen med de to Ferrari, Renault, Massa og Grosjean kæmpe om de 10 forreste placeringer.

Bedste tid nogensinde på banen var fra sidste år; 1.29.493 satte Hamilton dengang. Spændende at se, om den bliver slået denne gang.

Hülkenberg, Palmer og Grosjean er endnu i pit, med 9 minutter tilbage på uret.

Bottas er et halvt sekund hurtigere end Ricciardo allerede på første sektor. Verstappen og Hamilton ligeledes langsommere.

1.30.007 til Ricciardo, 1.28.844 til Bottas!

Rekorden er altså allerede slået, men Hamilton sætter 1.28.792 og midlertidig pole!

Verstappen er oppe som 3'er, men den plads snupper Vettel hurtigt efter. Räikkönen klemmer sig ind mellem de to.

Der er næsten et sekund ned til Verstappen fra Hamiltons tid. De to Renault samt Grosjean er endnu i pit. Grosjean gør dog klar til at køre ud nu; 6 minutter igen.

Räikkönen har fortsat problemer med understyring, siger han til pitten. Hamilton får blot toneløst at vide, at han er "P1".

5 minutter igen, Grosjean er nu på banen. 4 minutter igen følger Renault trop med begge biler. Resterende 7 er i pit.

Grosjean kommer over målstregen med 2 minutter igen, men det bliver ikke mere end til P8 for franskmanden. Replay viser en ordentlig blokering af venstre forhjul og et dertilhørende flat spot.

Alle er nu på banen med det sidste halvanden minut igen.

327,4 km/t siger topfarten, som Bottas er hurtigere end Hamilton i sektor 1 med 0.088 sekunder.

Hülkenberg sætter 6. hurtigste og er ovre stregen lige inden tiden går ud. Grosjean er i pit.

Bottas sætter ny bedste tid, og Hamilton ligner, at han er for langt bagud til at kunne nå den!

Hamilton forbedrer sig netop ikke, men vi mangler Ferrari:

Räikönen 5, Vettel 3. Bottas altså pole!

Slut op Q3 bliver da:
1 Bottas
2 Hamilton
3 Vettel
4 Ricciardo
5 Räikkönen
6 Verstappen
7 Hülkenberg
8 Massa
9 Grosjean
10 Palmer


Bottas til teamet: "Pole position? Wuuh, det er min første!"

Bottas tager sin første pole position
Copyright Mercedes AMG


Billeder af en glad Bottas slutter dagens kvalifikation, og med den rækkefølge er der lagt op til et godt ræs i morgen, hvor vi selvfølgelig er tilbage igen kl. 17.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:28.769 12
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:28.792 13
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
SS
1:29.247 12
4. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
SS
1:29.545 12
5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
SS
1:29.567 16
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
SS
1:29.687 12
8. Felipe Massa Williams Racing
SS
1:30.074 12
9. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
SS
1:30.763 16
12. Lance Stroll Williams Racing
SS
1:31.168 12
15. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
SS
1:32.054 8
17. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
SS
1:32.313 8
20. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
SS
1:32.900 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrain GP: 3. frie træning - Verstappen hurtigst Stærkt skuffet Magnussen efter Q1 exit »