Australien var i mange år sæsonåbningen for Formel 1, men i år er det sæsonens tredje løb. Det gør dog ikke den fantastiske bane, med de smukke omgivelser, mindre spændende at se på.
Første gang der blev kørt løb på den populære bybane, det var tilbage i 1996, hvor Damon Hill kørte sin Williams til sejr om søndagen. Pole position-tiden i 1996 lød på 1:32.371, hvilket er ca. 12 sekunder langsommere end Hamiltons tid i 2019. Der kørte Hamilton en tid i Q3 på 1:20.486.
Det er samtidig forventet, at racerne når historiske hastigheder på bybanen i 2023, da FIA har sagt, at der er hele fire DRS-zoner på banen i år i er forsøg på at få flere overhalinger i løbet søndag morgen.
Albert Park er 5,278 km med 15 sving med barrierne helt tæt på banen. Der skal køres 58 omgange, så kørerne tilbagelægger 306,124 km om søndagen.
Banen er lidt unik, da den er opbygget i en kombination af racerbane og almindelig vej omringer af smukke omgivelser i form af Albert Park (heraf navnet til banen).
Normalt er banen meget bumpet, hvilket er naturligt, når det samtidig er en bybane.
Australiens Grand Prix 2022. George Russell
Copyright Mercedes AMG
“Problemet” med Albert Park er, at asfalten ikke er optimal, når racerne først kommer ud og giver den gas om fredagen. Den udvikler sig hen over weekenden, det tager lige noget tid, før der bliver kørt nok gummi i asfalten.
Sidste år blev banen dog re-asfalteret, og der blev samtidig blandet metalliske elementer i asfalten for at give dækkene bedre greb i selve asfalten. Dog er asfalten på Albert Park den glatteste på kalenderen, hvilket giver dårligere vilkår for dækkene at få fat asfalten.
Langsiderne er ikke så lange på Albert Park, derfor er det en fordel at sætte bilen op med fokus på højere downforce-niveau, så bilen kan komme hurtigere ud af svingene og dermed opbygge nok fart til at kunne overhale ned af langsiden.
Dækkene til løbet er de hårde C2-dæk, medium C3, og bløde C4-dæk. Sidste år var der et hop mellem fra C3 til C5, hvilket betød, at det blødeste dæk kun blev brugt i selve kvalifikationen. Det var simpelthen for blødt til løbet, der blev kørt af alle hold ved brug af en et-stop-strategi hele vejen til det ternede flag. Det håber Pirelli at få styr på med det nu medbragte og hårdere C4-dæk.
Pirelli har fastsat dæktrykgrænsen til 1,59 bar foran og 1,45 bagved, hvilket er lidt lavere end det var i 2022. Cambervinklen må ikke blive mindre end -3,25 grader for og -1,75 grader bagved.
Husk at løbet køres søndag morgen dansk tid.