Aserbajdsjans GP: 3. Frie træning - Vettel i front foran Hamilton

3. frie træning er kørt i Aserbajdsjan og det var tæt i toppen mellem Ferrari og Mercedes, mens Kevin var 7. hurtigst. Sessionen blev kort afbrudt da Sirotkin kørte i barrieren. Læs hele rapporten hér

Aserbajdsjans Grand Prix 2018 . Copyright Haas F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 28/4 2018 klokken 13:04

Træningen startede vanligvis med at de fleste kørere tog en installationsomgang på ultrasoft dækket. Kun Renault kørte ud på supersoft hvilket måske kan tyde på en alternativ strategi fra dem.

Vejret var en stor faktor under træningen. Banen var i løbet af fredagen blevet dækket af et tyndt lag pollen, som man frygtede ville sætte sig på kørernes hjelme.
Desuden gik der melding om nært forstående regn, og der var kraftig vind flere steder på banen. Kevin startede desuden sin installationsomgang med at melde tilbage til pitten, at banen var meget beskidt i dag.


Aserbajdsjans Grand Prix 2018 - Red Bull. Daniel Ricciardo på Baku banen
Copyright Red Bull Contentpool


Første mand ude var Daniel Ricciardo, som lægger ud med en tid på 1:46.147 - næsten 6 sekunder langsommere end Hamiltons pole-tid på 1:40.593. Ferrari og Red Bull havde alle fire kørere ude med det samme, og alle kørere var på ultrasoft dæk.

Efter kort tid på banen, melder Pierre Gasly tilbage til pitten at styringen ikke fungerer ordentligt til den ene side. Ingeniørerne prøver at få ham til at resette nogle indstillinger, i håb om at det løser problemet.

Grosejan havde flere afkørsler og meldte undervejs tilbage til pitten at noget var helt galt - helt klart en bil (eller mand) der ikke er helt i balance i denne træning. Grosejan klagede over overstyring i alle sving, hvilket også kan skyldes problemer med at få temperaturen på bagdækkene til at fungere optimalt.
På dette tidspunkt lå Grosjean nummer 15 mens Kevin havde sat 9. hurtigste tid.

Mercedes gjorde alt hvad de kunne men Ferrari var stadig hurtigere i sidste ende. Hamilton brugte det sidste kvarter af træningen på at finde brøkdele rundt omkring på hele banen, mens han løbende fik tilbagemeldinger med tider fra løbsingeniøren. Hamilton fik også sammenligning af Valtteri Bottas' telemetri, fx hvor sent finnen bremser.

Sessionen blev afbrudt kl 12:54 da Sergey Sirotkin kørte galt i sving 3 - løbsledelsen var nødt til at afbryde træningen på grund de mange kulfiberstumper som blev spredt i uheldet. Træningen blev genoptaget 12:57 hvor det meste af feltet kørte ud for lige at prøve de sidste ændringer af


Aserbajdsjans Grand Prix 2017 - Lance Strolls sensationelle tredjeplads
Copyright Williams F1


Williams var bedre med end i fredagens frie træninger - trods Sirotkins uheld. Stroll var 8. hurtigst og Sirotkin lå 10. hurtigst da han kørte galt.
Der skal dog mere end almindeligt held til at Lance Stroll kan gentage sin 3. plads fra 2017.


Aserbajdsjans Grand Prix 2018 - Sergey Sirotkin på Baku banens smalleste sted
Copyright Williams F1


Endnu har der ikke være nogle episoder i den smalle del af banen, i sving 9, 10 og 11. Dér er banen kun 3 biler bred, hvilket er meget smalt. Et uheld i det sving, vil helt sikkert også give et rødt flag da bilerne ikke vil kunne komme forbi et uheld.


Igen var der mange kørere som missede nedbremsningen til et sving, og måtte finde enten bakgearet eller lave en hurtig 180-graders vending.
Følgende kørere blev set udenfor banen: Valtteri Bottas (12:11), Brendon Hartley (12:16), Romain Grosjean (12:23 og 12:28),

Nu er der kun 2 timer til kvalifikationen skal køres (kl 15). Der bliver spændende og Kevin ligger umiddelbart godt til at komme hele vejen til Q3.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
US
1:43.091 + 0.000 17
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
US
1:43.452 + 0.361 16
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
US
1:43.493 + 0.402 17
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
US
1:43.519 + 0.428 17
5. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
US
1:43.569 + 0.478 20
7. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
US
1:43.958 + 0.867 11
8. Lance Stroll Williams Racing
US
1:44.123 + 1.032 8
10. Sergey Sirotkin Williams Racing
US
1:44.534 + 1.443 9
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
US
1:44.763 + 1.672 12
12. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
US
1:44.861 + 1.770 17
15. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
US
1:45.261 + 2.170 12
18. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
US
1:45.505 + 2.414 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjans GP: 2. Frie træning Aserbajdsjans GP: Kvalifikationen Vettel hurtigst »