Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 27/4 2018 klokken 11:04
Vandoorne er første mand ude af pitten på sine ultrasoft-dæk. Kevin og teamkammerat Grosjean kom ud fra start på supersofts og Ricciardo m.fl. er ude på soft fra start.
Der er altså stor spredning i hvilke dæk, der bliver testet af her i starten af 1. frie træning, hvor størstedelen af feltet starter ud med kun at køre såkaldte installationsomgange.
Ricciardos Red Bull er udstyret med det helt store aero-gitter til måling af lufthastighed og tryk til sammenligning med data fra deres vindtunnel. Han meddeler til pitten, at han har lidt motorproblemer på vej ud af pitten.
Efter det første kvarter ligger Mercedes i klar front af træningen. Begge kørere er på supersofts, hvorimod Vettel med P5 er på ultrasofts. Vettel har dog kun kørt én omgang på nuværende tidspunkt.
Hamilton kæmper lidt med grebet i sine dæk, på trods af hans 5 omgange på dækkene. Han kan simpelthen ikke få ordentlig varme i dækkene, nu hvor der kun er 22 grader og modvind i Baku. Banetemperaturen er på 41 grader.
På trods af, at Hamiltons tid er hurtigere end Bottas med 0.074 sekunder, så har Bottas hurtigste tid i alle 3 sektorer. Dernæst ligger Pérez hurtigst i sektor 2 og 3, og Hamilton og Verstappen kommer næstefter.
Verstappen har til gengæld fået fart i sine soft-dæk, og sætter hurtigste tid efter 23 minutter, 0.066 sekunder foran Hamilton. Som der kommer mere gummi i banen bliver den selvfølgelig også hurtigere, men her til start er der ikke megen forskel i tiderne på de forskellige dæk.
Efter 30 minutter meddeler Vettel, at venstre bagdæk ser noget slidt ud. Han er overrasket, hvilket er fuldt forståeligt - Han har kun kørt 5 omgange på sine ultrasofts.
Hamilton kæmper derimod med temperaturen i sine bagdæk endnu.
Verstappen holder stille i barrieren efter 33 minutter. Han er gået i stå i 1. gear, efter at have mistet bagenden gennem sving 6. De forsøger over radioen at få hans bil i gang igen, men uden held.
Frontvingen er knækket, men hjulophængene ser ud til at være OK på trods af hans sidelæns sammenstød med barrieren.
Verstappen var ellers 1. hurtigst inden hans uheld. Teamkammerat Ricciardo har øjeblikkeligt hurtigste tid, også sat på de gule softs.
Räikkönen kommer med 40 minutter igen ud på et helt nyt sæt ultrasofts. Det rækker dog kun til P5, næsten halvandet sekund efter Ricciardos tid. Teamkammerat Vettel har kun kørt 7 omgange i alt, og med en tid som næstsidst.
Der er en generel tendens til for kolde dæk hos samtlige kørere. Det bliver spændende at se, om det bliver et tema for weekenden.
32 ultrasoft-, 25 supersoft- og 17 soft-stints er foretaget med en halv time igen af træningen.
Sainz synes at have nogle problemer og bliver beordret i pit og kørt ind i garagen. Han har kørt 11 omgange, og teamkammeraten har kørt 9. Flest omgange er Hartley med 20.
Der er meget støvet i Baku, og der bliver klaget over både lugt og støv af flere kørere og SoMe arbejdere.
Med 25 minutter igen er Bottas hoppet med på ultrasoft-dillen og sætter hurtigste tid med 0.035 sekunder foran Ricciardo. Force India ser ud til at være godt med oppe i toppen hos Mercedes og Red Bull, hvorimod Ferrari ligger og svømmer rundt i midten af feltet i denne træning.
Haas er også nede i bunden af feltet, hvorimod McLarens Alonso ligger i den øvre del, som et kvarter er tilbage af træningen. Alonso benytter da tiden til at træne sin start.
Pérez klager over Magnussens kørsel på banen. Det samme gjorde Gasly tidligere i træningen. Han giver dem ikke nok plads, mener de.
Hele feltet har sat tider der er indenfor 5 sekunder på trods af de forskellige dækvalg over træningen. Det ses også på listen over, hvilket dæk folk har sat deres hurtigste tider på - alle 3 dæk er nemlig i spil.
De sidste minutter bliver som sædvanligt brugt på test-starter og de sidste omgange. Räikkönens bil er til gengæld splittet totalt ad inde i garagen.
Det længste stint i trningen har været på supersofts, 17 omgange for Hartley. Han er også køreren med flest omgange under vingerne: 32 omgange er det blevet til. Räikkönen har færrest med sine 10 omgange.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)