Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/8 2020 klokken 17:08
Banetemperaturen sneg sig op mod 50 grader, hvilket var meget udfordrende for især bagdækkene. Hen over træningen faldt temperaturen kraftigt, hvilket var positivt for tiderne.
Mercedes var endnu engang i en liga for sig selv, men de havde også deres udfordringer med dækkene. Modsat den 1. træning, var det Lewis Hamilton der var den hurtigste mand.
De lyserøde fra Racing Point, viste at de endnu engang var hurtige, men mere interessant, viste de at de måske var mere skånesomme ved deres dæk, end de øvrige, da de kunne sætte hurtigere tider på deres andet forsøg, på samme dæk, end det første.
Lance Stroll blev flere gange sat på plads af Nico Hülkneberg, men mod slutningen, var det den unge Stroll, der trak det længste strå.
Hos Renault, var dagens anden træning markant bedre. Ricciardo var ovre sine kvaler fra 1. træning, hvilket efter en times træning, sendte ham op som nummer 3.
Ocon, det franske håb, havde udfordringer med at følge med australieren, hvilket holdt ham nede som nummer 10 i lang tid.
Hos Ferrari virker det igen til, at der arbejdes mere seriøst omkring Leclerc, mens Vettel får en mere nonchalant behandling. De virker bare ikke så skarpe på tyskerens side af garagen.
Det kunne man se på tiderne. Vettel var heletiden omkring 3 tiendedele efter Leclerc og man kunne se, at hans bil ikke bed sig så godt fast i svingene, som hans kollegas. Om det er en bevist strategi fra Ferraris side, eller om det er Vettels valg at have mindre downforce på end Leclerc, kan vi ikke vide.
Træningen sluttede får tid for Vettel, med noget der lignede en defekt gearkasse. Olie væltede ud under bilen, så det var ret alvorligt.
Vettel tog hjælmen af, for at kunne besigtige bilen så godt som muligt, så han kunne give mekanikerne besked på hvad han mente det var, der var problemet, når han kom tilbage.
Faktum var dog, at de to var at finde midt i feltet. leclerc oppe, eller nede ville nogen mene, som nummer 7, mens Vettel roede rundt nede på P14. Omkring 3 tiendedele sekund adskilte de to.
Hos Alfa Romeo var det fortsat skidt, mens latifi igen var at finde nede i den tunge ende, mens George Russell i den anden Williams, var tæt på der, hvor han kunne komme til Q2 i kvalifikationen.
I den tunge ende af feltet, fandt vi desværre igen Kevin Magnussen i HAAS raceren. Vi så ham flere gange ramme svingene dårligt, da de forsøgte sig med at kører med mindre downforce end de kunne håndtere.
Grosjean klarede sig lidt bedre end Magnussen, men langt fra overbevisende.
Der blev testet en del long-runs, primært på medium og hard dækkene, som svare til soft og medium fra sidste uge.
Her var det tydeligt at der var stort slid på dækkene.
Hos Racing Point, hvor Sergio Perez igen er blevet testet positiv for Covid-19, havde Hülkenberg igen udfordringer med sit sæde. Heldigvis er der få hundrede meter fra garagerne til Racing Point fabrikken, så det er noget der kan blive fikset.
De valgte dog at gå mindre drastisk til værks, da man lavede nogle hurtige tilpasninger på sædet og smide ham tilbage i bilen.
Giovinazzi sikrede at træningen blev afblæst før tid, da han med omkring 2 minutter tilbage, parkerede ude på banen, efter noget der også lignede en defekt gearkasse.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)