22 år siden den sorte weekend

I denne weekend er det 22 år siden, hvor alt hvad der kunne gå galt gik galt på Imola, og hvor Formel 1-verdenen mistede to kørere.

Imola . Copyright GP2 Media Series

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 30/4 2016 klokken 13:04

I denne weekend er det som bekendt den 29 april til den 1 maj. Det er der naturligvis ikke noget specielt ved - og dog. Hopper vi ombord på en tidsmaskine og rejser præcis 22 år tilbage i tiden rammer vi ind i en af de sorte weekender i Formel 1-historien. For 22 år siden blev San Marinos Grand Prix 1994 nemlig kørt, og det var et løb som ændrede Formel 1-historien for altid.

Rubens Barrichello (Jordan) ved San Marinos Grand Prix 1994 på Imola.
Copyright Getty Images


Balladen i San Remo startede allerede om fredagen, da man kørte den første kvalifikation (den gang kørte man kvalifikation både fredag og lørdag). Her kørte den unge brasilianer Rubens Barrichello nemlig voldsomt galt i sin Jordan-racer. Ulykken skete da brasilianeren komme for langt ind over en kerb, så Jordan-raceren blev slynget op i luften og ramte dækbarrieren med høj fart. Det gjorde at Barrichello blev slået bevidstløs og han blev fløjet til hospitalet i Bologna.

Her vågnede den unge Jordan-kørere så igen og man kunne konstatere at han havde brækket næsen og armen, så han slap forholdsvis billigt fra ulykken. Barrichello kunne dog ikke køre mere den weekend, og det var han nok glad for.

Roland Ratzenberger
Copyright Autorevue


Som weekenden skred frem skulle det nemlig vise sig, at Barrichellos voldsomme ulykke var den mildeste af de store ulykker den weekend. Under lørdagens kvalifikation kom den østrigske kører Roland Ratzenberger nemlig også op at ride på en kerb, hvilket sendte ham direkte ind i barrieren i Villeneuve-kurven.

Efter ulykken blev kvalifikationen stoppet og den østrigske-kører blev fløjet til samme hospital i Bologna, som Barrichello havde besøgt dagen før, men Ratzenberger var desværre ikke lige så heldig som brasilianeren. Østrigeren kom nemlig ikke fra hospitalet i live. Senere på dagen offentliggjorde hospitalet, at østrigske Ronald var afgået ved døden, grundet de mange skader han havde fået ved uheldet.

Roland Ratzenberger blev dermed den første Formel 1-kører, som blev dræbt under en løbsweekend siden Riccardo Paletti i 1982 og ligeledes den første Formel 1-kører til at blive dræbt i en bil siden Elio de Angelis blev dræbt under en test i 1986.

Der kom dog kun til at gå lidt over et døgn, før den næste kørere døde bag rattet af en Formel 1-bil.

Ayrton Senna
Copyright Williams F1


Ratzenbergers død gjorde naturligvis at stemningen op til San Marinos Grand Prix om søndagen var meget anspændt og flere havde også været ude og tale om, at der skulle gøres noget ved sikkerheden efter uheldet. En af dem der var meget berørt af østrigerens dødsfald var brasilianske Ayrton Senna, der skulle starte på pole position i sin Williams.

Senna var på daværende tidspunkt tredobbelt verdensmester, men han havde ikke vundet VM siden 1991 så han følte sig presset til at levere. Senna var skiftet til Williams op til 1994 sæsonen for at kæmpe med om endnu en VM-titel, men han havde fået en elendig sæsonstart. Derfor var han presset til løbet på Imola og ud over det var der lige sket et dødsfald, som forstyrrede Sennas berømte fokus.

Ayrton Senna, Alain Prost og holdkammeraterne Nigel Mansell og Nelson Piquet
Copyright Williams F1


Dem, som kendte brasilianeren og havde fornøjelsen af at møde ham inden løbet den 1 maj 1994 fortæller, at Senna ikke rigtig var Senna den dag. Han virkede tom og han virkede bange og han virkede slet ikke fokuseret. Det er i hvert fald sådan hans gamle holdkammerat og rival Alain Prost beskriver ham i de dokumentar film, der er blevet lavet og som handler om Imola-weekenden i 1994.

Løbet på Imola går i gang og der er omgående ballade, da Pedro Lamy og JJ Lehto kører galt, hvilket gør at man sender safety car på banen. Løbet bliver igen givet frit, da man har kørt seks omgange bag safety car, og derefter begynder Senna at give den gas. Det varer dog ikke ret længe, for på syvende omgang går det galt.

Senna mister herredømmet over bilen i Tamburello-svinget med 310 km/t og brager direkte ind i væggen, så vragdele flyver rundt over det hele. Nogle af delene rammer desværre Senna i hovedet og den tredobbelte verdensmester er død på stedet. Han bliver dog først erklæret officielt død senere på dagen, da man havde fløjet hans lig til hospitalet i Bologna. Var Senna blevet erklæret død på banen, skulle man nemlig have aflyst løbet, da et drabs-gerningssted skal afspærres omgående, ifølge italiensk lovgivning.

Ayrton Senna
Copyright Williams F1


Efter ulykken kom det røde flag naturligvis frem, og løbet blev afbrudt i noget tid, men blev genoptaget og vundet af Michael Schumacher i sin Benetton-racer. Tyskeren vandt foran italienske Nicola Larini i Ferrari og finske Mika Häkkinen, som kørte for McLaren. Der var en meget trykket stemning på podiet, selv om man på daværende tidspunkt ikke var klar over, at Ayrton havde sluttet sig til Ronald og at de sad og kiggede ned på dem fra himlen over Imola.

Efter den sorte weekend blev der lavet en masse sikkerhedsmæssige tiltag. Kørerne er bl.a. nu mere beskyttede i bilerne, end de var den gang. Hovedskader er stadigvæk et problem, men nu er man jo som bekendt begyndt at arbejde med at lave skærme som kan dække kørernes hoveder, skærme som Ferraris halo og Red Bulls canopy.

Red Bull-racer med canopy
Copyright Red Bull Media


Sikkerheds tiltagene har da også gjort, at der kun er sket et dødsfald i Formel 1 siden den gang, og det var de uheldige omstændigheder omkring Japans Grand Prix 2014, som kostede Jules Bianchi livet. Så Formel 1 og motorsportsverdenen generelt har lært af de tragiske begivenheder på Imola for 22 år siden.

Det var alt fra denne tragiske tidsrejse tilbage til denne weekend for 22 år siden og dog. Det skal lige nævnes at man fandt et flag i Sennas bil efter ulykken, et østrigsk flag som skulle være brugt til at hylde Roland Ratzenberger.

Ronald Ratzenberger, samt mini udgaverne af Jules Bianchi og Ayrton Senna. Race in peace.
Copyright Kim Kristensen

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ruslands GP: 3. frie træning. Hamilton hurtigst ig Ruslands GP: Kvalifikationen live. Pole til Nico »