Introduktionen af bredere for- og bagdæk i 2017 vil være ensbetydende med omgangstider, som er op til seks sekunder hurtigere end vi ser i dag, alt afhængig af bane. Hovedparten af denne tid vil blive hentet i svingene, idet hastigheden på langsiderne vil blive sænket på grund af øget downforce.
I et interview med Autosport lover Pirellis motorsportsdirektør Paul Hembery, at den øgede downforce til gengæld vil gøre bilerne ekstremt hurtige og stabile i svingene.
"Hvis du kører ind i et sving med så meget vejgreb, og hvis det holder, at farten vil være op til fem eller seks sekunder hurtigere pr. omgang, så vil kørerne mærke det på en meget dramatisk måde," fortalte Hembery.
Ferrari med 2017-dæk på
Copyright Ferrari Media
"Det vil være som at køre på skinner. Den (downforce, red.) vil være så høj, at det mere kommer til at føles som om bilen kører på skinner, end at man kører den på grænsen.”
"Vi ved ikke hvor grænserne er, før de kører helt ud til det yderste. Først da forstår vi, hvor grænserne rent faktisk er.”
"Men med denne forbedring i ydelse bliver det ligesom at komme op i en helt anden racing-kategori. Det vil være som at hoppe fra GP2 til Formel 1, så det vil næsten være som en Formel 1-Plus i forhold til, hvor vi er nu," lød det fra Paul Hembery.