2017 bliver dramatisk for kørerne

Foruden kraftigere downforce bliver en af de mere markante ændringer i 2017-reglementet de nye, bredere for- og bagdæk. Det vil betyde en dramatisk ændring for kørerne, lover Pirellis motorsportsdirektør.

Pirelli 2017 dæk . Copyright Allan Haslund

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/8 2016 klokken 11:08

Introduktionen af bredere for- og bagdæk i 2017 vil være ensbetydende med omgangstider, som er op til seks sekunder hurtigere end vi ser i dag, alt afhængig af bane. Hovedparten af denne tid vil blive hentet i svingene, idet hastigheden på langsiderne vil blive sænket på grund af øget downforce.

I et interview med Autosport lover Pirellis motorsportsdirektør Paul Hembery, at den øgede downforce til gengæld vil gøre bilerne ekstremt hurtige og stabile i svingene.

"Hvis du kører ind i et sving med så meget vejgreb, og hvis det holder, at farten vil være op til fem eller seks sekunder hurtigere pr. omgang, så vil kørerne mærke det på en meget dramatisk måde," fortalte Hembery.

Ferrari med 2017-dæk på
Copyright Ferrari Media


"Det vil være som at køre på skinner. Den (downforce, red.) vil være så høj, at det mere kommer til at føles som om bilen kører på skinner, end at man kører den på grænsen.”

"Vi ved ikke hvor grænserne er, før de kører helt ud til det yderste. Først da forstår vi, hvor grænserne rent faktisk er.”

"Men med denne forbedring i ydelse bliver det ligesom at komme op i en helt anden racing-kategori. Det vil være som at hoppe fra GP2 til Formel 1, så det vil næsten være som en Formel 1-Plus i forhold til, hvor vi er nu," lød det fra Paul Hembery.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Et forkert signal at sende Mulig straf til Hamilton på Spa »