Garde blev født 25. april 1985 i Rhenen i Holland og begyndte sin racer karriere i den tidlige alder af 9 år. Da han var 12 år, begyndte han at deltage i større internationale begivenheder, med Team CRG Holland.
Han var succesfuld nok til at vinde det hollandske mesterskab i 1998 og i Super A klassen, blev han udnævnt til bedste rookie i 2001 og efterfølgende verdensmester i 2002.
van der Garde rykkede op i Formel Renault-klassen i 2000, hvor han sluttede som nummer seks. Her kørte han for det hollandske Van Amersfoort Racing. Hans præstation var stærk nok til, at han blev en del af Renault´s kører udviklingsprogram.
Han rykkede endnu en gang et skridt frem og kom med i Formel 3 Euroserien, med Signature Plus-teamet,men året blev en skuffelse med en niendeplads og blev også droppet af Renault. For 2005 rykkede han til Team Rosberg, hvor det blev til endnu en niendeplads imesterskabet.
I 2006 kom ham til ASM-teamet, der med Lewis Hamilton og Adrian Sutil ombord, totalt dominerede den tidligere sæson. Trods gode resultater for teamet, de vandt endnu en titel, blev det i stedet van der Garde´s teamkollegaer, Paul di Resta og Sebastian Vettel, der toppede klassementet. Han vandt en enkelt sejr det år, og klarede sig ret godt trods mekaniske problemer.
I 2006 var han en del af McLaren´s Young Driver Support Programme, og i 2007 avancerede han til fast fast test-og fredagskører hos Spyker teamet. Det blev til stor opstandelse, for Super Aguri havde skrevet kontrakt med den unge hollænder, bare få dage før han testede for Spyker for første gang. Uoverensstemmelsen blev løst udenfor mediernes søgelys og van der Garde fortsatte hos Spyker.
For at fylde tiden ud mellem test, kørte van der Garde også i World Series by Renault for Victory teamet. Han sluttede som nummer fem, trods stærke præstationer året i gennem. Derefter fulgte flere tilbud fra GP2 teams, blandt andet DAMS og Arden International.
I 2008 skal Giedo van der Garde være test-og fredagskører for det nye Force India, og sideløbende vil han fortsætte i World Series by Renault.
2009 byder på GP2 med iSport, hvor Garde slutter 7’er, med tre sejre undervejs i sæsonen.
I 2010 tager Garde et år i samme serie og scorer herunder fire podier.
Året efter deltager Garde også i GP2 Asia og slutter som nummer tre. Han fortsætter de gode takter i GP2 hovedserien og slutter samlet 5’er, med fem podier.
I 2012 sæsonen kører Garde sit fjerde år i GP2, nu med Caterham Racing. Ender sæsonen med to sejre, seks podier og som samlet 6’er i VM. Garde fungerer samtidig som Caterham F1’s test og reservekører, og er blev her underskrevet som fultidskører for teamet i 2013.
Sæsonen hos Caterham gik ikke helt som forventet, og i 2014 må Giedo nøjes med at være reservekører for Sauber teamet.
Karriere
1996-1998: Starter med gokart, som størstedelen af sine kolleger i F1. Bliver hollandsk mester for Team PIX.
2000: Avancerer til gokart klasse A, og en 8. plads i det eurpæiske mesterskab og en 6. plads i verdenmsesterskabet, begge for Team CRG
2001: Giedo fortsætter i samme team, men i Super A-klassen og ender på en 5. plads i vedenmesterskabet. Udnævnes til årets rookie.
2002: Højdepunktet i Giedo´s karting karriere. Han vinder verdensmesterskabet i Super A-klassen for team CRG.
2003: Giedo deltager i Formel Renault 2000 mesterskabet for team Amersfoort. Han ender som 4. bedste i det hollandske mesterskab og som nummer fem i Renault-klassen.
2004: deltager i Formel 3 Euroserien for team Signature Plus, og bliver nummer 9 i mesterskabet. I rookie-mesterskabet bliver han nummer 2. Han kommer ind i Renault´s kører-udviklings program
2005: Giedo fortsætter i serien, men for Team Rosberg. Skuffende sæson, med kun to andenpladser som bedste resultat.
2006: Samme serie, men skifter endnu en gang team. Denne gang til ASM og bliver nummer seks samlet.
2007: Giedo bliver testkører for Spyker teamet i Formel 1.
2008: van der Garde fortsætter hos teamet, som nu hedder Force India