Ungarn Dagen Derpå: McLaren mangler mesterrutine

Australske Oscar Piastri vandt Ungarns Formel 1-grandprix og dermed sit første Formel 1-grandprix i karrieren, men måden det skete på er op til debat. Heldigvis for Oscar Piastri er hans teamkammerat Lando Norris lidt en gentleman.

Oscar Piastri fejrer sin andenplads. Qatars GP . Copyright McLaren Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 22/7 2024 klokken 08:07

Oscar Piastri vandt sit første Formel 1-grandprix i karrieren – og et stort tillykke med det.

Problemet for Piastri er bare, at måden løbet blev vundet på, efterlader tilskuerne med en lidt underlig smag i munden:

På trods af at have vundet starten og ført det meste af løbet, valgte McLaren måske ufrivilligt at undercutte Piastri ved at hente Norris i pit som den første, hvilket gjorde, at englænderen pludseligt førte foran australieren efter det sidste pitstop.

Lando Norris virkede også umiddelbart som den hurtigste mand på banen, da Piastri ikke kunne lukke hullet op til englænderen.

Ungarns Grand Prix 2024. Lando Norris på pole positionUngarns Grand Prix 2024. Lando Norris på pole position
Copyright Pirelli


Det bragte McLaren i den ubehagelige situation, at de blev nødt til at bede Lando Norris om at lade sig overhale af Oscar Piastri og affinde sig med en andenplads.

Heldigvis for McLaren og Piastri er Lando Norris en gennemført engelsk gentleman, der efter lidt tøven alligevel endte med at opgive løbssejren. Efter løbet måtte Norris også gøre alt for at skjule smerten efter at have misset endnu en løbssejr.

Selv om McLaren ser ud til at have den hurtigste bil i øjeblikket, er de måske ikke de hurtigste, når det kommer til strategien internt i teamet og rutinen med at træffe de rigtige beslutninger under et løb.

Her er McLaren nødt til at vise mesterpotentiale, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at slå Red Bull i konstruktørernes mesterskab – og måske endda Verstappen i kørermesterskabet.

Oscar Piastri fejrer podiet Belgiens sprintløb. Belgiens GP 2023Oscar Piastri fejrer podiet Belgiens sprintløb. Belgiens GP 2023
Copyright McLaren Media


Red Bull havde en mindre god udflugt til Ungarn:

Sergio Perez startede med at ramme barrieren under kvalifikationen og udgå i Q1, men mexicaneren fik dog kørt sig op til en respektabel 7. plads i løbet.

Mindre godt så det ud for Max Verstappen, der konstant var utilfreds med Red Bulls strategi og fart under løbet.

Som vi har set før, bl.a. andet i Østrig, ender Verstappen med at blive frustreret og oversatse, når bilen ikke er den hurtigste, og han kommer under pres.

Ungarns Grand Prix 2024. Max Verstappen i Red Bull raceren på HungaoringUngarns Grand Prix 2024. Max Verstappen i Red Bull raceren på Hungaoring
Copyright Red Bull Contentpool


Det skete to gange mod Lewis Hamilton, og på de sidste omgange endte Verstappen med at overbremse, ramme Hamilton, og dermed miste en potentiel tur på podiet og slutte efter Leclerc på en 5. plads.

Både under og efter løbet var der hårde ord fra Verstappen mod Red Bull – så meget, at Verstappens løbsingeniør Gianpiero Lambiase kaldte Verstappens tirader for ”barnlige” under løbet.

På spørgsmålet om, hvorvidt Verstappen opførte sig respektløs over for Red Bulls fans og teamet, svarede hollænderen: ”De kan f**** af!”.

Ikke så meget gentleman dér…

Max Verstappen. Saudi Arabiens GP 2024Max Verstappen. Saudi Arabiens GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool


Haas med tyske Nico Hülkenberg og danske Kevin Magnussen sluttede begge uden for pointene på en bane, hvor det er svært at overhale.

Magnussen fik en god første omgang, da han startede på de bløde dæk, men derefter gik det ned ad bakke for danskeren, der trods en god præstation måtte tage til takke med

Ungarns F1-grandprix viste, at McLaren ganske vist har den hurtigste bil i øjeblikket, men teamet skal blive vant til at vinde løb igen – de er ude af træning.

Mercedes og Ferrari mangler lige det sidste for at kunne nå op på McLarens niveau, mens Max Verstappen både trækker Red Bull op og derefter ned, fordi han – omvendt McLaren – er vant til at vinde og lige skal vænne sig til ikke at have den hurtigste bil på banen.

Det sidste Formel 1-løb i første del af denne sæson køres i Belgien denne søndag den 28. juli.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns Grand Prix; løbsresumé: Oscar Piastri vind BMF1.dk's Power Rating: Ungarns GP »