Steiner: Vi burde have lyttet mere til kørerne

Haas-teamchefen Günther Steiner forklarer, at hans team stadig kæmper med tekniske problemer, blandt andet fordi man ikke hørte godt nok efter, hvad kørerne sagde om bilen.

F1 Østrig 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 18/10 2019 klokken 14:10

28 point i 17 løb indtil videre. Det er ikke et videre godt resultat, som det amerikanske team kan præsentere for Formel 1-sæsonen 2019.

Det skyldes først og fremmest de tekniske problemer med at få dækkene og bilen til at fungere, som man vil, men Günther Steiner og hans team indrømmer nu, at man burde have lyttet mere til Magnussens og Grosjeans feedback angående bilen.

"Nu vil jeg ikke gå ned i de tekniske detaljer, men vi burde have hørt mere efter, hvad kørerne sagde om, hvordan bilen reagerer", fortalte Steiner efter Japans grand prix. "Nogen gange burde man lytte bedre efter, hvad kørerne siger, end bare at stirre sig blind på tal. Det er det, vi har lært."

Japans Grand Prix 2019. Kevin Magnussen på vej tilbage til garagen efter at have crashet kvalifikationen. Bemærk den manglende ene side af frontvingen!Japans Grand Prix 2019. Kevin Magnussen på vej tilbage til garagen efter at have crashet kvalifikationen. Bemærk den manglende ene side af frontvingen!
Copyright Haas F1


Det betyder dog ikke, at Haas er tilbage i normal form og at alt nu er godt: "Vi bliver først nødt til at få det, som kørerne siger, til at passe med vores data, før vi kan gøre fremskridt." Og det kommer ikke til at ske lige med det samme, siger Steiner.

Hvis Romain Grosjean og Kevin Magnussen ikke scorer flere point i denne sæson, bliver 2019 den dårligste sæson i teamets relativt korte historie. I 2016 scorede man 29 point og sluttede som nr. 8 i holdstillingen. I øjeblikket har Haas kun 28 point og ligger som nr. 9 i den samlede stilling.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Fusker Ferrari med topfarten? McLaren mister brændstofleverandør »