Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/3 2022 klokken 17:03
Formel 1-feltet er blevet i mellemøsten for at køre sæsonens anden Formel 1-løb. Det kommer til at foregå i Saudi-Arabien på Jeddah Corniche Circuit (JDC).
3. frie træning er lige om hjørnet på den populære bybane. En bybane der faktisk er den andenhurtigste bane på hele kalenderen.
Banen er med sine 6,174 km og 27 sving, en ordentlig laban med murene helt tæt på banen. Det giver et begrænset udsyn for kørerne, der har mange blinde vinkler.
Lige nu er det 24 grader i luften og 30 Grader på asfalten, så er det en varmere session end igår.
Pirelli-dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og C4.
Første kører på banen er de to Alfa-kørere, i selskab med Kevin Magnussen· Magnussen er på de hårde dæk fra start.
Nu får de også selskab af Lewis Hamilton, Schumacher og de to Aston Martin-racere. Nico Hülkenberg er stadig i bilen.
Kevin Magnussen kører i pit. Teamkammeraten laver en prøvestart, men det går ikke så godt.
Så er Ferrari-drengene ude efter fem minutters tid.
Syv minutter inde mangler 11 kørere stadigvæk at komme på banen. Det skyldes, at sessionen senere i dag, og løbet, det køres i mørke og under koldere temperaturer. Derfor afventer flere af dem.
Leclerc og Sainz er de første der sætter en tid, men først 11 minutter inde i træningen. Sainz er i front med 0,041 sek.
Norris er nu også ude og lege på banen, alene med de to Ferrari-drenge.
Norris får også fart i raceren, han er på soft-dækket. Norris er nr. 3, 1,5 sek efter Sainz.
Williams og Alfa-racerne kommer også ud og leger med. Leclerc sætter en hurtig tid, 0,8 sekunder foran Sainz, så Leclerc får P1.
19 minutter inde har 17 kørere været på banen.
Sainz med ny hurtig tid, 0,184 sek efter Leclerc. Norris er 1,390 sek efter Sainz og Bottas er 1,441 efter Norris. Alle er på soft-dækket.
Hamilton kører stærkt, men må en tur af banen og afbryder sit forsøg. Mercedes har stadig problemer med porposing.
Magnussen er på banen.
Russell napper 10. pladsen.
Perez sniger sig ind på fjerdepladsen.
Efter 22 min har alle undtagen Verstappen kørt ud på banen.
Manussen er på en flyver. Han er på 10. pladsen, 2 sek ufter Leclerc.
Albon sniger sig ind på P 8.
Så er feltet fuldtallige, Verstappen er også kommet ud.
Perez er lilla i sektor 2. P2 0,152 sekunder efter Leclerc.
Verstappen giver den gas i Red Bull-raceren. 0,2 sek efter i sektor 1. Kun 0,097 efter i sektor 2 og lilla sektor. 0,3 sek efter i sektor 3, så han kommer på fjerdepladsen.
Gasly er to’er, kun 0,009 sek. efter Leclerc.
Alonso lilla i sektor 1, grøn i sektor 2. Det bliver til syvendepladsen efter Tsunoda.
Verstappen napper hurtigste tid, i tiden 1:29.758.
Gasly fik problemer med raceren. Han kørte i pitten, og stopper i pitten og skubber bilen tilbage.
Hamilton giver den gas, men afbryder kort efter. Det gør Bottas tilgengæld ikke, og han er nu andenhurtigst af alle, 0,2 sek efter Verstappen.
Hamilton forsøger endnu engang. 0,1 efter sektor 1, 0,4 efter sektor 2, 1 sekund efter sektor 3. Niendepladsen, efter Alonso.
Zhou klager over Mercedes. Han mener, at der er for meget trafik.
Latifi giver den gas, men får en overstyring og kører af banen. Han rammer ikke noget.
Nu vil Leclerc også ud og give gas på friske soft-dæk, sammen med Verstappen, hvilket også er på tide her 49 minutter i sessionen. Magnussen har fået soft-dæk.
Verstappen er hurtig i de første sektorer, men han kører af banen. Ingen skader.
Perez sætter den andenhurtigste tid, og er nr. to.
Magnussen sætter igang.
Leclerc lilla sektor 1, stadig foran sektor to, og ender 0,1 sek efter Red Bull og får P3.
Kevin tager P6.
Ocon giver den gas og er P6.
Leclerc er lilla sektor 1, foran sektor to, og P1 efter sektor 3.
Red Bull og Ferrari viser styrke igen, efterfulgt af Bottas.
Du kan dagens resultat lige her:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)