Et sammenbrud i baghjulsophænget under lørdagens kvalifikation var tilsyneladende ikke nok for Kevin Magnussen, som måtte se sig henvist til en startplacerng som nr. 15. Et ødelagt hydraulikrør på 28. omgang af selve løbet fuldendte en weekend, som ellers lignede sikre point men som utvivlsomt ønskes indsat i danskerens glemmebog.
I dag har Haas F1 mere detaljeret offentliggjort, hvad årsagen til den pludselige røgudvikling i Haas-raceren skyldes.
"Et hydraulisk rør blev skåret gennem," fortæller teamchef Günther Steiner. "Røret førte op til DRS-systemet, og han mistede derfor al hydraulikvæsken. Så det var det... han mistede al hydraulik, gearskiftet fungerede ikke, og der var ikke mere olie.”
"Det ser ud til, at røret har ligget tæt op af en spændskive, og efter et stykke tid har de dele ramt hinanden, og røret blev skåret igennem."
Kevin Magnussen måtte trække sig.
Copyright Haas F1
Steiner har mistanke om, at det hidtil ukendte problem kan være relateret til et nyt bagvinge-design, som teamet benyttede første gang i Baku.
"Det var en ny anordning med en ny bagvinge, som vi satte på Baku. Derfor skete det ikke før," sagde han. "Men det ordner vi."
Steiner var ikke i tvivl om, at Haas kunne have fået begge biler i pointene, selv om Magnussen kæmpede hårdt med at komme forbi Lance Stroll i Williams, men omstændighederne var ikke de bedste. Således opdagede teamet, at et vragstykke fra en anden bil havde sat sig fast i danskerens køleribber, så bilen overophedede.
"Han ville være sluttet som nr. 10 eller 9," sagde Steiner.
"Allerede tidligt blev bilen overophedet, og hvis alt havde været normalt, kunne vi have angrebet mere - men vi blev nødt til at holde igen, fordi et stykke isoleringsskum var blevet fanget i kølekanalerne allerede efter første omgang. Så det var bestemt ikke hans heldige dag."
Bedre gik det Magnussens teamkammerat, Romain Grosjean, som kørte et problemfrit løb og sluttede på en sjetteplads med 8 point på bogen.