Årsagen til Magnussens exit fundet

Kevin Magnussen under pres . Copyright Haas F1

Det, der efter træningerne tegnede til en fantastisk weekend for Kevin Magnussen, endte i en ærgerlig exit på grund af tekniske fejl på danskerens Haas-racer.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/7 klokken 16:07



Et sammenbrud i baghjulsophænget under lørdagens kvalifikation var tilsyneladende ikke nok for Kevin Magnussen, som måtte se sig henvist til en startplacerng som nr. 15. Et ødelagt hydraulikrør på 28. omgang af selve løbet fuldendte en weekend, som ellers lignede sikre point men som utvivlsomt ønskes indsat i danskerens glemmebog.

I dag har Haas F1 mere detaljeret offentliggjort, hvad årsagen til den pludselige røgudvikling i Haas-raceren skyldes.

"Et hydraulisk rør blev skåret gennem," fortæller teamchef Günther Steiner. "Røret førte op til DRS-systemet, og han mistede derfor al hydraulikvæsken. Så det var det... han mistede al hydraulik, gearskiftet fungerede ikke, og der var ikke mere olie.”

"Det ser ud til, at røret har ligget tæt op af en spændskive, og efter et stykke tid har de dele ramt hinanden, og røret blev skåret igennem."

Kevin Magnussen måtte trække sig.
Copyright Haas F1


Steiner har mistanke om, at det hidtil ukendte problem kan være relateret til et nyt bagvinge-design, som teamet benyttede første gang i Baku.

"Det var en ny anordning med en ny bagvinge, som vi satte på Baku. Derfor skete det ikke før," sagde han. "Men det ordner vi."

Steiner var ikke i tvivl om, at Haas kunne have fået begge biler i pointene, selv om Magnussen kæmpede hårdt med at komme forbi Lance Stroll i Williams, men omstændighederne var ikke de bedste. Således opdagede teamet, at et vragstykke fra en anden bil havde sat sig fast i danskerens køleribber, så bilen overophedede.

"Han ville være sluttet som nr. 10 eller 9," sagde Steiner.

"Allerede tidligt blev bilen overophedet, og hvis alt havde været normalt, kunne vi have angrebet mere - men vi blev nødt til at holde igen, fordi et stykke isoleringsskum var blevet fanget i kølekanalerne allerede efter første omgang. Så det var bestemt ikke hans heldige dag."

Bedre gik det Magnussens teamkammerat, Romain Grosjean, som kørte et problemfrit løb og sluttede på en sjetteplads med 8 point på bogen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: Hot or Not Kvyat sikker hos Toro Rosso i 2018 »

Nedtælling

Næste løb: Aserbajdsjans Grand Prix
Dato: 29/4 2018 kl 15:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Aserbajdsjans Grand Prix
Løbsdato:29/4 2018
Bane:Baku City Circuit

Kinas Grand Prix
Løbsdato:15/4 2018
Bane:Shanghai

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. D.Ricciardo Red Bull
    2. V.Bottas Mercedes AMG
    3. K.Räikkönen Ferrari
    4. L.Hamilton Mercedes AMG
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. F.Alonso McLaren
    8. S.Vettel Ferrari
    9. C.Sainz Jr. Renault F1
    10. K.Magnussen Haas F1 Team
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton