Räikkönen: Det er nemmere at køre tæt

F1 har haft problemer med, at bilerne ikke har kunne køre tæt, og dermed overhale hinanden. Det har ændret sig med de nye aerodynamiske ændringer i 2019, udtaler Kimi Räikkönen.

Alfa Romeo Barcelona vintertest 2019 . Copyright NFL media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/4 2019 klokken 14:04

Formel 1 er i de senere år blevet kritiseret for ikke at have nok action, fordi at bilerne har svært ved at overhale.

Og det er ikke fordi at kørerne keder sig, og ikke gider at køre forbi og score vigtige point til teamet.

Kimi i bilen	Kimi i bilen
Copyright Alfa Romeo


Problemet har i de senere år været, at bilerne har svært ved at følge efter hinanden, og køre tæt.

Det skyldes, at bilerne har været meget afhængige af “ren” luft, for at de kunne yde optimalt - men luften bliver forstyrret når man kører tæt efter en anden bil.

Derfor blev det besluttet, at man ville gøre bilerne aerodynamisk simplere til 2019-sæsonen.

Til trods for at bl.a. Red Bull var modstander af det nye koncept, så har det allerede vist sig at være en succes.

Romain Grosjean har tidligere udtalt, at de nye ændringer har haft en gavnlig effekt på racerne, og nu melder Kimi Räikkönen også ud, at ændringerne har hjulpet.

Räikkönen udtaler til motorsport.com “Ja, jeg synes det er tættere”.

“Udgangene er stadig vanskelige, men du kan komme tættere på ved slutningen af svingene, osv.”

“Vi kan komme tættere. Det er stadig svært at overhale, men jeg tror at det har givet os større muligheder.”

USAs Grand Prix 2018. Kimi Raikkonen vinder løbet. Kimi på podietUSAs Grand Prix 2018. Kimi Raikkonen vinder løbet. Kimi på podiet
Copyright Ferrari


F1 Managing Director, Motorsport, Ross Brawn, er enig “Effekten af de nye aerodynamiske regler begyndte at kunne mærkes i Melbourne, og det var endnu mere tydeligt i Sakhir.”

“Forandringerne blev introduceret, for at forbedre kørernes mulighed for at køre tættere, og de ser ud til at virke.”

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny podcast med Günther Steiner Hamilton tjener mest »