Racing Point vil være et topteam

Racing Point Formel 1-teamet har store ambitioner, de er nemlig ikke længere tilfredse med titlen "best-of-the-rest", nu vil de være med helt oppe i toppen, hvor de ’store drenge’ leger.

Belgiens Grand Prix 2018 . Copyright Racing Point Force India

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/1 2019 klokken 12:01

Kært barn har mange navne, og det samme kan man sige om den 28-årige nabo til Silverstone-banen, nemlig Racing Point F1-teamet.

For teamet har netop haft mange navne; Jordan, Midland, Spyker, Force India, og så nu Racing Point.

Belgiens Grand Prix 2018. Racing Point Force India billederBelgiens Grand Prix 2018. Racing Point Force India billeder
Copyright Racing Point Force India


Racing Point er på papiret et nyt team, men de har købt alle aktiver og personale fra det tidligere Force India, så derfor ses det som det samme team.

Med nyt navn kom nyt ejerskab, ny finansiel orden, og nyt lederskab - men også nye ambitioner.

Lawrence Stroll som stod i spidsen for det konsortium der tidligere på året overtog teamet, fortæller til Formula1.com, at teamet har opjusteret sine ambitioner for fremtiden.

Teamet har altid haft den holdning, at de vil have mest mulig ud af hver krone de bruger, hvilket har givet dem stor succes i de senere år.

Aserbajdsjans Grand Prix 2018 - Force India. Sergio Perez på Baku banenAserbajdsjans Grand Prix 2018 - Force India. Sergio Perez på Baku banen
Copyright Force Inda


Hvis teamet havde beholdt sine point fra før ejerskiftet i midten af 2018, så havde de med 111 point overtaget Haas’s femteplads.

I 2017 sluttede de på fjerdepladsen, med mere end dobbelt så mange point som Williams på femtepladsen. 2016 var også på fjerdepladsen, og 2015 var på femtepladsen.

Hvilket må siges at være imponerende resultater, taget i betragtning af, at de har et af feltets mindste budgetter (faktisk det mindste i 2018).

Men ”best-of-the-rest” er ikke nok for det stolte engelske team. Med ny finansiel stabilitet i teamet, og midler til at kunne vækste, så er målsætningen blevet endnu højere.

”På den korte bane vil vi blive ved med at kæmpe hvor vi er” udtaler Lawrence Stroll.

”På lidt længere sigt vil vi prøve at kæmpe om tredjepladsen, i stedet for fjerde. På lang sigt, når alle reglerne er ændret, så vil vi forhåbentlig være et af de bedste teams i paddocken.”

Aserbajdsjans Grand Prix 2018. Sergio Perez på podietAserbajdsjans Grand Prix 2018. Sergio Perez på podiet
Copyright Force Inda


Et af problemer for teamet har – specielt i 2018-sæsonen – været, at finde ressourcerne til at komme med opgraderingerne, der gør bilen hurtigere.

Teamet har nemlig ofte udviklet de nye dele på papiret, men bilen bliver ikke hurtigere af tegninger og computer-simulationer, der skal fysiske dele på bilen, og fysiske dele koster mange penge. De penge får teamet nu tilført.

Fabrikken er også et af fokusområderne for, at teamet kan nå sin målsætning som et af top-teamsene.
Teamet er på udkig efter nye faciliteter, og vil øge sine produktionskapaciteter.

Singapores Grand Prix 2018. Sergio Perez under løbetSingapores Grand Prix 2018. Sergio Perez under løbet
Copyright Racing Point Force India


Én ting er sikkert, det skal nok blive spændende at følge det engelske teams vej til toppen, når de nye regelændringer træder i kraft i 2021.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Honda skal kridte skoene Opdateret: Lauda tilbage på intensiv »