Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 7/11 2024 klokken 17:11
Der har ikke været en brasilianer, der har kørt fast i Formel 1, siden Felipe Massa sagde farvel og tak efter 2017-sæsonen.
Det bliver der lavet om på i 2025. Og med god grund.
Den 20-årige racerkører har leveret imponerende resultater i hans juniorkarriere, som nu fører brasilianeren til det forjættede land, Formel 1.
Gabriel Bortoleto vandt i sin rookie-sæson Formel 3-mesterskabet i 2023, og lige nu fører han også Formel 2-mesterskabet i sin første sæson med to runder tilbage i Qatar og Abu Dhabi.
Farvel til Bottas
Med Saubers tilvalg af Bortoleto betyder det et fravalg af Zhou og nok mere bemærkelsesværdigt et fravalg af Bottas, som har været en fast del af Formel 1 siden 2013.
Sauber har bekræftet, at Nico Hülkenberg skal køre for holdet i 2025, og han vil dermed være en del af teamet, når det i 2026 officielt skifter navn til Audi og bliver et fuldt fabrikshold.
Bottas er 35 år gammel og Hülkenberg er 37 år. Dermed er det ikke en kørerbesætning, der skriger af fremtid.
Derfor giver det mening, at det kommende Audi-hold har en ung kører, som der er noget fremtid i, men som kan bakkes op af en rutineret kører i form af Hülkenberg.
Unge kørere i fremmarch
Flere hold begynder at sætte deres lid til unge kørere, og det har nok også haft en effekt på Saubers beslutning om at vælge Bortoleto.
I næste sæson skal Jack Doohan køre for Alpine, Kimi Antonelli for Mercedes og Oliver Bearman for Haas. Udover det er både Liam Lawson, Franco Colapinto og Isack Hadjar i spil til at få et sæde hos enten VCARB og Red Bull.
Lawson, Colapinto og Bearman har allerede vist i denne sæson, at de har niveauet til at køre i Formel 1, når de først får chancen.
De unge kørere er i høj kurs og Sauber tror på, at Bortoleto er den næste unge kører, der kan levere i motorsportens kongeklasse.
Bortoleto var en del af McLarens juniorprogram, men McLaren ville ikke stå i vejen, hvis en mulighed for et sæde i Formel 1 opstod.