Formel 1-eksperten: BMF1 kræver Magnussen tilbage

Det er ikke fordi vi vil stå med store bannere i paddocken, næste gang vi er afsted, men der er ingen tvivl om, at Formel 1 hurtigt kan forfalde helt, hvis det hele ender med at være en sport for de rige på bekostning af talenterne.

Nej det sagde han bare ikke . Copyright Sauber Motorsport

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/11 2020 klokken 13:11

Lad os starte med at slå det fast: Lance Stroll og Nicolas Latifi er kun i Formel 1, fordi deres far har mange penge. Ingen af dem har det talent, som motorsportens kongeklasse burde kræve for at få en mand, eller for den sags skyld kvinde, i en Formel 1-bil.

LatifiLatifi
Copyright Williams F1


Der har altid været såkaldte betalingskørere, men heldigvis få af dem og primært på de helt små hold.

Den, lad os kalde det, voksne generation af Formel 1-fans, kan måske huske nogle af de rige knægte, der kørte for Minardi men som absolut ikke havde talent til det, som f.eks. Alex Yoong, der var med til at sætte betalingskørere på verdenskortet i Formel 1.

alex yoongalex yoong
Copyright Ikke sat!


Men selvom Minardi kun anvendte betalingskørere, var det også her, at kørere med talent og penge kunne finde vej til kongeklassen, for at vise hvor gode de var.

Minardi gav Fernando Alonso og Mark Webber deres første chance i Formel 1, og den gode Nicholas Kiesa, der ikke kom helt så langt, som de to andre.

Nu har udviklingen omkring betalingskørere dog taget en uheldig drejning. Der er ikke længere et enkelt hold, som udelukkende har det som deres måde at drive et team, men derimod noget, der snart ligner halvdelen af feltet.

Stroll startede med at købe sig ind i det trængte Williams-hold, der trods tidligere storhedstid ikke har formået at finde vej tilbage til toppen af Formel 1. Med den udvikling de er inde i nu, er der ikke meget der tyder på, at de vil finde den vej igen, men da det ser ud til, at de nu har finansfolk, der der er villige til at betale for sæderne, vil de forblive i sporten men som et bundhold.

Da Force India gik konkurs (eller i betalingsstandsning, om man vil), smed Lawrence Stroll sine penge efter holdet, der blev omdøbt til Racing Point. Sæsonen efter fik han sin søn ned i et sæde, der ellers var købt ind hos Williams.

Med på Racing Point holdet var Perez, der ikke betegnes som en betalingskører, men som reelt alligevel er det qua han meget rige sponsorer. Det skal dog pointeres, at Perez er lysår bedre end Stroll, men ikke den topkører, som mange gerne vil gøre ham til.

Hos Williams har man i år fået Nicolas Latifi ind, hvis far ellers i længere tid havde forsøgt at få sønnike ind hos McLaren, efter han købte en stor andel af holdet. Latifis far har købt en del af Williams også, hvilket var det der gav sønnen pladsen.

Holdkammeraten hos Williams, George Russell, er yderst talentfuld, men ikke desto mindre købt ind på holdet af Mercedes.

Hos Alfa Romeo, der reelt er Sauber-holdet med nyt navn, har Ferrari betalt for at Antonio Giovinazzi har fået det ene sæde, selvom den unge italiener utallige gange har vist, at han ikke har det der skal til for at være i Formel 1.

Nu ser det så ud til, at HAAS, som ellers altid har været et hold, der havde fokus på rigtige racere, også falder i betalingskører-grøften.

Kevin Magnussen og Romain Grosjean er begge smidt på porten. De bliver afløst af to betalingskører, hvoraf Mick Schumacher med meget stor sandsynlighed bliver den ene, mens der er usikkerhed omkring om det bliver Nikita Mazepin eller Robert Shwartsmann, der bliver den anden.

At Mazepin er på tale til det ene sæde, skyldes udelukkende, at han har en meget rig far. Så rig at han flere gange har givet bud på at købe et Formel 1-hold, herunder Force India og HAAS.

Skulle det ende med, at Nikita Mazepin bliver den anden kører hos HAAS, kunne det også nemt ende med, at hans far køber hele holdet indenfor et par år.

Således vil der være tre hold, hvor farmand ejer det hold, sønnen har fået at lege med. Og det er virkelig usundt for sporten og kan i sidste ende ødelægge den totalt.

Opfordringen ovenpå dette er, at vi vil have rigtige talenter - dem der har kæmpet deres vej til toppen - tilbage i Formel 1-bilerne. Dem der har det ekstra, der skal til og som søndag efter søndag kan holde os foran skærmen.

Det er kørere som Kevin Magnussen, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Sebastian Vettel, George Russell og Christian Lundgaard, vi vil se. Kørere der kæmper, og kørere, der ikke har fået alt foræret.

Så kære Red Bull: giv Magnussen chancen i jeres bil, så vil vi alle se, hvad han virkelig kan.

BMF1 kræver talentet tilbage i Formel 1. Og meget gerne Magnussen!

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull eller ingenting for Perez Bahrains GP: 1. Frie træning »