Ferrari-sponsor: Derfor er logoet giftgrønt

Sponsoren bag det giftgrønne Mission-Winnow-logo på Ferraris SF21 er kontroversielt – både farven og at det rent faktisk er på bilerne. Spørgsmålet er også, om vi overhovedet får logoet at se under løbene.

SF21 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 16/3 2021 klokken 15:03

Farven af Mission Winnow-logoet på dette års Ferrari minder måske mest af alt om den farve ens ansigt får, efter man har røget sin første cigaret… Eller prøvet på det…

Det burde måske heller ikke undre, for Mission Winnow er en del af Ferraris mangeårige partner, nemlig tobakskoncernen Philip Morris International (PMI). Mission Winnow-logoet er blevet benyttet af Ferrari siden 2018.

Men mange fans har reageret overfølsomt på farvekombinationen giftgrøn og rød. Så hvorfor er logoet grønt i stedet for enten sort, hvidt eller rødt som tidligere?

Talsmanden for Philip Morris International Tommaso di Giovanni forklarer valget af den nye farve til mediet racefans.net:

"Mission Winnow har fra starten af eksperimenteret med sin visuelle identitet. På samme måde som en greenscreen til en film repræsenterer den grønne pil muligheder og skaber chancer for at udvide horisonten. Uafhængigt af meningerne om farven er det netop det at starte debatter og skabe grundlag for dialog, som Mission Winnow står for."

SF21SF21
Copyright Ferrari


Med andre ord drejer det sig om at få folk til at glemme deres tidligere meninger om tobakskoncernen og være åbne for andre og nye meninger, som er i tobakskoncernens favør.

Logoet har tidligere været til heftig debat, da flere iagttagere påpegede, at logoet omgik forbuddet mod tobaksreklamer i Formel 1. Derfor fjernede Ferrari logoet flere gange fra deres biler. I 2020 var logoet ikke at finde på bilerne under et eneste grandprix – kun under tests.

Derfor tyder meget på, at vi heller ikke får det giftgrønne logo at se til løbene i år – dialog eller ej.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes afprøver "high-rake" Sandsækkene bliver snart smidt »