• Forside

Malaysias Grand Prix: Løbsoptakt

Det er kun en uge siden at Grand Prixet i Australien blev afviklet og det er tid for det tredje Grand Prix i denne sæsonen. Løbet afvikles på Sepang International Circuit. Vil du være velforberedt til løbet så læs her vores omfattende optakt.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 1/4 2010 klokken 13:04

Indledning

Fra den 2-4 april afholdes sæsonens tredje løb på den 5.543 lange bane Sepang der ligger cirka 60 km syd for Kuala Lumpur.

Den dominerende faktor bliver varmen der let kommer op på 35 grader for luften og over 40 grader for asfalten, samt den høje fugtighed. Begge dele er store belastning både for bil og pilot. Det kræver at køreren er meget stærk såvel fysisk som psykisk.

Banen har to lange lige stræk der fører til smalle og langsomme sving som kræver kraftig opbremsning. Derudover er der mange forskellige svingtyper der betyder at dækkene bliver belastet hårdt under en omgang og selvfølgeligt er de høje temperaturer også en udfordring for dækdesignerne. Bridgestone tager derfor den hårde og den bløde blanding med til banen.

Jenson Button, Robert Kubica og Felipe Massa trak de længste strå i Australien – hvad med Malaysia? Copyright Bridgestone Motorsportmedia

Den aktuelle situation

Efter en ret sløv sæsonstart i Bahrain, så kom der for alvor smæk for skillingen i Australien, ganske som normalt. Genial taktik af McLaren og Jenson Button, mindre genial taktik af Lewis Hamilton og Mark Webber. Sløve Ferrari, der slet ikke havde samme fart som i Bahrain, en Michael Schumacher, der ræser fra kørere, der kunne være hans sønner og som viser dem at man skal ikke "mess'e med daddy".

Alt i alt, så fik vi en "sæsonåbning" der viste at Formel 1 i år kan blive underholdende.

3 hold ser ud til at skulle afgøre mesterskabet, bedømt efter de 2 første løb, her er tale om Ferrrai, McLaren og Red Bull, med Mercedes og Renault som boblere til podiepladser og måske en sejr. Renault kan dog være handicappet af at de har den svageste kørerbesætning.

Et andet hold der skal nævnes, som årets succes indtil videre, det er Force India, de er ikke en "force", men med 8 point efter 2 løb, så er årets målsætning for dem vel nærmest indfriet.

For vi, der har fulgt Formel 1 i længere tid, så er der afgjort en charme ved at der nu er 24 biler med, ja, det giver flere problemer og mere trafik, men det giver også mere underholdning, overhalinger og udfordringer, hvilket sidste løb også fint viste.

Sebastian Vettel har været flyvende i år – indtil bilen ikke kunne mere. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Sepang. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

Træninger
Fredag - 1. Nico Rosberg Williams 1:36.260
Fredag - 2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:35.707
Lørdag Nico Rosberg Williams 1:35.940
Kvalifikation og løb
Pole position Jenson Button Brawn GP 1:35.181
Hurtigste omgang Jenson Button Brawn GP 1:36.641
Vinder Jenson Button Brawn GP 0:55:30.622
Referat
For tredje år i træk skiftede førstepladsen ejer i starten af Malaysias Grand Prix. Denne gang skød Nico Rosberg (Williams) frem fra fjerde position og tog føringen. Denne holdt indtil første pitstoprunde, hvorefter Jenson Button (Brawn GP) var tilbage i front.

Herefter gik der ikke lang tid, inden regnen begyndte at falde. Første stille og roligt men med lovning om snarlig monsumlignende regn, tog Ferrari og Kimi Räikkönen chancen og gik direkte på de ekstreme regndæk. Det var en fejl, som kostede omkring 20 sekunder per omgang. Da de store vandmasser kom, var det for sent, og der blev hurtigt efter givet rødt flag.

Da løbet blev afviklet som et sent eftermiddagsløb, blev der aldrig mulighed for at genstarte det. Jenson Button vandt sin anden sejr i træk på trods af, at han faktisk holdt i pitten på den omgang, hvor resultatet blev gjort op.

Læs hele vores løbsrapport her
1: Button
2: Heidfeld
3: Glock
4: Trulli
5: Barrichello
6: Webber
7: Hamilton
8: Rosberg

Sidste år i Malaysia


Det var meget vådt sidste år i Malaysia

Banen

Sepang-banen ligger som sagt lidt uden for Malaysias hovedstad Kuala Lumput med byens lufthavn som nabo.

Banen er designet af Hermann Tilke, som i større eller mindre omfang har stået bag hovedparten af de moderne Formel 1-baner, såsom Bahrain, Shanghai, Istanbul, Abu Dhabi, den nye Hockenheimring samt de to gadebaner i Valencia og Singapore.

Sepang var den første af de ovenstående projekter, og er på den måde indbegrebet af moderne Formel 1.

Du kan læse mere om banen i vores baneoversigt

Afslutning

2 løb, 2 vindere, 3 hold, der virker stærke. Malaysia er en bane, der passer godt til topholdene, Fernando Alonso, Button og Michael Schumacher har alle vundet her. Ikke at man skal forvente at Schumacher vinder, om end det kan lade sig gøre, da Malaysia som bekendt kan have særdeles ustadigt vejr.

Et godt bud på en vinder er Alonso, Button eller Sebastian Vettel. Samtidigt, så skal både Felipe Massa og Lewis Hamilton gerne gøre det bedre end deres holdkammerat, for at holde sig inde i VM-kampen.