• Forside

Sejr til Tom K og Jan Magnussen på Sebring

Med en tæt debutsejr i 12-timersløbet på Sebring, Florida, i den nye Audi R15 TDI, viste Tom Kristensen, at det kommende Le Mans bliver en knivskarp duel mellem det tyske team og Peugeot. Jan Magnussen vandt i GT1-klassen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 22/3 2009 klokken 19:03

En enkelt lille bremsefejl, en forankørendes uopmærksomhed under overhaling eller et ekstra minut i pitten, er, hvad der skiller en ellers sikker sejr fra fiasko i American Le Mans Series. Samme historie som altid.

I weekendens 12-timersløb på Sebring, Florida, skilte kun 22.279 knivskarpe sekunder de to forreste biler fra henholdvis Audi og Peugeot.

Den vindende, dieseldrevne Audi R15 TDi blev kørt af trioen Tom Kristensen, Allan McNish og Dindo Capello. Foruden sine 8 sejre på Le Mans kan Tom K dermed fejre sin sejr nr. 5 på Sebring hvilket også er en rekord.

Den konkurrerende, ligeledes dieseldrevne Peugeot 908 HDi, blev kørt af Franck Montagny, Sebastien Bourdais og Stephane Sarrazin.

Audi R15 TDI.

Det franske og tyske team var konstant på omgangshøjde med hinanden og skiftedes igennem hele løbet til at være forrest, men McNish overtog den endelige føring ved 42-minutters markeringen, da Montagny var inde til sin sidste brændstofpåfyldning.

McNish kørte derefter flere hurtigste omgange og byggede dermed et tilstrækkeligt stort forspring op til, at han med kun 14 minutter tilbage, med en sent splash-and-dash brændstofpåfyldning, kunne beholde føringen.

“Jeg vidste, at 55 sekunder var tilstrækkeligt,” udtalte McNish om sit sidste, vigtige pistop. “Men hvis der kom et gult flag, var det hele smidt ud af vinduet. Vi var heldige, fordi alle kørte exceptionelt godt i slutningen.”

“Poker-aspektet spilles af ingeniørerne, ikke af kørerne. Pitstrategien køres af gutterne bag pitvæggen. Vi får kun instruktion om at gøre tingene, og det var at køre meget, meget hurtigt,” slutter McNish.

Tom Kristensen var også begejstret for debutsejren til den nye Audi R15 TDI, der samtidig slog rekorden med flest kørte kilometre i de 12 timer på Sebring.

Peugeot 908 HDi.

“At komme med så ny en bil i så hårdt et løb og samtidig køre flest kilometre, med tre gulflagsperioder, er helt ekstraordinært og viser, hvor stor know-how vi har fra de tre biler, R8, R10 og nu R15,” udtalte Tom K.

Peugeot førte løbet i alt 8 gange, men fik det endelige stød, da teamet var tvunget til at kalde bilen ind ved 9-timersmærket. Man frygtede en sivepunktering og skiftede derfor baghjulene, hvilket kom til at ændre teamets strategi radikalt.

I klassen LMP2 vandt Adrian Fernandez og Luis Diaz i Acura ARX-01b foran en Mazda-motoriseret Lola B09/86 med store mekaniske kvaler.

Corvette Racing vandt sin anden sejr i GT1-klassen med Jan Magnussen, Johnny O’Connell og Antonio Garcia bag rattet. Trioen vandt foran teamets anden Corvette med Oliver Gavin, Olivier Beretta og Marcel Fässler.

To stk. Corvette C6.R med Jan Magnussen forrest.

“Sebring er et fantastisk sted at forberede Le Mans, selv om det kun er 12 timer på bumpet vej,” udtalte Jan Magnussen efter løbet med henvisning til den ujævne bane. “Det er en god måde at starte året på og finde ud af, hvor du er, og hvor forberedt du er.”

“Jeg tror, at vi er virkelig forberedt til Le Mans og vi vil simpelthen gå efter at vinde,” sluttede han.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.