Selv om detaljer ikke er sluppet ud efter de tekniske undersøgelser af McLarens bil, slår FIA dog fast, at elementer af Ferraris design var planlagt til at ville blive brugt i designet af McLaren MP4-23.
Det hedder bl.a. i rapporten: ”[slettet – fortroligt] systemet ser ud til at være blevet undersøgt og derefter udviklet af McLaren som et resultat af modtagelsen af fortrolig Ferrari information.”
Detaljerede undersøgelser af rapporten viser, at der specielt er et område, hvor McLaren ser ud til at udnytte de stjålne informationer fra Ferrari, nemlig fabrikationen af et nyt bremsebalancesystem.
McLaren blev "inspireret" af Ferrari til at ændre akselafstanden på deres bil.
Rapporten fortsætter: ”På baggrund af disse dokumenter ser det ud til, at oprindelsen til ideen om at inkorporere [slettet – fortroligt] på McLaren 2008-modellen udsprang fra e-mails udvekslet d. 12. april 2007 vedrørende Ferraris [slettet – fortroligt] system, og på mødet d. 3. maj 2007, indkaldt af Coughlan. Vi er ikke blevet præsenteret for en overbevisende forklaring, som kan bortvejre dette indtryk.”
Rapporten fastslår ligeledes, at McLaren var klar til at overveje brugen af CO2 gas i dækkene, ligesom Ferrari benytter. Det konkluderes yderligere, at denne ide ”mere sandsynligt end ikke” kommer fra den information, som teamet fik fra Mike Coughlan.
I e-mails d. 13. april 2007, imellem ingeniører hos McLaren, gennemgås detaljeret styringsvinkler, som tydeligvis har udspring i eksakt viden om Ferraris akselafstand.
Et svar fra en McLaren ingeniør lyder: ”Er Ferraris akselafstand et bestemt mål? Kom det fra fotos eller fra en muldvarp?”
Svaret lød: ”Du vil opdage, at det passer på millimeter.”
Svaret afslører, at McLaren kendte til en muldvarp hos Ferrari.
McLaren indstiller bl.a. planerne om at bruge CO2 gas i dækkene i 2008. Ideen stammede fra de stjålne Ferrari-dokumenter. Her er det hos Super Aguri.
FIA hæfter sig derefter ved, at McLaren besluttede at følge Ferraris beskrivelser og øge bilens akselafstand. Endvidere hæfter organisationen sig ved, at selv ”ledende medarbejdere” hos McLaren var klar over, ”hvad der foregik”.
Rapporten fastslår, at en uidentificeret ledende McLaren medarbejder rådede ingeniørerne til at afbryde arbejdet med de hemmelige, tekniske informationer, fordi spionsagen på daværende tidspunkt kredsede faretruende over teamet.
McLaren har forsikret, at man vil indstille alt udviklingsarbejde på dele af bilen, som kunne være inspireret af viden fra Ferraris tekniske dokumenter. FIA oplyste derefter torsdag aften, at organisationen derfor er villig til at lukke sagen