• Forside

Sælger McLaren hold VM for et kører VM?

Fernando Alonso har forladt McLaren og vi venter alle spændt på at se, hvilken håbefuld kører, der skal agere andenkører til Lewis Hamilton i 2008. Meget peger på Heikki Kovalainen, som fik en opblomstring efter en svær sæsonstart.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 12/12 2007 klokken 13:12

Heikki Kovalainen kender banerne, han kender til gamet Formel 1, og han er gode venner med Lewis Hamilton. Mange siger også, at Heikki Kovalainen er mindst ligeså hurtig og talentfuld som Lewis Hamilton, og McLaren kan blive det mest eksplosive hold at følge næste år.

Men det kan bestemt også gå den anden vej.

Heikki Kovalainen kan blive forbigået, og man kan vælge at tage Pedro de la Rosa og forfremme ham fra hans testkørersæde til et fast løbssæde. En forfremmelse som kan være med til at tilfredsstille nogle af de spanske sponsorer, som ikke er tilfreds med Fernando Alonsos afgang fra teamet.

Mens Heikki Kovalainen hyggede sig med Sebastien Loeb og Dani Sordo mistede han sit sæde hos Renault. Om han kommer til McLaren handler meget om Mclaren vil satse 100% på et kørermesterskab eller også gå efter konstruktørernes mesterskab.

Den gængse mening i medierne er, at Pedro de la Rosa ikke har samme niveau som Lewis Hamilton, og dermed vil der ikke være nogen tvivl om, at Lewis Hamilton er førstekører for teamet. Det skaber en naturlig rangorden, som mesterskabsvindende teams er nødt til at have for at undgå afslutninger på VM, som den vi så sidste år eller i det ligeså brugte 1986 mesterskab.

Pedro de la Rosa har i efteråret flere gange været ude og sige, at han havde kunne opnå de samme resultater som Lewis Hamilton såfremt han havde siddet i MP 4-22 raceren i dette års mesterskab. En påstand som ikke kan bevises, og dermed ikke kan manes til jorden. Alligevel er det dog svært at se Pedro de la Rosa som andet end en god racerkører, men ikke på samme niveau som Lewis Hamilton.

Pedro de Rosa tester MP 4-22 i Barcelona

Dertil er løbserfaringen for lille, set over de seneste år, og Pedro de la Rosa har jo allerede engang fået nej tak til et løbssæde hos McLaren, da han i slutningen af 2006 bejlede til McLaren om at forblive i det sæde som Juan Pablo Montoya havde gjort ledigt midt på sæsonen.

Dengang udtalte Pedro, at han ingen problemer havde med at være andenviolin til Alonso.

Det taler imod Pedro de la Rosa, at han havde så fremtrædende en rolle i spionsagen. Det taler for, at han vil køre som andenkører til Lewis Hamilton.

Gary Paffett testede McLaren MP 4-22

Et navn som Gary Paffett nævnes også i forbindelse med det sæde.

Denne skribent tror dog ikke på den chance, men Gary Paffett har dog testet for McLaren i både Jerez og Barcelona. En test man kunne have givet til en anden kører, og det kunne være for at give ham mere erfaring med bilen, som han stort set ikke kørte i 2007.

Men med relativt få McLaren tests i 2006 og 2007, og et år i en årgangsbil hos Mercedes i DTM i 2007, så kniber det med at se McLarens motivation for at forfremme Gary Paffett. Medmindre det hænger sammen med et lovet sæde hos Prodrive organisationen, som ikke flaskede sig.

Den teori lader vi stå, men der er nok ikke mange, der tror Gary Paffett kan køre lige op med Lewis Hamilton hos McLaren, selv om han på de gode dage gjorde det rigtig godt i DTM Mercedes raceren. Det giver igen Lewis Hamilton den absolutte chance for at være førstekører, men hvornår var det sidste McLaren havde to kørere af samme nationalitet kørende i teamet?

Paul di Resta tester McLaren MP 4-21 som belønning for at have vundet en Autosport Award i 2005

Fransk/canadiske Bruno Spengler og skotske Paul di Resta nævnes i periferien til at få noget med McLaren at gøre. Begge kørere er store talenter, der begge har kørt F3 Euro Series og for Paul di Restas vedkommende vandt han 2006 mesterskabet. Samme mesterskab som Lewis Hamilton vandt i 2005.

De to køreres Formel 1 erfaring kan dog holdes til den MP 4-21 test som Paul di Resta fik for McLaren, fordi han vandt en Autosport Award i 2005. Der bliver ikke Formel 1 til de to herrer i 2008. Måske i 2009, hvis McLaren får et søsterteam á la Prodrive og DTM serien bryder sammen efter problemerne mellem Audi og Mercedes, som kulminerede ved løbet i Barcelona.

Sidst nævner jeg kort Adrian Sutil. Den tyske kører som har/ikke har et fast sæde hos Force India i 2008. Det kommer helt an på, om McLaren vælger at bruge et to-cifret million dollar beløb på at købe ham ud af Force India kontrakten, hvilket der ikke er mange som tror på oven i den bod som McLaren har måttet betale i spionsagen.

Som afslutning på denne lille analyse må man konkludere, at det kræver to klassekørere at vinde hold VM, mens man kun skal bruge en klassekører til at vinde kørernes VM.

Spørgsmålet er hvad McLaren vælger?

RELATEREDE NYHEDER