Brasilien Dagen Derpå: Masterclass af Max

Brasiliens Formel 1-grandprix blev en nærmest Senna-agtig opvisning af Verstappen, der dominerede alt og alle i regnvejret, mens McLaren smed det spinkle håb om kørermesterskabet væk. Og en overraskelse: Alpine lever!

Hollands Grand Prix - Sejr til Max Verstappen . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/11 2024 klokken 09:11

Når Max Verstappen vinder F1-verdensmesterskabet i år, vil løbet i Brasilien nok stå som en afgørende milepæl – både for sæsonen 2024 men måske også for Verstappens karriere som F1-kører:

På trods af en dårlig kvalifikation, forskellige straffe, en langsommere bil end McLaren og Ferrari og en startplads langt nede i feltet som nr. 17 formåede Verstappen inden for få omgange at få kørt sig i stilling til at vinde Brasilien F1-grandprix.

Max Verstappen fejrer sejr og sæsonafslutning med en donut. Abu Dhabis GP 2023Max Verstappen fejrer sejr og sæsonafslutning med en donut. Abu Dhabis GP 2023
Copyright Red Bull Contentpool


Det er svært ikke at se paralleller med den brasilianske F1-legende Ayrton Senna, der på lignende vis og på samme bane dominerede i regnvejrsløb. Max Verstappens kørsel var i samme liga som Sennas – på trods af, at det var Lewis Hamilton, der fik lov til at køre en æresomgang i Sennas gamle McLaren op til løbet.

Dermed bliver det stort set umuligt for Lando Norris af fravriste Verstappen mesterskabet i år: McLaren og Norris, der startede forrest i felten, begik simpelthen for mange fodfejl i løbet og var aldrig rigtigt hurtige nok, til at tage kampen op mod Verstappen.

Max Verstappen foran Lando Norris. Mexicos GP 2024Max Verstappen foran Lando Norris. Mexicos GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Selvfølgelig kan man, som Norris gjorde efter løbet, argumentere for, at Verstappen og Alpine var heldige med et rødt flag, lige efter både Russell og Norris havde været i pit for at skifte til nye intermediatedæk, men faktum er bare, at hverken Russell, Norris eller Leclerc var hurtige nok til at følge med Verstappen.

Derudover begik Norris fejl under løbet, bl.a. en fejl ved at sætte i gang på trods af en afbrudt start – hvilket kom til at koste 5000 dollars i dummebøde men underligt nok ingen strafsekunder.

Mercedes undersøges stadig for et brud på reglerne, idet de åbenbart ændrede dæktrykket i startopstillingen. Det forhold undersøges i skrivende stund.

Apropos fejl: Lance Stroll.

Ok, Lance Stroll var ikke den første i F1-historien, der formåede at køre af banen på opvarmningsomgangen eller bag en safety car, men at køre direkte i gruset bagefter man er kommet i gang igen, er simpelhent for dumt.

Lance Stroll i Aston Martin.Lance Stroll i Aston Martin.
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team


Men det nytter næppe noget at fortælle Aston Martin eller Lawrence Stroll, at de burde overveje en anden kører, for Lance Stroll sidder så sikkert i sædet, som han sad fast i gruset.

Efter løbet stod Fernando Alonso længe i sin bil og klagede over dårlig ryg og det såkaldte bouncing det meste af løbet. Alonsos bil måtte også bygges op igen efter en tur i barrieren under kvallifikationen, og åbenbart har man ikke nået at foretage finindstillingen til løbet, hvilket gav Alonso store smerter i ryggen.

Apropos smerter: Sergio Perez.

Sergio Perez kørte et anonymt løb i Brasilien og kunne slet, selt ikke komme forbi hverken Liam Lawson eller andre på den våde bane, på trods af, at han havde samme bil som Verstappen - men nok ikke de samme evner.

Sergio Perez og Christian Horner. Mexicos GP 2024Sergio Perez og Christian Horner. Mexicos GP 2024
Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool


Haas kunne have haft en god samba-svingom på Interlagos, men den eneste svingom som Magnussens standin fik var, da han ramte Franco Colapinto og selv spandt rundt – hvilket resulterede i en straf på 10 sekunder, som underede de fleste iagttagere, for Colapinto fortsatte uden problemer.

Nico Hülkenberg blev diskvalificeret for at være blevet skubbet tilbage på banen af marshalls, efter han hang fast på banen i sving 1.

Det hårdt plagede Williams-team må igen kigge dybt i tegnebogen efter reservedele, som de ikke altid har: Både Albon og Colapinto ramte barrieren i kvalifikationen, hvilket betød, at Albon ikke formåede at starte løbet, mens Colapinto crashede sin Williams under safetycar. Det bliver dyrt for Williams.

Det røde flag betød til gengæld, at Verstappen og Alpine-kørerne Ocon og Gasly pludseligt lå på de 3 første pladser – og det var ikke ufortjent:

Både Ocon og Gasly kørte hæderligt og formåede at holde flere på papiret hurtigere biler bag sig. Dermed gav de to franskmænd det hårdt plagede franske Alpine-team et tiltrængt moralsk boost i en tid, hvor Alpine nærmest har været synonymt med dårlige nyheder.

Esteban Ocon foran Kevin Magnussen. Singapores GP 2024Esteban Ocon foran Kevin Magnussen. Singapores GP 2024
Copyright Alpine F1


Med resultatet i baghånden skal der ske kæmpe overraskelser, hvis ikke Max Verstappen skal vinde sit 4. verdensmesterskab i træk. Faktisk skal hollænderen udgå 2 gange og score lavt i det sidste løb, mens Norris skal vinde de sidste 3 resterende løb.

Usandsynligt. Så tillykke på forhånd til Verstappen.

Næste løb kører i Las Vegas den 24. november.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vowles og Horner i forhandliner, men ikke om Colap Straffe fra Brasiliens GP »